Sõnaühend SEO (Search Engine Optimisation) mõlgub paljudel turundajatel igapäevaselt meeles, sest kui sind pole Google´i otsingus esimeste seas, siis sind sama hea kui pole Internetis olemaski. SEO aitabki tulemustes ettepoole jõuda. Mida siis teha, et silma paista ja vajalike märksõnadega otsingus paremini esile tõusta?
Uurime, kuidas on SEO-ga toimetanud Eesti idufirmad?
Pilliroost joogikõrte tootmisega, mille tegeleva ja Prototroni toetatava idufirma Pillirookõrs kaasasutaja Grete Riim tunnistab, et SEO-ga oli neil alguses lihtne, sest otsingumootoritele oli varem mittekasutatud sõna „pillirookõrs“ kohe nähtav ja suunas firma juurde. Lisaks parandasid tulemust ka viited mitmetes veebiväljaannetes.
Grete Riim soovitab algajale otsimootori optimeerijale järgmist: „Peale selle, et kasutada oma kodulehel otsingumootorites otsitavaid sõnu, kirjutada blogi, kus on viidatud kasutatud allikatele (et otsingumootorid arvaksid, et info sinu lehel on usaldusväärne), lisada KKK ning veenduda, et leht töötab ka nutitelefonides, tuleks ka üldiselt suurendada ka liiklust enda lehele.“
Prototroni toetatava idufirma Lumebot kaasasutaja Kaspar Kikerpill ütleb, et esmalt tuleb endale selgeks teha, milliste sõnade alusel kliendid hetkel teenuseid või tooteid otsivad. Vastavalt sellele tuleb ka neid sõnu oma kodulehel kajastada: „Mida tugevam on konkurents, seda paremini tuleb määrata enda jaoks unikaalsed sõnad, millega leitavad soovite olla. Meie puhul on need kindlasti autonoomsus, robotid, haldus, koristus ning lumekoristus. Ja me teeme seda kõike ainult inglise keeles.“
Kaspar Kikerpill toob hea näite, kuidas oma teenuseid otsimootoritele sõbralikult kajastada: vaata näiteks Testlio Capabilities lehekülge.
„Meie kasutame klientidele sõnumi edastamiseks Jobs-to-be-done raamistikku,“ lisab Lumeboti kaasasutaja, „kindlasti tasub seda kaaluda ning endale selgeks teha. Lisaks ei tasu unustada, et paremale positsioonile otsingutulemustes aitavad kaasa teemakohased artiklid blogides ning ajalehtedes.“
Siin on veel mõned vajalikud nõuanded ja tööriistad, kuidas SEOd oskuslikult kasutades oluliselt oma ettevõtte nähtavust tõsta.
Aita otsimootoril sisu üles leida
Kõige tähtsam on, et Google´i otsimootor sinu kodulehe sisu üles leiaks. Selleks on veebilehtedel juurkataloogis fail Robots.txt, mis ütleb, kust leiab vajalikku sisu ja milliseid osasid ei pea indekseerima ja otsingutulemustesse lisama. Otsi netist märksõnaga robots.txt, mis selles tekstifailis peab täpsemalt olema. Kui kasutad mõnda levinud sisuhalduslahendust, nagu WordPress, Joomla, Drupal, Voog vms, siis enamasti on Robots.txt sisu juba tehtud sellisena, et sisu oleks seal otsirobotite jaoks õigesti kätte juhatatud.
Teine oluline lehekülg on sitemap. See on tavaliselt automaatselt genereeritav XML-standardis fail, mis ütleb, millised leheküljed veebis on äsja uuendatud või lisatud. Jällegi on see enamuste levinud sisuhaldusplatvormide puhul automaatselt loodud. Mõnikord pead aga installima ja aktiveerima vastava Sitemap´i lisamooduli.
Kasuta täpseid, sisule vastavaid ja unikaalseid lehepealkirju
Iga veebilehe koodis on päises pealkirja osa. <title> märgendite vahel on tekst, mis kirjeldab lühidalt ära konkreetse lehekülje sisu. Kui sisuhaldus (näiteks WordPress) võtab selle artikli pealkirjast, siis ole pealkirjaga täpne – pane sinna olulisi märksõnu ja proovi võimalikult täpselt ära öelda, milles seisneb sisu.
Veebisaidil võiks iga lehekülje jaoks olla üks kordumatu pealkiri.
