Kas jalgratast saab leiutada? Eesti tootja Ampler on jõudnud ideaalile lähedale

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Mida öelda ühe jalgratta kohta aastal 2018? See on ju juba ammu leiutatud. Aga Eesti rattaehitaja Ampler on ligi 200 aastat vana leiutist täiendanud ja jõudnud ideaalile päris lähedale.

Keegi ei aimagi, et see on elektriratas

Ampleri eripäraks on sleeperid. Meil testis olnud Ampler Stout näeb välja nagu täiesti tavaline jalgratas, aga ainult väga vilunud silm ja ratta sadulas sõitja saavad aru, et tegu pole tavalise asjaga. Raami sisse on peidetud akud ja tagaratta sisse mootor ning tulemuseks on ratas, mis liigub edasi ka oma jõul.

Kolleegid toimetusest polnud sellise välimusega üldse rahul. “See näeb välja nagu jalgratas” ja “pole piisavalt hipster”, kõlasid süüdistused. Teised, tõsiusklikumad rattaga linnas liiklejad jällegi ütlesid, et selline sleeper ongi just parim.

Fakt on, et see ei näe välja mingi pöörane kihutaja ja kui sa tahad oma isikupära väljendada läbi oma jalgratta, siis jääd hätta. Mulle aga selline salajane elektri võim meeldib.

Ja see sõidab samuti nagu jalgratas

Funktsionaalsusega on sama moodi nagu disainiga. Kui üks asi juba töötab – piltlikult öeldes, kui jalgratas on leiutatud – siis pole vaja hakata seda üle tegema.

See tähendab, et elektrirattaga sõitmiseks ei tule midagi õppida, ei tule otsida mingeid juhtkange või lisapedaale. Selle rattaga sõitmine käib täpselt sama moodi nagu tavalise jalgrattaga.

Ainus erinevus on see, et kui raami allosas hõõgub roheline ringike (mis aku tühjendes vaikselt kollaseks, oranžiks ja punaseks muutub), siis lükkab elektrimootor ratast edasi tingimusel, kui inimene pedaale väntab.

Kui keegi pedaale ei vänta, siis mootor ei tööta. Kui keegi väntab, siis töötab. Nii tugevalt nagu inimene väntab, nii palju paneb ka mootor juurde. Lihtne.

Ratta küljes on üks nupp, kust saab vajutada mootori või valgustid sisse-välja, samuti muuta sõidurežiimi. LEDi värv näitab aku laetuse taset. Nupu all on koht laadija ühendamiseks.

Mis see päris elus tähendab?

Tähendab, et Ampleriga sõidad nagu kõik teised ratturid. Aga kiiresti sõitmine ja mäest üles sõitmine on poole kergem, kui teistel ratturitel.

Mina, kes ma igapäevaselt pole tööpäevadel jalgrattaga sõitnud, valmistusin palju aeganõudvamaks transpordiks. Tegelikult selgus juba esimestel päevadel, et Tallinna suuruses linnas on jalgrattaga kesklinnast äärelinna ja tagasi sõitmine tühi-tähi.

Jalgrattaga liiklemine oli oluliselt kiirem kui ühistranspordiga liikumine. Samas autosõiduga võrreldes võtab rattaga liiklemine ainult pisut rohkem aega.

Kui autot takistab eelkõige tipptundidel liiklus ja ummikud, siis jalgratast taristu puudumine: jalgrattateid pole ja kõnniteedel ohustad jalakäijaid. Tallinnas on häid rattateid, aga neid on vähe ja need lõpevad lollides kohtades.

Niisiis sõitsin mina sõiduteedel ja sain auto- ja bussijuhtidega sõbralikult läbi.

On see kõik seaduslik?

Ampleri elektrirattad töötavad täpselt vastavalt Euroopa Liidu nõuetele.

Teatavasti on lubatud sellised elektrirattad, mille mootori kõige suurem võimsus on 250 W ja see tohib töötada ainult kuni kiiruseni 25 km/h. Kui ratas juba sellest kiiremini liigub, ei tohi mootor enam kaasa aidata ja sealt edasi peab inimene ise väntama. Ka siis ei tohi mootor ratast edasi lükata, kui inimene ise ei tee midagi (ei vänta). Sellise rattaga on igapäevases linnaliikluses üsna paras sõita.

