Kas valida konsoolimänguks teler või monitor – selles on küsimus

Mängukonsool on olemas paljudes Eesti peredes ning konsoolimängud on üsna populaarsed. Enamasti eelistatakse neid nautida teleri vahendusel, sest enamikus majapidamistes on teler niikuinii elutoas olemas. Tihti on seade suur, 55- või 65-tolline ning suurelt ekraanilt saadud mängukogemus on teatavasti võimsam.

Kui peres on pühendunud konsoolimängureid, siis tasub kaaluda ka spetsiaalselt konsoolimängimiseks mõeldud monitori soetamist, sest uus ja võimas kuvar, näiteks Philips 559M1RYV, suudab pakkuda kiiremat, kirkamat ja sujuvamat mängukogemust kui teler. Kuidas nii? Vastuse saamiseks peame süvenema ekraanide tehnilistesse näitajatesse.

A picture containing text, nature, lit, light

Description automatically generated
559M1RYV, 55’’, 120 Hz, 4K resolutsioon,  USB-B, USB 3.2 ja  HDMI 2.1 ühendus

Reageerimisaeg

Reageerimisaeg tähendab ajahetke pikkust, mille jooksul ekraanil kuvatavad pikslid suudavad värvi muuta. Kui reageerimisaeg on pikk, muutub kiiremates mängudes pilt uduseks ning hakkivaks, kuid värvid on sellevõrra kirkamad.

Hobimängijale piisab, kui reageerimisaeg on umbes 10 ms, kuid profimängijad vajavad kuvareid, mille reageerimisaeg oleks 4 ms või lühem, et mängides ei tekiks ekraanile hägu.

Tänapäevased telerid suudavad pakkuda reageerimisaega alla 15 ms (eelistades kirgast pilti), mängumonitorid aga lausa alla 5 ms (eelistades pikslite kiiret muutumist).

Värskendussagedus

Värskendussagedus väljendab seda, mitu korda pilt ekraanil ühe sekundi jooksul uueneb. Teleripildi värskendussagedus on enamasti 60 Hz, mis tähendab, et pilt uueneb sekundis 60 korda.

Algselt arendati konsoolimänge just nimelt telereid silmas pidades ning vanemate mängude puhul on see piisav värskendussagedus, et mängud probleemideta jookseksid. Uuemad konsoolid võimaldavad ka kõrgemat värskendussagedust, näiteks Xbox One’i puhul on see 120 Hz.

Kiiremaid tänapäevaseid mänge tasub uuemate konsoolidega mängida seega sellise ekraani vahendusel, mille värskendussagedus on 120 Hz (mängumonitori puhul on see näitaja tihti rohkemgi, aga konsoolimängude puhul piisab sellest).

Mõnes teleris ning spetsiaalselt mängimiseks mõeldud monitorides kasutatakse tihti tehnoloogiat, mis valib koostöös mänguallikaga, näiteks konsooliga, värskendussageduse vastavalt vajadusele, ikka selleks, et mängija tajuks pilti realistliku ja sujuvana ega kogeks hakkimist. Eri hinnaklassi monitorides on see laialt levinud lisafunktsoon näiteks Adaptive-Synci või FreeSynci nime all.

Sisendviivitus

Peamine põhjus, miks pühendunud konsoolimängijale soovitada teleri asemel monitori, on väiksem sisendviivitus. Selle all mõistetakse aega, mis kuvar vajab mänguallikast tulnud signaali töötlemiseks ja ekraanil kuvamiseks.

Teleril on enamasti pikem sisendviivitus, sest pildikvaliteet on oluline ning seda töödeldakse põhjalikult ja pikalt, et hägu vähendada, kuid see võtab rohkem aega. Kuvari puhul on sisendviivitus väike ning pildikvaliteet sellevõrra veidi kehvem, kuid see-eest saab kiirelt vahelduvad kaardid kärmelt ekraanile kuvada.

