Sisuturundus

Kasulikud nõuanded: kuidas kihutada elektritõuksiga nii, et luud ja kondid ikka terveks jääksid?

Erinevalt auto juhtimisest ei vaja elektritõuksiga sõitmine eriti palju õppimist ega harjutamist. Siiski võiks enne liiklusesse suundumist tutvuda enda kergliikuri eripäradega, et olla valmis igaks olukorraks.Foto: Tõuksimaailm.

Elektritõukeratas on suurepärane vahend suvel linnas ringi vuramiseks, ent paraku ei pööra paljud meist olulist tähelepanu turvalisusele ja õigele sõidutehnikale. Et sõit ei lõpeks asfaldile pikali kukkudes, oleme välja toonud tähtsamad soovitused, kuidas tõuksiga ohutult liikuda. 

Turvavarustus on A ja O

Elektritõuksiga sõites on kiirused päris suured, mistõttu on rangelt soovituslik kanda enda turvalisuse huvides kiivrit, sõltumata teekonna pikkusest ja sõidutempost. Isegi kui sina oled tähelepanelik ja eeskujulik liikleja, siis teiste juhtide oskustes ei saa sa kunagi täiesti kindel olla. 

Milline kiiver soetada? Sisuliselt pole vahet, sest kõikide nende eesmärk on ikkagi sinu pead kukkumisel kaitsta. Seega võib kasutada ka tavalist rattakiivrit. Oluline on, et kiiver oleks iga sõidu ajal peas. Samas on soovitatav kasutada kiivrit, mis kataks terve pea. Sellisel juhul on kukkudes kaitstud ka nägu.

Õige turvavarustus aitab kukkudes ära hoida raskemad vigastused.Foto: Tõuksimaailm.

Paha ei tee mõistagi ka põlve- ja küünarnukikaitsmed, sest need aitavad kukkudes ära hoida raskemaid vigastusi. Suurematel kiirustel linnas liigeldes võiks kanda pikki riideid, kindaid ja kinniseid jalatseid.

Ära kohe hullu pane

Erinevalt auto juhtimisest ei vaja elektritõuksiga sõitmine eriti palju õppimist ega harjutamist. Siiski võiks enne liiklusesse suundumist tutvuda enda kergliikuri eripäradega, et olla valmis igaks olukorraks. 

Mõistlik on uut tõukeratast proovida esmalt mõnes kinnises parklas, et saada tunnetus ja tasakaal kätte. Kindlasti katseta seda, kuidas kiirendada ja seejärel sujuvalt pidurdada. Samuti tee endale selgeks, kuidas kasutada tulesid ja peal olevaid lisatarvikuid. Hea nipp on proovida alguses sõitmist ilma masinat sisse lülitamata, lihtsalt tõugates.

Enamik elektritõukerattaid on kokkuklapitavad ja tootjad on kasutanud seal erinevaid lahendusi. Vaata järele, kuidas lukustussüsteemi kasutada ja sulgeda nii, et see sõidu ajal ei avaneks. Kui jääd hätta, siis aitab sind alati tootja poolt kaasa antud kasutusjuhend.

Sõidueelne kontroll võiks saada harjumuseks

Enne sõitu minekut tuleks iga kord üle kontrollida, kas kõik tõuksi küljes olev töötab ja vastab nõuetele. Alljärgnevas loetelus on välja toodud tähtsamad asjad, millele tähelepanu pöörata. 

  • Veendu, et kokkuklappimissüsteemid on tugevalt lukustatud.
  • Vaata üle, et pidurid töötaksid korrektselt. Lükka tõuksile jalaga väike hoog sisse ja tee kindlaks, kas pidurisüsteem toimib. 
  • Kontrolli aeg-ajalt üle rehvirõhk (kirjas rehvi peal). Kui kodus manomeetrit ei ole, siis saad seda hõlpsasti teha lähimas tanklas. 
  • Enne tõuksi kasutamist vaata üle aku laetuse tase, et sõit ei lõpeks vaid paar kilomeetrit eemal. 
  • Veendu kõikvõimalike tulede ja signaali töökorras olekus. 

Selliste elementaarsete asjade kontrollimine ei tohiks võtta rohkem aega kui paar minutit, aga muudab iga sõidu oluliselt ohutumaks. 

Mida peaks sõitmisel kindlasti meeles pidama?

Sõites kasuta ka lenksu tasakaalu hoidmiseks, aga jalad peaksid siin andma lõviosa. Liigne lenksu lükkamine ja tõmbamine mõjub muuhulgas halvasti tõukeratta kokkuklappimise mehhanismile. 

Kuigi madalatel kiirustel toimub keeramine peamiselt lenksuga, tuleks pöörata tähelepanu ka kehahoiakule ja tasakaalule. Suurematel kiirustel, üle 8 km/h, tuleks lenks hoida enamasti otse ja kasutada keeramisel oma keha ehk keerata enda kallutamise jõul.

Mõistagi peab alati valmis olema äkkpidurdusteks. Olukorras, kus tuleb järsult pidurdada, kõverda põlved ja vii enda keharaskus tõuksi tagumisele poolele. Raskus kandub pidurdamisel inertsist ettepoole, seega on säherdune tehnika hädavajalik.

Keeramise ajal tuleks pidurdamist igal juhul vältida, sest oht kukkuda on suurem. Sestap peaks alati enne pidurdamist proovima sõidutrajektoori otse hoida – näiteks on mõistlik enne kurvi hoog maha võtta.

Maksimaalse pidurdusjõu saavutamiseks tuleks rakendada jõudu piisavalt nii palju, et ratas oleks peaaegu lukustumas, ent mitte täielikult. Esipidurit liiga suure jõuga ja järsult vajutades tekib oht lennata üle lenksu, eriti kui tõuksil on ketaspidurid. Algaja juht võiks esipiduriga tutvust teha järk-järgult, et õige tunnetus kätte saada.

Kui sul e-tõukeratast veel ei ole, aga mõtled ühe lähiajal soetada, siis tea, et laias valikus kergliikureid ja nendele vajalikku varustust leiab Tõuksimaailmast. Kui juba omad tõuksi, siis ära unusta ka regulaarset hooldust ja remonti.

Ära jäta tõukeratta hooldust unarusse!Foto: Tõuskimaailm.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.