Kui mõelda Citroënide peale, siis paljudele kangastuvad sageli omapärase välimusega autod. Sel aastal möödus 90 aastat ühe Citroëni silmapaistvama mudeli Traction Avanti sünnist. See oli omal ajal tõeline revolutsioon automaailmas, millega sõitsid ühtaegu nii allilma liidrid kui riigi ladvikusse kuuluvad inimesed. Mis selle auto nii eriliseks tegi?
Traction Avanti oli koondatud kõik tolle aja moodsamad tehnilised lahendused: auto oli esiveoline, sellel olid hüdropidurid ning sõltumatu vedrustus ning monokokkkonstruktsioon. Nii sai see kiirelt tuntuks kui oma aja kõige parema teelpüsivusega, ohutuim ning ka mugavaim auto.
Ja seesamune eelmise sajandi esimeses pooles välja töötatud mudel on omamoodi ka tänaste Citroënide arendamisel eeskujuks. Citroënile on oluline pakkuda ühelt poolt innovatiivseid lahendusi, näiteks Citroën e-c3, mille üheks eesmärgiks on teha elektriauto tavakasutajale kättesaadavaks. Teiselt poolt on Citroënile väga tähtis mugavus, et iga sõit nende autos pakuks tõeliselt rahustavat elamust.
Mudelivalik kabrioletist limusiinini
Kogu tootmisperioodil müüdi kokku 760 000 Traction Avanti.
Autot arendati pidevalt. Esimese kaheksa aasta jooksul jõudis müügile viis mudelit ja peamine arendustöö käis mootori juures. Näiteks tuli välja ka Tractioni sportmudel 7 S, mis saavutas tippkiiruseks 115 km/h.
Samal ajal kui kasvatati mootorite jõudlust, hakati otsima võimalusi kütusekulu vähendamiseks. Näiteks 1939. aastal müügile tulnud Tractioni viimase selle põlvkonna mudeli 7C kütusekulu oli eelkäijatega võrreldes koguni 10 protsenti väiksem.
Esimene Citroën 7 oli saadaval neljaukselise sedaanina, kupeena ja kokkupandava tuuleklaasiga kabrioletina. Citroën 11-t oli võimalik saada ka kuue aknaga versioonina, mis mõeldud 7–9-kohaliseks pereautoks või taksoks. Viimasena tuli müügile pika kerega viiekohaline variant, mida võis nimetada lausa limusiiniks.
Elegantne, ent vastupidav
Traction Avanti on teinud ilma ka mitmesugustel võistlustel. Esimest korda torkas see silma 1934. aasta suvel ülipopulaarsetel elegantsivõistlustel Bagatelle’is, Bois de Boulogne’is ja Deauville’is, kui erinevad kerekujud võimaldasid autol võita hulganisti auhindu eri kategooriates.
Kuid Traction Avanti polnud lihtsalt silmapaistvalt ilus. Ta oli ka muljetavaldavalt vastupidav. Näiteks Prantsusmaa ja Belgia ringreisil läbis auto 5007 kilomeetrit 77 tunniga ning postiteel Pariis–Moskva–Pariis kaheksa päevaga 3200 kilomeetrit.
Veel vägevama teoga sai hakkama François Lecot, kes Prantsusmaa autoklubi kontrolli all sõitis aasta jooksul, 22. juulist 1935 kuni 26. juulini 1936, Pariisi ja Monte Carlo vahel kokku 400 000 kilomeetrit, läbides keskmiselt 1000 kilomeetrit päevas.
1988. aasta juulil võtsid neli noort prantslast 1953. aasta Traction 11 B mudeliga ette 100 000 kilomeetri pikkuse tee läbi viie kontinendi. Selle 1990. aasta jaanuaris lõppenud reisiga tõestati, et Traction jääb oma vanusele vaatamata kõigile seiklustele avatud autoks.
Tõeline Prantsusmaa ikoon
Citroën Tractionit võib nimetada tõeliseks Prantsuse ikooniks, mida on nähtud nii Élysée palee hoovis, ministeeriumide ees kui ka kõigis prefektuurides. Traction Avanti oli, muuseas, Charles de Gaulle’i lemmikauto. Ühtaegu on see olnud nii pangaröövlite kui sõjaväelaste auto. Seega võib Tractionit pidada isemoodi võimu sümboliks.
1957. aastal Tractioni tootmine lõpetati. Napp kümme aasta hiljem loodi juba kollektsionääride klubi La Traction Universe, mis on tänaseni maailma suurim Tractionite klubi, kuhu kuulub üle 1600 liikme kogu maailmast. Tänavu tähistas mudel oma 90. sünnipäeva ning sel puhul korraldati suurem kogunemine Auvergne’is, Charade ringrajal Clermont-Ferrandi lähedal. Kohale tuli enam kui 1000 autot.