Taxofoni arvustus: testime Tulika ja Tallink takso äppi, mis peaks Taxifyle valusalt kandadele astuma

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
taxofon1.png

Nüüd on siis selgunud, et Taxify on mõnedele suurtele Eesti taksofirmadele liiga valusalt varba peale astunud ja nood otsustasid teha oma taksoäpi. Selle nimi on Taxofon, see peaks olema otsene Taxify konkurent, aga ainult Tulika ja Tallinki taksode tellimiseks. Me proovisime järgi, kuidas ta töötab.

Taxofoni ümber jõudis ühe päevaga tekkida märkimisväärselt palju segadust. Esmalt saime teada, et Tulika ja Tallinki taksod kaovad Taxifyst üldse ära ja kes neid tahab äpiga tellida, peab kasutama Taxofoni. Taxify aga ütles seepeale, et Tallink ja Tulika ei saa Taxify kasutamist oma juhtidele keelata ja seega midagi ei muutu. Igatahes polegi praeguseks selge, kas siis muutub või ei muutu ja kas Taxofoni kasutuselevõtul on kellegi jaoks üldse mingit mõtet, aga ehk toob aeg sellesse selgust.

Taxofoni äpp ise küll mingit põhjust enda kasutamiseks ei anna. Olgem ausad, ta on kole ja imelik. Võrreldes Taxifyga näeb ta välja ja tundub kasutamisel nagu mõni vana ja lääpa vajunud nahkistmetega Mercedes-Benzi takso uute limusiinide kõrval.

Ühest probleemist on vähe, seetõttu on neid mitu

Alustame kas või sellest, et ta on saadaval ainult inglisekeelsena, vähemalt me ei leinud kohta, kus teda eestikeelseks teha. Ja isegi see inglise keel on kohati vigane, näiteks suur kollane nupp kirjaga "SEARCH TAXI" ei ärata inglise keele õpetajates küll mingeid sooje tundeid. Võib-olla on keeleküsimuste üheks põhjuseks see, et tegemist tundub olevat Lätist levima hakanud äpiga, mis ehk võeti Eestis nii kiiresti kasutusele, et pole tõlget jõutud veel teha. Vähemalt on seda asja lihtne paremaks teha.

Taxofoni kujundus on lihtne, aga näeb välja nagu oleks ta pärit 1990ndatest. Äpi alumises servas on kolm ümmargust ikooni, mis tähendavad… midagi. Kusagil selgitusi igatahes ei ole. Vasakpoolne on takso tellimiseks ja parempoolne hammasrattaga ikoon on seadeteks, aga mis on see keskmine, justku kella moodi ikoon? Teatud ajaks takso tellimiseks? Takso saabumise jälgimiseks? Või hoopis sõitude ajalugu? Ei tea, sest kui ka on, siis ajalugu su kontoga ei sünkroniseerita, sõidud ei kandu ühest telefonist teise üle. Eile Androidiga tehtud sõitu täna iOSis pole.

Edasi läheb natuke paremaks. Taksot saab tellida oma asukohta, mille äpp proovib automaatselt tuvastada nagu Taxify ja saab sellega hästi hakkama. Nii oma asukoha kui soovitud sihtkohta saab sisestada ka käsitsi, kusjuures kasutada võib nii aadressi kui hoopis asutuse või koha nime, kuhu soovid sõita. Esialgu oli natuke segane, et miks peaks äppi sihtkohta sisestama, sest äpp ei arvuta sinna jõudmiseks kuluvat aega või raha nagu Uber teeb, aga taksosse istudes sai selgeks, et see on lihtsalt info taksojuhile, ta teab juba sinuni jõudes, kuhupoole sõitma asuda.

Taksode valik oli vähemalt Tallinna kesklinnas lai ning soovitud auto saabus mõne minutiga. Äpp näitab ka kaardil, kus su takso parajasti on ja kuidas ta su poole liigub, aga see oli vähemalt eile testides jällegi vigane. Alguses oli kõik ilus, aga siis ühel hetkel ütles äpp, et ma olen nüüd juba taksos, kuigi mina olin Liivalaia tänaval Mamo ees ja äpi järgi oli takso alles Tõnismäel. Takso, muide, jäigi äpi jaoks Tõnismäele, aga minu jaoks saabus ta õnneks ikkagi varsti kohale ja sõit võis alata.

