Citroënid on teedel vuranud juba enam kui 100 aastat. Algusest peale on Citroëni iseloomustanud julgus ja inimlembus. Värvikirevasse ajalukku mahub üle 300 mudeli, millest nii mõnigi on autotööstuse ajalukku jätnud kustumatu jälje.
Citroëni lugu sai alguse 1919. aastal, kui visionäär André Citroën töötas välja esimese mudeli, mis kandis nime 10 HP Type A. André Citroën teadis täpselt, mida ta oma esimeselt autolt ootab: soliidne hind ning madalad jooksvad kulud. Mudel oli tugevalt inspireeritud Henry Fordi Model T-st. Neid mudeleid toodeti kahe aasta jooksul kokku 24.
Ajalukku läks 10 HP Type A kui esimene Prantsuse masstoodetud auto. Tegemist oli oma aja kohta luksusliku sõidukiga, mis lisaks salongipolsterdusele pakkus istmetele vedrustatud seljatugesid, küljeakende päikesesirme ning ka interjöörivalgustust. Rääkimata sellest, et eesmisi istmeid oli võimalik edasi-tagasi liigutada, sai seljatugesid ka reguleerida ning istmeid vajadusel autost välja tõsta.
Kuidas tekkis logo?
Citroëni identiteedi osa on algusest peale olnud topeltsakid. André Citroën patenteeris need juba 1900. aastal Poolas. Sellise kujuga hammasrattaid kasutati veskites ja ta hakkas neid tootma, mis osutus edukaks äriks. Oli see siis ebausk või miskit muud, kuid kui André Citroën 1919. aastal autosid tootma hakkas, otsustas ta valida oma logoks just topeltsakid, sest need olid talle kord juba edu toonud.
Suursugused reklaamid
Ka reklaamile mõeldes ei saa Citroëni nime unustada. 1921. aastal esitles Citroën oma teist mudelit B2. Julgus ja loomingulisus olid selle märksõnad – esmakordselt lendas lennuk taevalaotuses, kirjutades taevasse autotootja nime. Sellega tähistati seitsmenda Pariisi autonäituse avamist ning kõigile oli teada, et see oli Citroën.
Lennukiga kirja kirjutamine pole aga ainus silmapaistev saavutus. 1925. ja 1934. aasta vahel säras Citroëni valgustatud tähtedega nimi Eiffeli tornil 30 meetri kõrgusel – selleks kulus 250 000 pirni ja 600 kilomeetrit juhtmeid.
Esimene diiselauto
Citroën läheb ajalukku ka sellega, et oli esimene, kes 1933. aastal arendas välja diiselmootoriga sõiduauto – Citroën 11 MI. Avalikkusele tutvustati seda Pariisi autonäitusel 1936. aastal.
Kolmekordne Euroopa Aasta Auto
1970ndad oli Citroënile tunnustuste kümnend. 1971. aastal sai Citroën GS Euroopa Aasta Auto tiitli, mida kolm aastat hiljem, 1975. aastal, kordas Citroën CX.
Aasta auto tiitli (1990) on saanud ka Citroën XM. Tegemist oli tõeliselt eduka mudeliga – kokku sai XM 14 rahvusvahelist auhinda.
Edukas ka rallidel
1990. aastal triumfeeris Citroën ka Pariis-Dakari rallil – Ari Vatanen võitis Citroën ZX Rallye Raidiga 13. Pariis-Dakari ralli.
WRC karussellis oli Citroëni jaoks eriti edukas 21. sajandi algus. Tootjate arvestuses võitis Citroën esikoha aastatel 2003–2005 ning 2008–2012. Individuaalselt tuli Sebastien Loeb maailmameistriks aastatel 2004–2012, mil ta sõitis Citroën Xsara WRC (2004–2006), C4 WRC (2007–2010) ning lõpuks Citroën DS3 WRC (2011–2012) mudeliga.
100. sünnipäeval müüdi miljon autot
2020. aastal müüs Citroën rohkem kui 90 riigis üle 700 000 auto. Citroëni uuendatud mudelivalik on alates 2016. aastast dünaamiline, tugev ja järjepidev. Citroëni disain on selgelt eristuv ja mugavus eriti kõrgel tasemel. Toodete edu võimendab ka margi kuulsus – 2019. aastal tähistas autotootja oma 100. sünnipäeva ja müüs miljon autot.