Geenius proovis järgi: Helsingi juhita buss meelitab huvilisi

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
29244878085_18cf59491f_o.jpg

Ajal, mil enamus riike maailmas alles mõtleb sellele, kuidas hakata isesõitvatesse autodesse suhtuma, on Soomejuba astunud ühe jalaga 21. sajandisse. Helsingi tänaval vurab ringi isesõitev buss. Geenius käis bussiga Helsingis lähemalt tutvust tegemas.

Isesõitev buss on Hernesaari piirkonnas sõitnud eelmise nädala teisipäevast saadik. Soome pealinnas saavad huvilised bussiga sõita veel kaks nädalat, mille järel siirdub buss Espoosse.“Uude linna minemisel alustame marsruudi eelseadistamisega, mis võtab aega umbkaudu kaks nädalat. Seejärel oleme Espoos kolm nädalat, kuna pärast seda peame me veel enne talve jõudma bussiga ka Tamperesse,” rääkis intervjuus projekti eestvedaja Harri Santamala.

Testperioodi vältel sõidab buss mööda ligi 200 meetrist teelõiku, kus on kaks ülekäigurada. Teekonna läbinuna teeb buss tagasipöörde ning sõidab tuldud teed mööda tagasi.Talvel projektijuhi sõnul isesõitev bussavalikel teedel ei liigu, kuid ta ei soovinud vastata küsimusele, kas nad on proovinud bussi võimekust lumise või jäise kattega kinnisel testrajal.

Ohutus eelkõige

“Bussi tippkiirus testperioodil on imetlusväärsed 11km/h, kuid ideaaltingimustes suudab buss sõita kuni 40km/h. Bussil olevad kaamerad koos laserradaritega näevad takistust juhul, kui see tekib bussile ette vähemalt kahe autovahe kauguselt. Seetõttu on hetkel bussis inimene, kes jälgib liiklust ning on alati valmis bussi peatama. Ma rõhutan seda, et buss sõidab täiesti iseseisvalt ning inimese olemasolu on vaid turvalisuse tagamiseks. Niimoodi saame me tagada reisijate ning jalakäijate turvalisuse,” sõnas Santamala.

Ohutuse tagab seegi, et test viiakse läbi tänaval, mille läheduses ei ole elumaju, koole ega poode. Ligi tunni aja pikkuse vestluse jooksul Santamalaga liikus teel ligi 20 jalakäijat ja sama palju autosid.

Bussiga saavad sõita kõik huvilised ilma, et nad peaksid selle eest maksma. Huvi uudsete liikurite vastu on igatahes selge – lisaks tavalistele linnakodanikele tulid autoriga samal ajal omal initsiatiivil bussiga tutvuma ka Helsingi politseinikud ning tuletõrjujad.

Võimalik tänu Soome seadusandlusele

Helsingis sõitev isesõitev buss on toodetud Prantsuse firma EasyMile poolt. Samu busse on varasemalt testitud Singapuris, Šveitsis, Prantsusmaal ning Ameerika Ühendriikides. Praeguse testi teeb eriliseks fakt, et buss sõidab avalikul linnatänaval. Selline test on võimalik tänu Soome seadusandlusele, mis ei nõua, et sõiduvahendi roolis peab olema inimene.

Santamala leiab, et isesõitvate busside ärimudel on huvitav. “Ma arvan, et mõne aasta pärast on Soomes hooajaline isesõitev buss. Meie soov ei ole terve Helsingi bussiliiklus viia isesõitvaks. Mida ma aga tahaks, on see, et kõik siin sõitvad bussid oleksid elektrilised. Hetkel saab Helsingis sõitvaid elektribusse lugeda üles vaid ühe käe sõrmedel."

Tallinna näide tõestab, et lihtsalt tasuta ühistranspordist ei piisa

Projekti eestvedaja sõnul tasub isesõitev buss äriliselt ära siis, kui juhtimiskeskusest saab vajadusel mitut bussi korraga juhtida üks inimene. “Tallinn on hea näide sellest, et isegi kui ühistransport on tasuta, leidub endiselt inimesi, kes kasutavad sihtkohta jõudmiseks isiklikku sõiduautot. See tähendab, et lihtsalt tasuta teenusest ei piisa, see peab olema ka mugav ning lihtne.”

Kuidas siis isesõitva bussiga sõita on?Esimesed muljed Helsingisse õigessebussipeatusesse jõudes ja bussi astudes olid üsna külmad.Põhjus peitub selles, et ilmselt enamik inimesi ei ole kordagi istunud bussijuhi kohal ning paljud meist ei vaata üldse bussijuhi istekoha poolegi. See tähendab, et me ei oska ennast bussijuhiga samastada ega bussijuhi puudumise üle imestada.Kui ma oleksin istunud taksosse, kus juhi kohal ei oleks olnud rooli ning seal poleks istunud inimest, siis oleks muljehoopis teistsugune.

Hoolimata sellest, et konkreetne buss ei tekitanud erilisi emotsioone, on isesõitva sõiduvahendi idee paeluv ning reaalsel linnatänaval testimine samuti huvitav.Paljudes suurlinnades on juba täna bussiliiklusmuust liiklusest äärekividega eraldatud. Pole ühtegi põhjust, miks konkreetne isesõitev buss ei võiks eraldatud ühistranspordirajal sõita.

Järgmisena ootan seda, et Eesti vastavad ametkonnad ning poliitikud näevad isesõitvate autode ning busside testimises piisavalt jumet, et nad Tallinna, Tartu või Pärnu tänavatele lubada.

Fotod: Ronald Liive

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.