1. juulist uued nõuded: mida peab teadma drooni lennutama minnes?

1. juulist hakkavad kehtima uued droonide lennutamise reeglid.Pexels

Droonid taeva all on muutunud pea igapäevaseks nähtuseks ja neid lennutatakse nii hobi korras kui ka mitmesuguste tööülesannete täitmiseks. Alates 1. juulist hakkavad kehtima mehitamata õhusõidukite kasutamise uued nõuded, mille eesmärk on tagada droonide, lennuliikluse ja maapealse elu ohutum kooseksisteerimine.

Uus kord hindab droone riskipõhiselt ega erista harrastus- ja äritegevust. Kõige olulisemad nõuded on droonide käitajate ehk vastutavate isikute kohustus end registreerida ning kohustuslik koolitus kaugpilootidele ehk neile, kes drooni reaalselt lennutavad.

Drooni  käitajaks loetakse mis tahes füüsilist isikut või organisatsiooni, kes drooni omab või seda rendile annab. Eraisiku puhul on drooni käitaja drooni ise lennutades samaaegselt ka kaugpiloot. Drooniteenuseid pakkuvas ettevõttes on ettevõte drooni käitaja ja töötaja kaugpiloot.

Drooni tuleb lennutada ohutult

Uue korra järgi jaotatakse mehitamata õhusõidukid riskitaseme põhjal kolme kategooriasse: avatud; eri- ja sertifitseeritud kategooria. Nendest avatud kategooria on kõige madalama ning sertifitseeritud kategooria  kõrgeima riskitasemega. Käitajaks registreerimine ja droonide registreerimine toimub alates 1. juulist lennuohutuse järelevalve infosüsteemis LOIS (avaneb tavakasutajale 1.07). Iga kasutaja saab kordumatu käitaja registreerimisnumbri, mis kinnitatakse talle kuuluvale droonile. Käitaja registreerimisnumbrit tuleb igal aastal uuesti pikendada. Registreeritud käitaja võib droone kasutada kõigis EL-i liikmesriikides, Suurbritannias, Norras, Liechtensteinis ja Islandil.

Siiski jäävad kehtima mõned erandid.  Käitajaks ei pea registreerima ennast juhul, kui lennutatakse vähem kui 250 g kaaluvat drooni, millel pole kaamerat ega muud andurit, mis on võimeline koguma isikuandmeid. Käitajaks registreerimise kohustus ei laiene ka vähem kui 250 g kaaluvatele droon- mänguasjadele, isegi kui sellel on kaamera.  

Omanikul tuleb oma droon registreerida juhul, kui on tegemist avatud kategoorias mehitamata õhusõidukiga, mille maksimaalne stardimass on vähemalt 250 g või mis võib  kokkupõrke korral inimesele üle kanda kineetilise energia üle 80 J. Registreerida tuleb ka droonid, kuhu on paigaldatud andur, mis on võimeline koguma isikuandmeid, ja kõik mehitamata õhusõidukid, mida kasutatakse erikategoorias, sõltumata massist.

Avatud kategoorias käitamine annab lennutajale kõige suurema vabaduse. Avatud kategoorias tuleb drooni lennutada visuaalse otsenähtavuse piires, mis tähendab, et peale drooni nägemise lennu ajal peab kaugpiloot hoidma drooni ohutut vahet ka inimeste, loomade, hoonete, sõidukite ja teiste õhusõidukitega. Drooni ei tohi lennutada kõrgemal kui 120 meetrit maa- ja veepinnalt. Väga oluline on iga kord kontrollida, et piirkonnas poleks riikliku järelevalveameti kehtestatud eripiiranguid. Ohtlike ainete, gaaside või vedelike vedamine lastina on keelatud ja maa peal paiknevatele inimestele ega varale kahju teha ei tohi. 

Drooni lennutamine nõuab  koolitust

Uus kord nõuab drooni kasutajalt ka koolituse läbimist. Koolitus peab vastama sellele kategooriale, millises kategoorias lennutamine toimub. Koolitust ja eksamit ei nõuta vaid siis, kui kasutatakse väga kergeid droone, näiteks eespool mainitud alla 250 g kaaluvat anduriteta drooni. Seda, kas konkreetse drooni lennutamine nõuab kasutajalt koolitust, saab kontrollida tootja juhendist.

Droonidele kohaldatakse nüüd uusi tehnilisi nõudeid, mis tähendab, et need peavad olema ehitatud teatud viisil. Nendele nõuetele vastavatel droonidel on CE-märgis, mis tähendab, et tootja või importija kinnitab toote vastavust EL-i põhilistele tervisekaitse-, keskkonna- ja ohutusnõuetele. Kui droon kannab CE-klassi märgistust 0 või on eraviisiliselt ehitatud ja kaalub alla 250 g, siis võib seda lennutada koolitust läbimata.

Avatud kategooria ehk algpädevuse koolituse eest vastutab Transpordiamet. Kaugpiloodi pädevuse saamiseks tuleb tutvuda õppematerjalidega, mis on saadaval Transpordiameti kodulehel, ja seejärel sooritada valikvastustega test LOIS-süsteemis. Testis hinnatakse alusteadmisi, mis on vajalikud selleks, et kaugpiloot oleks võimeline drooni ohutult ja teadlikult kasutama. Juhul, kui isik on läbinud koolituse ja saanud pädevust tõendava tunnistuse mõnes teises EL-i liikmesriigis, ei pea Eestis koolitust läbima.

1. juulil kehtima hakkavad uued reeglid on karmimad nii drooni eest vastutava isiku kui selle lennutaja jaoks, kuid nende reeglite eesmärk on kaasa aidata droonide kasutuse kiirele arengule ja säilitada drooniliikluse tihenedes ohutus.

Rohkem infot leiad Transpordiameti kodulehelt.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.