Geeniuse analüüs: Uberi ja Taxify sõidud pole üle 3 kuu vastanud seadusele, mis äppide jaoks tehti

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Uberi ja Taxify äpid Tallinnas. Foto: Liis Treimann/PM/Scanpix

Mullu suvel võttis riigikogu vastu uuendatud ühistranspordiseaduse, millega legaliseeriti Eestis infoühiskonna teenusepakkujad ehk nn äpitaksod. Seadus jõustus mullu 1. novembril, aga äpiga tehtud sõitude eest esitatavad arved paljastavad, et kumbki firma ei täitnud üle kolme kuu neile kohandatud seadust.

Geeniuse käsutuses on suur hulk Taxify ja Uberi arveid, mis tõestavad, et kumbki teenusepakkuja ei järgi seadust. Kui Uberi puhul ei vastanud nõuetele mitte ükski arve, siis Taxify puhul olid puudulikud ligi 84% arvetest.

Põhivead: arvel pole juhi andmeid, teenindajakaardi numbrit pole

Taxify arvetes oli võrreldes Uberiga vähemalt väike variatsioon. Kogusime valimisse erinevatelt inimestelt 84 Taxify arvet, millega oli tehtud sõite perioodil 1. november 2017 kuni 12. veebruar 2018. Neist 66 arve puhul saab üheselt öelda, et need ei vasta seaduses sätestatud korrale.

Peamiselt on arvelt puudu kas autojuhi täisnimi (esineb eesnimi, kuid pole perekonnanime), teenindajakaardi number või ei ole sõidukile väljastatud sõidukikaarti. Mõnedel arvetel tuli välja hoopis see, et arvele oli pandud üks teenindajakaardi number, aga kui kontrollida sama nimega juhti majandustegevuse registris olevate andmetega, siis vaatas sealt vastu hoopis teine teenindajakaardi number.

Teenindajakaardi puudumisel kuvab Taxify äpp juhi isikukoodi, mille kuvamine ei ole seaduse kohaselt vajalik. “Isikukoodi kuvamisest ainuüksi ei piisa, kuivõrd isikukood võimaldab tuvastata küll isiku, aga ei anna sõitjale veendumist, et isikule on väljastatud teenindajakaart,” selgitas nõudeid Sander Salmu majandusministeeriumist.

Selliseid arveid, mis vastavad täismahus seaduses sätestatud korrale saime kokku Taxify puhul vaid 16%.

Analüüsida saime täpsemalt ainult suuremat hulka Taxify arveid, kuna Uber Eesti teatas otse, et nende äpiga väljastatavad arved ei vastanud seadusele. Kümmekond kontrollitud Uberi arvet näitasid, et äpp sisaldas peamiselt ainult juhi eesnime ja teatud kordadel ka perekonnanime.

Uber: saime alles reedel äpi seadusele vastavaks

Uber Eesti tegevjuht Enn Metsar kinnitas Geeniusele antud kommentaaris, et nende äppi tehti seadusest tulenevad muudatused alles möödunud reedel (9. veebruaril).

Seni ei sisaldanud Uberi äpp autojuhi teenindajakaardi numbrit ega sõiduki registreerimisnumbrit. Teatud juhtudel oli kuvatud juhi ees- ja perenimi, kuid üldjuhul piirduti vaid eesnimega. Metsari sõnul võttis uuenduste lisamine plaanitust rohkem aega.

“Reedest on sõidu kokkuvõttes näha kogu vajalik info. Sealhulgas juhi teenindajakaardi number ja auto registreerimisnumber. Eeldatav sõidu hind arvutatakse distantsi ja aja alusel. Enne igat sõitu näitab rakendus kliendile sõidu maksumuse vahemiku, mis võtab arvesse ka potentsiaalset lühimat ja pikimat sõidu ulatust. Nii teab klient ette kui palju sõit maksab. Töötame selle nimel, et üsna pea kuvada klientidele kindlat lõplikku hinda, et tagada täielik läbipaistvus,” ütles Metsar.

Metsari kinnitusel ei võta Uber vastu autojuhte, kel ei ole kehtivat teenindajakaarti. Sõidukil vajaliku sõidukikaardi olemasolu kontrollimise üle ei andnud Metsar ühest vastust vaid tõi välja, et Uber pakub juhtidele igakülgset abi. Seadusest tulenevalt ei pea sõidukikaardi olemasolu kontrollima infoühiskonna teenusepakkujad vaid kohaliku omavalitsuse vastav organ.

Taxify: kontrollime teenindajakaardi olemasolu

Kuigi Taxify juhtide haldur Maria Jürisson kinnitas Geeniusele antud kommentaaris, et Taxify kontrollib juhtide teenindajakaardi olemasolu, kuvab seda ka äpis ning kaardi puudumisel sulgeb juhi konto tõestab suur hulk Taxify arveid hoopis vastupidist.

Jürisson ei toonud välja, kui paljude juhtide kontod on nad teenindajakaardi puudumise tõttu sulgenud. Konkreetselt kahe juhi kohta pärides kinnitas Jürisson, et ühega neist on nad tänaseks lepingu lõpetanud. Teise osas tõi juhtide haldur välja, et juhile väljastatud teenindajakaart hakkab peagi kehtima.

Ei Uberi ega Taxify sõnul ei ole nende poole pöördunud ühtegi klienti, kes oleks küsinud teenusele kulunud rahasumma tagasi väitega, et teenus ei vastanud seaduses sätestatud korrale.

Seadus nõuab kirjalikku arvet

Uuendatud ühistranspordiseaduse kohaselt peab äpi kaudu sooritatud sõidu järgselt saama klient kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis arve, mis sisaldab juhi pilti, ees- ja perekonnanime, sõiduki registreerimisnumbrit ning teenindajakaardi numbrit ja informatsiooni sõidu kohta. Teenust saab osutada vaid selle sõidukiga, millele on väljastatud kehtiv sõidukikaart.

Seaduses on toodud välja, et klient peab enne sõidu alustamist olema kursis hinna komponendist, hinna arvutamise aluseks olevast tariifist või hinna arvutamise muust alusest nii, et sõitjal on võimalik sõidu lõpphind piisava täpsusega arvutada.

Seaduse järgi on sõitjal õigus keelduda sõidu eest tasumisest, kui vedaja ei taga kirjalikult taasesitamist võimaldavas vormis enne sõidu alustamist või peale sõitu sõidu kokkuvõttes teenindajakaardi numbrit ega muud seaduses sätestatud infot.

Kes peaks Uberi ja Taxify puhul kontrollima, et nad seadust täidaks? Vastus sellele on keerulisem, kui võiks arvata. Loe artiklist: Kes kontrollib Uberit ja Taxify’d? Ametnikud lükkavad vastutust üha teistele.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.