Kasuta ka kirjeldust
Pealkirjaga ei saa kõike ära öelda, täpsemalt annab lehekülje sisu kohta ülevaate mõnelauseline kirjeldus (märgendiga Description lehe koodis). Seda kuvatakse ka otsingutulemustes kohe pealkirja all. Kirjelduse märgend kodulehe päises võib olla ka väike tekstilõik, mis sisaldab täpsemaid kirjeldusi ja märksõnu teema kohta, millest lehekülg räägib.
Kirjeldused võiksid veebilehe iga lehekülje kohta olla samuti unikaalsed ja mitte korduda – see annab otsingutulemustes parema koha eespool.
Kõik tähtis märgista pealkirjaga
Kuna pealkirjad on kodulehel millegi olulise tähistajad, siis proovi ka nende sisu hoida teemakohane ja lisa pealkirjadesse olulisi märksõnu. Otsingumootorid eeldavad, et pealkirjad on muust tekstist suuremad ja kasutajad näevad neid veebilehel kõigepealt, seega on neis midagi tähtsat öeldud. Seega pealkirjadest võetakse sisu, mille järgi antakse kodulehe sisule hinnang.
Kasuta nutikaid veebiaadresse
Selle asemel, et avaldada järjekordne artikkel aadressiga www.minufirma.ee/123, kasuta veebiaadressis näiteks pealkirjast laenatud sõnu: www.minufirma.ee/soodne-elektriratas-praegu-poole-hinnaga, mis toetab Google´i indekseerimist vajalike märksõnadega. Kui elektriratas on antud juhul oluline märksõna ning see esineb nii pealkirjas, kirjelduses kui veebiaadressis, siis järelikult antud leht ongi elektrijalgratastest ja Google paneb vastava märksõnaga otsingus selle lehe ettepoole.
Vaata, et lehekülg poleks liiga pikk ega liiga lühike
Google annab positiivseid punkte selle eest, kui veebitekst on rohkem kui 300 sõna pikk, seega on sellel lehel piisavalt kasulikku infot, et ka Google oma otsingus saaks soovitada. Samas on liiga pikad tekstid peletavad – keegi ei viitsi neid lõpuni lugeda ja kasutajad lahkuvad lehelt kiiresti. Kui huvi lehe sisu vastu on väike, arvestab seda ka Google ja nii kukub veeb otsingutulemustes tahapoole.
Lingid sisse ja välja on olulised
Kui sinu kodulehel on teemakohaseid kasulikke linke teistesse veebidesse ja teised veebid viitavad sinu kodulehele, annab see SEO osas jälle eeliseid. Partnerite ja tuttavatega saab teha lingivahetust, muude linkimiste osas aga määrab ka see, kui kasulik sinu veeb teiste jaoks on. Olulisi linke jagatakse sotsiaalmeedias, blogides ja e-kirjades vabatahtlikult, mis kõik annavad taas plusspunkte otsingus paremale kohale saamiseks.
Koduleht peab olema kiire, turvaline ja mobiilile optimeeritud
Juba aastaid tagasi hakkas Google väga kõrgelt hindama veebide tehnilisi omadusi. Kui koduleht laadis kasutaja brauserisse kiiresti, siis sai see kõrgema koha otsingutulemustes, samuti turvalised, HTTPS-iga veebid said eelise mitteturvaliste ees ning mobiiliversiooniga kodulehed nende ees, mis ei pakkunud seadme ekraanisuurusele vastavat kohanduvat kujundust.
Seega proovi need tehnilised omadused oma kodulehel üle vaadata.
Proovi oma sisu optimeerida kasutajate, mitte otsirobotite jaoks
Google muudab oma otsimootorite algoritme pidevalt ja täna välja käidud reeglid ei pruugi enam homme kehtida. Üks on aga kindel – ka Google üritab leida algoritme, mis reastaksid otsingutulemustes kasutajate jaoks kõige paremad tulemused eesotsas ja teised tagapool. Seega kehtib alati üks kindel rusikareegel – proovi veebi sisu hoida kasutajate jaoks huvitav ja kasulik, siis hindab seda vääriliselt ka otsingumootor.
Selleks, et ise oma kodulehte Google´i otsingute jaoks sobivaks teha, on Google´il olemas ka vastavad tööriistad. Vaata järgi: Google My Business aitab ettevõtetel paremini Google´i kaardil ja kohtade otsingus silma paista, Search Console aga näitab kätte SEO kitsaskohad, mida tasuks parandada.