Innovatiivne kursus tõi Tartu Rakenduslik Kolledži ehk VOCO pagar-kondiitrite õppekavasse digioskused ja tootmistarkvara kasutuse ning tõestas, et pagar-kondiitrid ja digioskused sobivad kokku suurepäraselt.
2024. aasta sügisel rikastas Tartu Rakenduslik Kolledž pagari- ja kondiitrieriala õppekava innovaatilise IKT kursusega, mis annab õpilastele praktilised oskused tootmistarkvara ja digioskuste rakendamiseks pagari- ja kondiitritööstuses.
Projekti “Pagari- ja kondiitritoodete tehnoloogia õppekavasse IKT-mooduli väljatöötamine ja piloteerimine” raames loodi koostöös tarkvaraarendaja Directoga uus Moodle’i kursus. Directo esindaja abiga viidi läbi 40-tunnine koolitus, mille järel said kursuse juhtõpetajad Anneli Ummik, Lilija Suburg, Gerda Ode, Ülle Soeson ja Maarja Lebedev valmistada ette õppematerjalid, mida neil oli võimalus 2024. aasta sügisel esimest korda õpilastega piloteerida. Kursuse eesmärk on arendada oskusi tootmise planeerimises ja kulude juhtimises.
Õpetajate kogemused ja väljakutsed
Kursuse ettevalmistusprotsess osutus õpetajatele mitmes mõttes väljakutseks, ent see andis ka hindamatuid kogemusi.
Anneli ja Lilija sõnul oli tarkvara põhjalik õppimine ja selle õppekavasse põimimine töömahukas, kuid inspireeriv. “See oli meie jaoks midagi täiesti uut – õppisime mitte ainult tarkvara kasutama, vaid ka selle kaudu õpetama ja õpilasi juhendama,” räägib Anneli. Ta lisab, et tänu Directo toodetud õppevideotele ja põhjalikule nõustamisele said nad üles ehitada süsteemse, kuid paindliku õpikeskkonna, mis vastab ka reaalsete tootmisprotsesside vajadustele.
Kursuse piloteerimine õppetöös ei olnud õpetajate jaoks mitte ainult professionaalselt rikastav, vaid ka väga õpetlik. Lilija meenutab üht meeldejäävat hetke kursuse käivitamisest: “Leidsin end ühel hetkel koos 50 õpilasega samas keskkonnas, kõik töötamas samade protsesside kallal. Tabasin end mõttelt, et kuidas see toimima hakkab, kuid kõik sujus ja saime hindamatu kogemuse, et kursust veelgi kasutajasõbralikumaks muuta.”
Samas toob Lilija esile, et suure grupiga töötamine nõudis ka pidevat kohanemist. Näiteks tarkvaraprogrammi ootamatud tehnilised probleemid õpetasid õpetajaid olema leidlikud, vahetades ülesandeid jooksvalt ja naastes probleemide lahendamise järel katkenud teemade juurde. Piloteerimisprotsess andis ka ühe täiesti uue kogemuse, mida nad ise nimetavad “tagurpidi tarkuseks” – kui kuskil on andmetes sisse tulnud viga, siis minnes sammhaaval tagasi, on kõik vead leitavad ja parandatavad. See on oluline teadmine ka õppijatele, mis annab enesekindluse töökeskkonnas. Õpetajad tõdevad, et kursus on toonud kaasa ka palju isiklikke õppetunde ja arengut.
Koostöös peitub jõud
Projekti eestvedaja ja toiduainete tehnoloogia osakonna juht Merle Truupõld rõhutab kursuse olulisust: “See kursus arendab digioskusi nii õpetajatel kui õpilastel ning tõstab oluliselt koolilõpetajate konkurentsivõimet tööturul.”
Õpetajad rõhutavad, et kursuse loomise õnnestumiseks oli vaja tugevat koostööd – nii kolleegide kui ettevõtjatega. Lisaks on plaanis kursust tutvustada teistele kutsekoolidele ja esitada see “E-kursuse kvaliteedimärk 2025” konkursile.
Tulevikuplaanid
Tartu Rakenduslik Kolledž plaanib loodud Moodle’i kursust tutvustada laiemalt, et levitada digioskuste ja tootmistarkvara kasutamist ka teistes kutsekoolides ja valdkondades.
Projekt “Pagari- ja kondiitritoodete tehnoloogia õppekavasse IKT-mooduli väljatöötamine ja piloteerimine” viidi ellu Euroopa Liidu taasterahastu NextGenerationEU vahenditest taaste- ja vastupidavusrahastu komponendi 1 “Ettevõtete digipööre” reformi 2 “Oskuste reform ettevõtete digipöördeks” toetuse andmise tingimuste alusel. Rohkem infot õppimisvõimaluste ja koolituste kohta veebilehelt voco.ee.