Viimastel aastatel on tänavatel sahisevate elektritõukerataste liiklus väga tihedaks muutunud. Pole ka imestada, sest tegemist on väga mugava ja ökonoomse liikumisvahendiga, mis sobib pea igaühele. Enne e-tõukeratta ostma tasub aga kindlasti nii mõnedki asjast korralikult läbi kaaluda. Nõuandeid, millele mõelda ja mida pead teadma, jagab Markus Dvinjaninov elektriliikureid müüvast salongist Voltride.
Kes ja kus e-tõukerattaga sõitma hakkab?
Markus Dvinjaninov soovitab, et alustuseks tuleks mõelda, millise distantsi peaks tõukeratas suutma ühe laadimisega läbida – kas 15, 20, 30 km või rohkem.
“Tihti arvatakse, et sõidan näiteks tööle – üks ots 5 km ja tagasi ka 5 km, ehk mul on tarvis 10 km läbisõiduga tõukeratast. Tegelikkuses pole aga masinate kasutamine kunagi nii ratsionaalne. Tahad näiteks poodi sisse pöörata või sõbraga kokku saada ning juba jääbki 10 km akust väheks,” selgitab Dvinjaninov. Ta toob ka teise hea näite – sõidad töölt koju ning elukaaslane soovib tõukerattaga trenni minna. sina oled aga arvestanud, et sõiduvajadus on 10 km ja ongi kõik lisasõidud välistatud.
Läbi mõelda tasuks seegi, kes tõukeratast kasutama hakkab – kas ainult üks inimene või terve pere. Samuti kas tõukeratas peaks olema võimalikult universaalne ning sobima igas suuruses ja pikkuses inimesele või ainult ühele kasutajale. Ja kui lai peaks olema seisuplatvorm – suurema jalaga mehed ei mahu hästi kitsa platvormi peale ära.
Oluline on ka see, kas lenksu kõrgus on muudetav. Pikem inimene tahab lenksu kõrgemale tõsta, väike laps aga madalamale lasta. Tähtis on ka ratta kaal ning kompaktsus ning läbi tuleb mõelda, kui tihti tuleb ratast tõsta. Ning veel – kas masin peaks kontoris mugavalt töölaua alla ära mahtuma või saab seda hoida mõnes garaažis ning kokkupakkimine polegi üldse vajalik.
Mõelda võiks sedagi, kus tõukerattaga sõita soovitakse. Metsa või kruusateede läbimiseks tuleks kindlasti vaadata suuremate õhkrehvide (vähemalt 10 tolli) ning võimekama mootori poole. Võimekamat mootorit on vaja ka suuremate meeste mäest üles vedamiseks.
Milline mudel valida?
Kõige populaarsemaks mudeliks nimetab Dvinjaninov “rahva tõukeratast” GPad Joyride. Mudelil on uuendatud ja parendatud gaasihoob, LCD ekraan, signaal ja kokkuvoltimise mehhanism.
Laialt tuntud Hiina tootja Xiaomi tõukeratas Xiaomi Pro 2 ning Xiaomi 1S on ehk viimased uuendused “linnatõukside” klassis.
Kes soovib midagi erilisemat ning mugavamat sõidukogemust pakkuvat, võiks kindlasti vaadata Minimotorsi brändi poole. Selle näol on tegu kahe erineva tootesarjaga – Speedway ja Dualtron.
Speedwayd on nö tööloomad, mõeldud pikkade distantside läbimiseks. DUALtroni nimi aga viitabki tegelikkuses kahele mootorile, ehk kõigil selle seeria tõukeratastel veavad nii esimene kui tagumine mootor. Täpselt seda ongi maastikusõidul ning suuremate ja raskemate sõitjate vedamisel vaja.
Põrsast kotis ei osteta
Dvinjaninov soovitab kindlasti enne ostu salongi proovisõidule minna, sest e-tõukerataste valik on väga lai. On selliseid, millega sõitmine on mõistlik ainult asfalteeritud siledal teel ning selliseid, millega pole ükski tõus ega mägi sulle probleemiks ning millega saab suunurgad mõnusalt naerule sõita ka metsavahel mütates.
Tema sõnutsi vajab tõukeratas pidevalt kasutaja hoolt ning kontrolli. Esiteks tuleb enne sõitmist alati veenduda, et rehvid oleksid korralikult täis pumbatud. Pooltühja rehviga sõitmine võib põhjustada õhkrehvi purunemist.
Teiseks tasuks jälgida, kas pidurid on töökorras ja kolmandaks oleks hea üle vaadata, kas kõik poldid ja mutrid on korralikult kinnitatud ning omal kohal olemas. Salongi võiks hooldust tegema minna enne hooaja algust või selle lõppedes.
Elektriline tõukeratas on nüüdseks tõenäoliselt kõige populaarsem elektriline kergliikur maailmas – selle universaalsus ja lihtsus saab selgeks juba paari proovisõiduga. Tõuksiga sõitmine on lausa nii lihtne, et isegi vanaema ja vanaisa saavad sellega vabalt hakkama.