Kiirete konsoolimängude puhul on see oluline, et mängija saaks ekraanil toimuvale kärmelt reageerida ning pärast mängija nupuvajutust oleks tulemus ekraanil võimalikult ruttu näha.

Ühendusvõimalused

Selleks, et kõik ülaltoodud näitajad päriselt toimiksid ning mängukogemus oleks realistlik ja sujuv, on sul vaja, nagu juba öeldud, uue põlvkonna mängukonsooli (st Playstation 5  ja Xbox S/X-sari) ja HDMI 2.1-ühendust, mis on olemas mh uuematel monitorimudelitel.

HDMI 2.1 on toetab 4K resolutsiooni ja 120-hertsist värskendussagedust ning lisaks muutuvat värskendussagedust (VRR), mis aitab mängides pildi hakkimise ja rebenemise vastu.

Uuematel monitoridel on olemas ka USB-C pesa(d), mille kaudu saab monitori vajadusel hõlpsalt arvuti külge ühendada ja vajadusel ka vastava pesaga mängukonsooli jm seadmeid laadida.

326M6VJRMB, 31,5’’, 4K resolutsioon, W-LED-taustavalgustus, 4 ms, VESA DIsplayHDR 600 sertifikaat

Resolutsioon

Siinkohal räägime pildi teravusest, resolutsiooniga väljendatakse, mitmest pikslist/punktist koosneb monitori või teleri pilt. Mida rohkem punkte, seda teravam on pilt. Uutel teleritel on tavapärane resolutsioon 1080 (4K).

Mängumonitori valides on samuti hea, kui resolutsioon on vähemalt 1080p (FullHD) või lausa 1440p (QuadHD). Arvestades seda, et teleri diagonaal on enamasti suurem kui monitoril, siis on monitori pilt pigem teravam, sest pikslid on jagatud väiksema ala peale ning asuvad seega tihedamalt koos.

Kumb siis ikkagi, kuvar või teler?

Lõplik vastus sõltub sinu vajadustest, võimalustest, rahakotist ja konsoolist, mida kasutad. Kokkuvõtteks saab öelda, et kuvaril on kiirem reageerimisaeg ja värskendussagedus ning aeglasem sisendviivitus ning uue põlvkonna mängukonsoolid suudavad neid näitajaid toetada, mis teeb konsoolimängukogemuse kiiremaks ja sujuvamaks.

Kõiki neid eeliseid saad kasutada uue põlvkonna konsoolidega. Lisaboonusena sobib konsoolidele optimeeritud monitor ka hobi korras arvutimängude mängimiseks ning asendab hästi ka telerit. 

Philips monitorsi Momentum-sari

Kui sul on kodus pühendunud konsoolimängija(id), siis on hea teada, et Philips monitors on juba mitu aastat pakkunud Momentum-sarja, mis on optimeeritud just nimelt konsoolimängudele.

Näiteks Philips 278M1R on kompaktne AmbiGlow taustvalgustusega 27-tolline HDMI 2.0 ühendusega monitor, mis on optimeeritud kiirete tulistamis-, seiklus- ja võidusõidumängude jaoks, või 4K resolutsiooniga 31,5-tolline imelise pildikvaliteediga Philips 326M6VJRMB, mis sobib peale mängimise ka 3D-graafika või CAD-tarkvaraga töötamiseks.

Hiljuti tuli turule esimese spetsiaalselt Xboxile disainitud monitori Philips 559M1RYV, millel on 4K resolutsioon, 120-hertsine värskendussagedus, Bower&Wilkinsi kõlarid ning USB-B, USB 3.2 ning HDMI 2.1 ühendus: seega on olemas kõik, et uue põlvkonna konsoolimängudest parim välja võtta. See 55tolline ehk ligi 140-sentimeetrise diagonaaliga kuvar pakub võimsat mängukogemust ka nõudlikule konsoolimängijale. 

Momentum-sari täieneb lähikuudel veel mitme HDMI 2.1 ühendusega varustatud mudeliga.

Figure 4. Philips 559M1RYV, maailma esimene Xboxile disainitud monitor

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.