Aga kes läheb liiklusest ära suletud rajale, saab Ampleri ratta ka võimsamale režiimile seadistada. Maksimum on kuni 35 km/h ja 350 W.

Kuidas see ratta seadistamine toimub? Selleks on äpp.

Äpp on ikka ka

Ampleri äpp leiab Bluetoothi abil ratta ja see käib nii kiirelt, et mingit paaritamist ei peagi menüüs tegema.

Äpilt näed kaarti, millega saad vajadusel navigeerida nagu Google Mapsiga. Siin on nupp tulede lülitamiseks (seda saad teha ka ilma äpita, ratta raamil olevast nupust) ja sõidurežiimi muutmiseks, eraldi start-stopp nupust saad sõite salvestada. Nende salvestatud sõitude puhul saad siis hiljem vaadata, mis oli ratta keskmine ja tippkiirus ning muud näitajad.

Nii künklikul teekonnal keskmine kiirus 19 km/h. Ilma elektrimootori abita oleks mul keel vesti peal.

Aga mis minu arvates on väga hea, on see, et äppi tegelikult kasutada pole vaja. Sa võid selle ära unustada ja ikka rattast kõik välja võtta.

Muide, aku taset näitab äpp ka. Tootja lubab läbisõiduks 70 kilomeetrit ja minu nädala jagu testimist ütleb, et see on üldjoontes õige. Aga samas ka üsna ebaoluline, sest ühegil tavalisel linnasõidu päeval ei sõitnud ma isegi poolt sellest distantsist. Laadimine käib sellise magsafe klõpsuga pistikuga nagu MacBookiga ja paari tunniga on aku täis.

See keeruline osa…

Siiamaani on kõik lihtne olnud. Ampleri Stout on nii mõnus ratas, et ma olin nõus isegi vihmase ilmaga rattaga sõitma, selle asemel et auto või buss valida. Sellega on lust sõita.

Aga edasi hakkavad keerulised küsimused, sest kui kaaluda oma pikemaajalist suhet selle rattaga, tuleb mõelda 2290-eurose hinna peale. See pole niisama köhida, vähemalt Eestis.

Ampleri tegevjuht Ardo Kaurit rääkis mulle ratast üle andes, et nende äri põhirõhk on Saksamaal. Ööbiku nime kandvate rataste ehitajatest on välja kasvanud 15-inimesega firma ja nende siht on tänavu Tallinnas ehitada ja Saksamaal müüa üle 1000 ratta.

Kui arvestada, et Saksamaal kasvab elektrirataste turg 20% aastas ja tänavu peaks seal ostetama 750 000 sellist ratast, võib Ampler oma eesmärgi teha.

Ardo Kaurit Ampleri töökojas Tallinnas

Aga Eestis on 2290 eurot jalgratta eest palju. Ja siit tuleb hakata tegema hoopis suuremaid kalkulatsioone:

  • Kui tihti ma sellega sõidaksin?
  • Kas ma asendaksin sellega oma igapäevase autoga tööle-koju sõidu?
  • Siis ma ju hoiaks hulka raha kokku?
  • Aga kas ma julgeks autost päriselt loobuda?
  • Saaksin ma kõik oma sõidud tehtud?
  • Ja kuulge, ma ju säästaks ka spordiklubis käimise pealt, kui ma iga päev rattaga sõidaks?
  • Aga kas ma sõidaks ka siis, kui väljas vihm, rahe, lörts, lumi? (Muide, tean inimesi Tallinnas, kes just nii teevad, ja nad pole mingid hullud.)

Nii et Ampler Stout tundub küll ideaalilähedane ratas, aga ometi pole see vastus kõikidele ku küsimustele, vaid siit küsimused alles algavad.

Jah, osta,

sest jalgrattana on see ideaalne vahend, millega iga päev oma sõite teha.

Ampler Stout

Suuruskeskmise raamiga 55 cm, suurega 59 cm
Käigud9 käiguga Shimano Acera RD-T3000
Piduridhüdraululised Shimano M315 ketaspidurid
RehvidContinental Contact 47-622
Kaal16,4 kg
Kiirusmootor töötab kuni 25 km/h (väljaspool liiklust 35 km/h)
Mootor48 V 250 W
Aku48 V 336 Wh LG Li-ion
Aku sõiduulatus45-100 km sõltuvalt maastikust ja sõidurežiimist
ÜhenduvusBluetooth
Laadimisaeg2,5 h

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.