Rahvusvaheline Mercans otsib Eestis oma ridadesse uusi professionaale, keda kõnetavad rahvusvahelised mastaabid ja kiire kasv

Eesti IT-sektor on rahvusvaheliselt tuntud ja tunnustatud. Paljud meie tehnoloogiaettevõtted tegutsevad erinevates riikides ja neis töötab inimesi üle kogu maailma.

Täpselt samamoodi leiab Eestist ka rahvusvahelisi ettevõtteid, kellel on siin kohalik haru. Üks selliseid suurfirmasid on USA päritolu Mercans, kelle Eesti haru on Tartus tegutsenud juba kuus aastat. Kui seni on Mercans Eestis pigem madalat profiili hoidnud, siis nüüd otsitakse uusi töökäsi. 

Geenius vestles Mercansi Eesti haru tegevjuhi Andre Voolaidiga, et heita valgust ettevõtte tegemistesse ja uurida, keda meeskonnaga liituma oodatakse.

Mercans on tegutsenud juba 20 aastat ning nende kontoreid leiab Zimbabwest Usbekistani ja Norrast Eestini. Millega te täpselt tegelete?

Meie tegevusvaldkonnaga pole enamik inimesi tõenäoliselt kunagi kokku puutunud ega pruugi teadagi, et selline valdkond üldse eksisteerib. Suures pildis on meil kolm põhitegevust. Esimene ja kõige väiksema osakaaluga on rahvusvaheline värbamine. Erinevus tavalise tööjõuvärbamise vahel on meie puhul see, et läbi meie otsitakse ja värvatakse ainult tippspetsialiste: arste, arhitekte, insenere.

Veel ühe osa meie tegevustest moodustab töötajate outsource’ing ehk tööjõu vahendus. Sisuliselt hõlmab see kliendi nimel töötajate värbamist läbi sellise korralduse, et kliendid maksavad töötajatele palka läbi meie ettevõtte.

Ning kolmanda ja ühtlasi suurima osa meie tegevusest moodustab palgaarvestus. Ehk siis aitame suurfirmadel oma töötajatele võimalikult lihtsalt ja mugavalt palka maksta.

Tartus asuvas kontoris töötavad inimesed aitavad rahvusvahelistel korporatsioonidel töötajatele palka maksta. Kuidas see välja näeb?

Seda teemat on Eestis üpris keeruline seletada, kuna siin on palkadega seonduv väga lihtne: paar maksu, põhisumma ja netosumma. Rahvusvahelises kontekstis on aga palkade maksmisel sageli tegemist väga keeruliste maksuarvestustega, eriti mis puudutab Lähis-Ida riike ja suurkorporatsioone, kus töötaja kompensatsioon koosneb väga paljudest komponentidest. 

Suurfirmades jooksutatakse sageli enamik kuluarvestusi läbi palgaarvestuse: erinevad hüved, boonused, kuluhüvitised jms. 

Meie peamised kliendid on Fortune 1000 ettevõtted. Nende maksuarvestus on kordades keerulisem kui keskmises Euroopa riigis. Kuna me töötame nii paljudes eri riikides, siis üks olulisimaid väärtusi, mida kliendi jaoks loome, on automatiseerimine. Ehk siis me püüame automatiseerida ajalooliselt palju inimressurssi nõudnud protsesse. Palgaarvestuse jaoks on meil põhjalik tarkvara ning kuna meil on kohalik töötaja igas riigis, kus teenust pakutakse, on kliendi jaoks kõik võimalikult mugavaks muudetud.

Ettevõte saab teenuse ühe pakkuja käest ning kogu konsolideerimisgrupi-ülene raporteerimine toimubki üle ühe platvormi. Kui võtame näiteks ühe meie suurimatest klientidest ExxonMobil’i, siis toetame täna nende tegevusi seitsmes riigis. 

Mercansi kodulehelt loen välja, et käive kasvab teil kiirusega 1,5 korda aastas. Milliseid väljakutseid säärase kasvu ja ulatusega ettevõttes töötamine pakub?

Eestis oleme oma tarkvaraarenduse peal olnud kuus aastat ning rahvusvahelises kontekstis 

oleme turul olnud üle 20 aasta ning selle ajaga on jõudsalt kliendibaasi kasvatatud, mille tulemusena on meil täna nimistus väga nimekad kliendid. Viimased kolm aastat oleme selle tulemusena tõesti väga jõudsalt kasvanud. 