Taxify moodi maksevõimalusi ega juhi hindamist Taxofonis ei ole, sõidu lõppedes tuleb taksos ikkagi kas sulrahas või kaardiga maksta ja siis välja astuda. Äpp tänab viisakalt ja pakub kohe suure kollase nupuga võimaluse otsida järgmine takso. Mis täpselt selle idee taga on, nõuab veidi pikemat juurdlemist.

Niisiis, see äpp näeb kole välja, on siin ja seal vigu täis, aga põhimõtteliselt töötab. Taksot saab tellida ja takso tuleb kohale ka.

Kasutaja peale mõeldakse viimasena

Taxofoni puhul on aga eriline see, et see pole äpp, mis oleks suunatud tarbijale ja oleks mõeldud tarbija elu paremaks tegema, vaid see on äpp, mille mõte on teenida taksofirmasid ja taksojuhte.

Tulikal ja Tallinkil on vaja end järest tugevamaks muutuva Taxify ees kuidagi kehtestada ning ilmselt ka oma äri päästa ja sellepärast on Taxofon olemas. Taksofirmad on pidevalt Taxifyga vaikselt nagistanud selle üle, kui palju iga tellimuse pealt peaksid nad Taxifyle maksma ja Taxify omakorda on nii seda hinda kui muid nõudmisi pidevalt vaikselt peale kruvinud. Taxify ise ütleb, et nad teevad seda selleks, et taksosõidukogemus oleks parem, et klient saaks parema teeninduse ja küllap nad suuresti seda eesmärki täidavadki, aga olukorras, kus taksojuhtide väitel tuleb juba vaata et kolmveerand tellimustest Taxify kaudu, tunnetavad taksofirmad kindlasti üsna teravalt seda, et jäme ots on nende käest kadumas. Kui sul ikka enam kliendiga otsesuhet ei ole, siis muutub su olukord väga kiiresti väga hapuks.

Taksojuhte meelitab aga Taxofon sellega, et võtab neilt iga tellimuse pealt paar-kolm korda vähem raha kui Taxify. Ega taksojuhil pole vahet, kustkaudu ta tellimuse saab, peaasi, et tööd jagub.

Väga huvitav on nüüd jälgida, kuidas see asi edasi areneb. Paljud firmad on arvanud, et tuleb vaid äpp teha ja siis hakkavad kõik head asjad nagu iseenesest juhtuma: kümned tuhanded inimesed laadivad selle oma telefoni ja hakkavad pidevalt kasutama. Tegelikkus on vastupidi: kedagi ei huvit su äpp ja kui nad selle ka mingi kampaania tulemusena endale tõmbavad, ei hakka nad seda üldjuhul kasutama. Tavatarbijale suunatud äpp on pidev raske töö ja turundus ja selles äris ajab üks probleem teist taga. Kindlasti on väga keeruline turundada massidele pikaajaliselt edukalt äppi, mis ei ole üldse nende huvidest lähtuvalt tehtud ning kust nemad mingid otsest väärtust üldse ei saagi.

Samas näitab Taxofoni saaga hästi ära ka Taxify nõrgad kohad. Kui näiteks ühel päeval peaks neli-viis suuremat taksofirmat neid boikottima hakkama, järgneb kõigi jaoks tõehetk: kas juhid jäävad oma firmadega või hüppavad üle Taxifysse. Kas Taxify on juhtidele vajalikum kui juhid Taxifyle. Siiamaani on Taxify oma peamise eelisena just välja toonud seda, et erinevalt näiteks Uberist ei konkureeri nemad taksofirmadega, vaid on neile kasulikuks partneriks, aga Tulika ja Tallinki samm annab alust arvata, et päris nii ilus see asi siiski ei ole.

Taxofon proovib täna lahendada taksofirmade ja taksojuhtide probleemi. Enne, kui nad ei hakka lahendama tarbijate probleemi, pole enamusel tarbijatel erilist mõtet teda ka kasutusele võtta.

Ei, ära osta,

kui sul just pole kindlat vajadus sõita just kas Tulika või Tallinki taksodega. Taxofon on kole ja imelik, aga töötab ja seega parim viis nende taksode tellimiseks. Kõik teised peaksid aga rahumeeli Taxifyd ja Uberit edasi kasutama.

Taxofon

PlatvormidAndroid, iOS
HindTasuta

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.