Turundusmaailmas domineerivad täna üha enim digimeediaga seotud turundusväljundid, mis võimaldavad kiiresti ja mugavalt suurtes kogustes informatsiooni levitada ja tarbida. Sellegipoolest ei tasu unustada kõige vanemat võimalikku massikommunikatsiooni meetodit ehk välimeediat.
Kuigi seda peetakse üsna arhailiseks ja mitte niivõrd populaarseks reklaami tüübiks, on välimeedia juba läbi aegade inimeste elusid saatnud. Olgu selleks siis seinamaalingud tsivilisatsioonide tekkimisel või tootereklaamid kaubanduskeskuste ääres asuvatel tabloodel.
Välimeedia vankumatust tõestab ka näiteks fakt, et sinna panustavad pidevalt Ameerika Ühendriikide kõige suuremad tehnoloogiagigandid: Apple, Google, Amazon ja Netflix.
Reklaam on investeering, kui seda õigesti teha
Kavalalt väljendatud ning hästi teostatud reklaam pakub alati mingisugusel ajaskaalal selget tootlikkust. Reklaami eesmärgiks on edastada tarbijatele kindlat sõnumit, kuid sõnumi mõju sõltub suuresti ka kanalist, kus seda edastatakse. Seetõttu ei kasutata üldjuhul näiteks väli- ja digireklaamis täpselt samu loosungeid ja kujundust, vaid kohandatakse need vastavalt kanalile.
Mõistagi pole välireklaam perfektne turundusviis ning nagu kõikide muude asjadega siin elus, on ka sellel omad plussid ja miinused. Korraliku välireklaami väljatöötamisel tulebki seetõttu lähtuda nii ettevõtte taktikalistest kui ka strateegilistest eesmärkidest.
Arvesse tuleb kindlasti võtta seda, et kasutades vaid üht reklaamkanalit, saad sa osa kõikidest selle kanali plussidest ja miinustest. Näiteks välireklaami puhul on nähtavus garanteeritud, ent puudub interaktiivsus. Digimeeditõttu kasutavadki osavad turundajaid kõiki neile saadavaid kanaleid – ühe kanali plussid lahendavad paralleelselt teise miinuseid.
Läbiv põhimõte on aga alati see, et midagi vaid ühel kanalil reklaamides kaob väga suur ja potentsiaalne tuluvõimalus ära.
Miks välimeedia tänaseni nii populaarsena püsib?
Välimeedia eeliste nimekiri on siiski suurem kui miinuste oma. Välireklaam on püsima jäänud just seetõttu, et seda ei saa kuidagi pidi ära blokeerida ega vahele jätta. Kui liikluses paistab kaugelt mõni tabloid silma, siis sellepärast ei hakata ju ometigi teekonnalt tagasi pöörama.
Tegu on ainsa reklaami tüübiga, mis eksisteerib füüsilises keskkonnas ja võimaldab rõhuda kõigile viiele meelele ning pakub seeläbi lõputuid loovaid võimalusi reklaami kujundamiseks.
Parimateks näideteks on sealjuures kaubanduskeskustes seisvad autod, füüsilised digiekraanid tänavapildis ja kaubanduskeskustes, pilkupüüdvad kunstiinstallatsioonid või hoopis inimesed ise. Ja mõistagi on välireklaami suureks plussiks asjaolu, et tarbija ei pea ise midagi tegema, vaid lihtsalt reklaampinna juures kohal olema.
Välireklaamiga saab nähtavuse garanteerida, ostes kindla kordustearvu ajaühikus või protsentuaalse osakaalu reklaampinnast, saab välistada olukorra, kus reklaami pole näha.
Ühtlasi on välimeedia pinnad tihtilugu viimane kontaktipunkt kliendiga enne otsuse hetke, mis tähendab, et see on viimane võimalus klienti vahetult enne ostu mõjutada.
Ainsa probleemina võib välja tuua reageerimiskiiruse, sest turundustegevus peab ühes taktis liikuma aina kiireneva elutempoga. Sellest, kui kärmelt saab kampaania ideest teostus, võib sõltuda välireklaami edukus ning seda eriti väiksemate ettevõtete puhul.
Sellele samale probleemile pakuvad lahendusi mitmed turundusele spetsialiseerunud ettevõtted. Eestis tegutseb selles valdkonnas näiteks Adovinci, kelle veebikeskkonnas on välimeedia kampaania planeerimine tehtud pea nii lihtsaks kui võimalik. Mis kunagi võttis isegi turundusspetsialistil aega päevi või nädalaid, saab nüüd tehtud minutitega.
Turundustoru ehk teekond välireklaamist otsese tuluni
Välireklaami puhul on üks olulisemaid komponente kujundus ehk selle visuaalne pool ning strateegiline pool. Selleks, et oma välireklaami turundusstrateegiat veelgi nutikamalt kujundada, saab appi võtta tööriista nimega turundustoru – sisuliselt tähistab see astmelisi tegevusi, et klient jõuaks ostuni.
Turundustoru koosneb kuuest astmest. Iga aste tähistab üht kliendi otsust mõjutavat tegurit. Tööriista abil on võimalik astmeid lihtsalt visualiseerida ja kavandada tegevusi, mis kliendi otsust mõjutavad.
Turundustoru komponentideks on teadlikkus, huvi, kaalutlus, kavatsus, hindamine ning kõige kulminatsioonina ostmine. Teadlikkus aitab sihtgrupil ning klientidel brändisiseselt orienteeruda, mistõttu tuleb seal rõhku panna just tutvustamisele ja tähelepanu haaramisele.
Kui kliendi tähelepanu on pälvitud, aitab huvi faas täpsemalt lahti seletada pakutava toote omadusi ning lisaväärtust. Sealjuures tuleb ennast turundada nii, et võimalike konkurentide seas jääks ettevõte kliendile meelde.
Kaalutluse korral on võtmeterminiks unikaalne väärtuspakkumine, mille abil kliendile selgeks teha oma eelised teiste konkurentidega võrreldes. Kavatsuse punktini jõudmine tähendab, et klient ei otsi enam vastuseid, vaid on peatselt tegemas mingisuguse liigutuse toote ostmise suunas. Kliendisuhtlus on sealjuures pikem, põhjalikum ja sisukam.
Hindamisel on ostja valmis lõppotsust tegema ning just siin tuleb mängu müügi- ja turundusosakonna tiheda koostöö olulisus – sellest võib sõltuda kliendi lõplik otsus. Lõpuks toimubki ostmine, kus klient on valmis toote omale soetama. Kindlasti ei tohi unustada, et ostuprotsess peab olema võimalikult kiire ja lihtne.
Välimeedia roll turundustoru astmetel on viimasel ajal üha kasvanud, kuna just tänu rahvarohketesse kohtadesse paigutatud reklaamile, on võimalik saavutada võimalikult suurel hulgal tarbijate teadlikkust, olgu selleks siis lihtsalt sinu ettevõtte või mõne kindla toote tutvustus. Selsamal põhjusel investeerivad maailma juhtivad suurfirmad niivõrd märkimisväärsel määral just välireklaami – seda saab kasutada turundustorus nii esimesel kolmel kui ka kõige viimasel astmel.