Tänu sellele, et maailmas on analoogseid teenusepakkujaid, kes suudavad kliendile täisteenust pakkuda, suhteliselt vähe, siis nõudlus automatiseerituse osas on viimasel ajal väga tõsiselt kasvanud. Võib öelda, et oleme saavutanud ülemaailmselt oma tegevusvaldkonnas päris kõva maine, eriti kuna selles valdkonnas sellise mastaabiga tegijaid eriti ei leia. Kõigest sellest tulenevalt näeme ka siit edasi ainult kasvu.

Üks suurimaid väljakutseid ongi meil täna rahvusvaheline, erineva kultuurilise taustaga inimeste manageerimine suures korporatsioonis. Väga keeruline on leida projekti- või tootejuhti, kellel oleks piisavalt kogemusi selliste klientidega. Töötajate värbamine loob muidugi omakorda uue väljakutse – uutele inimestele selgeks tegemine, et kes me üldse oleme.

Ühesõnaga, häid inimesi on keeruline leida. Keda ja kui palju te täna endaga liituma ootate?

Potentsiaalselt on meil ruumi kuni kaheksale inimesele. Tasub mainimist, et n-ö tüüpilisi andmesisestajaid meil pole ehk palkame reeglina ainult professionaale. Kogu palgasisestaja töö teeb ära klient, ka see on tavaliselt nende poolt automatiseeritud. Tänane põhiline murekoht ongi tootejuhid, projektijuhid ja back-end-arendus.

Arendaja töö sisuks on meil kliendi vajadustele tuginedes meie tarkvara platvormi arendamine sedasi, et see oleks kasulik kõikidele klientidele. Üks oluline erinevus paljude teiste tarkvarafirmadega on see, et meie platvormist arendame ainult ühte versiooni – me ei paku klientidele kohandatud lahendusi. Eesmärgiks on arendada tarkvara selliselt, et see oleks kasutatav kõikidel klientidel. Märksõna kõige selle juures on muidugi automatiseerimine. Tahame automatiseerida võimalikult palju tüütuid inimtegevusi, mis võtavad meeletult aega.

Meil on vaja inimesi, kes on oskavad kliendi vajadusi analüüsida ja suudavad need edasi anda tootemeeskonnale, kes oskavad need juba tarkvara konteksti panna.

Kui suur teie meeskond täna on ja kuidas te töökorralduse olete lahendanud?

Täna töötab puhtalt tarkvaraarenduses 17 inimest, sealhulgas ka tootejuhid ja projektijuhid. 

Vaikselt hakkavad ette tulema tüüpilised kasvuraskused ehk meeskonnad lähevad suureks. Püüame tiime hoida väiksemates koosseisudes. Meie jaoks on selline 10 liiget meeskonnas manageeritav. Projektijuht ise töötab ilmselt vahetult viieliikmelise meeskonnaga koos tootejuhtidega. 

Idufirmaks me oma mastaapide tõttu täna enam ei kvalifitseeru, aga võiks öelda, et oleme hästi stabiilne idufirmaliku mentaliteediga ettevõte. 

Üheksast viieni töötamist me üldjuhul ei poolda ja põhjused selleks on väga lihtsad. Piirangud seab tööajale juba see, et meie kliendid asuvad Kolumbias, Singapuris ja sealt edasigi, ehk siis ajavööndid. Mõnikord tuleb tööle tulla varem, mõnikord hiljem. Püüame töötajatele võimalikult palju paindlikkust anda, et inimesed saaksid oma tööaega ise planeerida.

Miks üks oma ala spetsialist teie juurde tööle võiks tulla?

Esiteks pakume stabiilsust. Meie kliendibaas on aastatega kasvanud ja kuna palgaarvestuse implenteerimine võtab näiteks ExxonMobil’i näitel kaks aastat, siis pole ka klientide jaoks ühe teenusepakkuja juurest lihtsa vaevaga teise juurde hüppamine mõeldav. Nagu öeldud, kasvame väga jõudsalt ning see on igas ettevõttes töötades ainult lisamotivatsiooniks.

Meeskond on meil nooruslik ja innovatiivne ning stabiilsuse kõrvalt pakume siiski ka IT-ettevõttele omast paindlikkust. Teistest IT-ettevõtetest eristab meid ka see, et me ei konkureeri otseselt kellegagi – olgu see PlayTech, Bolt või teised Eesti IT-firmad ja startup’id. 

Meie eesmärk ja väärtushinnangud on natuke teistsugused. Üks asi on juba rahvusvaheline mastaap, mida paljud ettevõtted sellisel määral pakkuda ei saa. Teiseks on äärmiselt kirev kultuuriline taust nii meie klientide kui ka töötajate seas. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.