Peugeot Hypercar 9X8 on Prantsuse autotootja uue põlvkonna võidusõiduauto, mis võistleb kestvussõidu maailmameistrivõistlustel. Ent Peugeot tiim kogub sealt palju olulisemat infot.
9X8 tuli esmakordselt välja 2022. aastal ja oli hea näide Peugeot’ nägemusest sportliku auto kontseptsioonist. Tegemist on 1992., 1993. ja 2009. aastal Le Mansi 24 tunni sõidu võitnud Peugeot 905 ja 908 mantlipärijaga. Peugeot’ arusaama kohaselt ei väljendu auto sportlikkus ainult arutus rehvipõletamises. Uus auto loodi Peugeot Sport inseneride ja disainimeeskonna sünergias.
Auto tutvustas margikohast uut sportlikku kontseptsiooni Neo-Performance, mis ühendas endas ultrasportlikkuse, seeriatootmisse tulevatele mudelitele ülekantava tehnoloogilise oskusteabe, tõhususe ja stiilitäiuse. Seda lähenemist soosivad ka FIA ja ACO kehtestatud reeglid.
Mudelinumber ühendab traditsioonid ja uuenduslikkuse
Mudeli 9X8 taga peituval kombinatsioonil on oma tähendus. Number 9 mudeli alguses jätkab Peugeot’ mudelinimetuste traditsioone, tähistades kuuluvust Peugeot’ võidusõiduautode seeriasse. Peugeot legendaarsed mudelid kandsid numbreid 905 ja 908.
Numbrite vahel peituv X kannab Hypercar mudeli nelikveo- ja hübriidtehnoloogia tähendust. See väljendab automargi valmidust laiendada oma sõidukite elektrijõule ülemineku starteegiat ka võidusõidu valdkonnale.
Number 8 mudeli nimetuses tähistab põlvkonna ajajärku ning see number sisaldub Peugeot’ kõikides praegustes mudelinimetustes: 208 ja 2008, 308, 3008, 5008 ning loomulikult 508, mis alles hiljuti käis läbi sama inseneride ja disainerite tiimi käe alt, mis töötas välja ka Hypercari, kusjuures 508 mudel oli esimene sõiduk, millel oli au kanda Peugeot Sport Engineered logo.
Võidusõiduauto ilma antitiivata
“Meie töös inspireeris meid Peugeot’ vapiloom,” selgitab Matthias Hossann, Peugeot’ disainiosakonna juhataja. See narratiiv tuleb selgelt esile 9X8 pisut ettesuunas sirutuvas kabiinis. Üldjoontes jätkab Peugeot 9X8 margile iseloomuliku disainiga: tegemist on väljapeetud, tõupuhta, elegantsist pakatava sõidukiga, millest kiirgab ühtviisi nii emotsioone kui ka dünaamilisust.
9X8 kokpit toob disainerite töö ja vaeva esile selle kogu täiuslikkuses. “Siiani oli see juhikoht jäänud sisuliselt tähelepanuta: olgugi et see oli vaieldamatult funktsionaalne ja täitis hästi oma ülesannet, kuid sellel puudus margile iseloomulik narratiiv. Nüüd lisasime sellele ka meie kuulsa i-Cockpiti armatuuri, Peugeot’ isikupärase tunnuselemendi masina sisemuses,” ütles Hossann.
Peugeot Sport WEC programmi tehniline direktor Olivier Jansonnie märgib, et Le Mans Hypercari (LMH) uus reeglistik on ülimalt põnev, sest see avab võimaluse leiutada, uuendada ja leida võimalusi tulemuslikkuse saavutamiseks väljaspool tavapäraselt selleks kasutatavaid lahendusi.
Näiteks lubavad Le Mans Hypercari reeglid vaid ühe, reguleeritava aerodünaamilise elemendi olemasolu, kuid kuskil ei ole täpsustatud, et tegemist peab olema tagatiivaga. Peugeot’ inseneride arvutused ja simulatsioonid näitasid, et vähemalt sama kõrgest klassist tulemused on võimalik saavutada ka ilma tagumise antitiivata.
Selle aerodünaamilise lisaelemendi puudumine muudab Peugeot 9X8 silueti eriti puhtajooneliseks, millist pole nähtud juba pikki aastakümneid. Disainerite ja inseneride koostöös ja ühisel meelel on jõutud harmooniliste ja dünaamiliste lahendusteni, millega avanevad avaramõõtmelised pinnad külgede vahel sõiduki tagaosas või mis lähevad masina esiosas sujuvalt üle esitiibadeks.
Kvaliteedinäitaja seeriaautodele
Lisaks aerodünaamilisele, mehaanilisele ja elektroonilisele tõhususele on võidusõidu eesmärkide täitmisele pühendatud Peugeot’ inseneride kogu oskusteave, mida omakorda täiendavad teadmised ja kogemused, mis on omandatud sedavõrd äärmuslikul proovilepanekul, kui seda on Le Mansi 24 tunni sõit.
Lisaks aerodünaamilisusele on olulisel kohal ka vastupidavus ja töökindlus, kuna võidusõiduautod peavad Le Mansi ringrajal läbima ühe võistluse käigus 5400 kilomeetrit, mis on sisuliselt sama palju, kui vormel 1 võistlusmasinad läbivad kogu hooaja jooksul.
Peugeot’ jaoks on Le Mansi justkui nii katsepolügoon kui ka labor. Arusaadavalt on 24 tunni sõidul väga tähtsal kohal sportlik sooritus, kuid eeskätt annab see autotootjale võimaluse panna oma tehnoloogiad proovile kõige ekstreemsemates oludes ja määrata orientiirid edasisteks uuringuteks.
Peugeot paneb võistlustingimustes proovile oma hübriidtehnoloogia ka CO2 heitmekoguse vähendamiseks, nii nagu neid hetkel seeriatootmises olevate sõidukite jaoks ollakse välja arendamas.
Peugeot Sport tiimide jaoks on üksnes auasi, kui nende arenduste tulemused leiavad kasutamist Peugeot’ teiste mudelite juures. Peugeot’ klientide jaoks on Le Mansi labori töö ja vaev omamoodi sõidukite kvaliteedinäitajaks.