Labster: platvorm, mis annab võimaluse teha vigu ohutult ning saada praktiline kogemus 

TalTechi virtuaalse praktilise laborikursuse vastutav õppejõud Pirjo Spuul Labster keskkonna taustal.Foto: kuvatõmmis TalTech videost

Õpikust teooria ammutamine ei pruugi anda head ettekujutust sellest, mida just loeti. Selleks, et sõnade juurde tekiks ka visuaalne ettekujutus, on vaja praktikat. Spetsiifiliste erialade, nagu näiteks rakenduskeemia ja geenitehnoloogia puhul tuleb praktilise kogemuse saamiseks seada sammud laborisse. Aga et end seal mitte ohtu seada, peab esmalt ohutusreeglid ja tehnoloogiad hästi selgeks tegema. 

Selleks, et laboris turvaliselt katsetada ja õppida, on eelnimetatud õppekava teise aasta tudengite programmis Labsteril põhinev valikaine. Tegemist on Taani ettevõtte loodud platvormiga, mis pakub erinevaid virtuaalseid simulatsioone. Need aitavad mõista, kuidas laboris olevaid tehnoloogiad kasutada ning kuidas teiste ja enda ohutus tagada. 

TalTechi virtuaalse praktilise laborikursuse vastutav õppejõud Pirjo Spuul ütleb, et Labsteri näol on tegemist turvalise keskkonnaga, kus tudengid saavad õppida, katsetada ning ohutult vigu teha. See on hea võimalus nii teooria kinnistamiseks kui ka erinevate seoste loomiseks. 

Ohutu keskkond, kus katsetada ja õppida

Labster on õpiprogramm, mis pakub erinevaid virtuaalseid simulatsioone niisugustele valdkondadele nagu keemia, molekulaar- ja rakubioloogia, biotehnoloogia ja tervis. “Meie kasutame sealt põhiliselt molekulaar- ja rakubioloogia, keemia ning ohutuse simulatsioone,” räägib Spuul. 

Kuna programm on olemas vaid suuremates keeltes, siis TalTechis on see kasutusel ingliskeelsena. Spuul tõdeb, et õppe alguses võib tudengite jaoks olla üsna võõras ja keeruline, et eestikeelses õppekavas on ka ingliskeelne aine, kuid peale paari simulatsiooni läbimist võetakse keskkond üldjuhul juba hästi omaks. 

Labsterit saab mugavalt kasutada nii koolis kui kodus – vaja on vaid arvutit. 

Mida arvavad tudengid Labsterist?

“Labsteri kursus oli väga loominguline ja põnev ning hea vaheldus tavapärastele õppeainetele. Andis võimaluse õppida omal ajal ning sellises tempos, nagu mul mugavam oli. Samuti on meenunud laboris olles teadmised, mis simulatsioonidest kaasa sain.”

“Väga huvitav ja interaktiivne kursus.”

“Väga meeldis, eriti see, et nad seostasid kõik eksperimendid reaaleluga ja andsid väga palju visuaalset ettekujutust.”

“Väga tore kursus oli! Motiveeris ka teistes ainetes rohkem pingutama.”

Allikas: TalTech

Labsteri keskkonnast lähemalt

Kuidas Labsteris õpe täpsemalt käib? Igas simulatsioonis on üks kindel teaduslik probleem. Näiteks saab vaadata, kuidas mõjutab toitumine meie DNA-d. “Seal on kaks noort, kellest üks sööb salatit ja teine pitsat. Tudengid saavad uurida, kuidas erinevad dieedid neile mõjuvad,” räägib Spuul. Ta täpsustab, et simulatsioonis tehakse erinevaid katseid, mille tulemusena saab teha järeldusi, millist mõju üks või teine toit kehale avaldab.

Läbivalt on simulatsioonides küsimused nelja valikvastusega. Läbimiseks on vaja õigesti vastata vähemalt 60 protsendile küsimustest. Labsterisse saavad tudengid logida läbi Moodle’i keskkonna, kust õppejõud näeb õpilaste läbivuse protsenti ning seda, millised küsimused vajaksid klassiruumis suuremat tähelepanu. 

“Kui algselt kasutasid õpilased Labsterit vaid koolis, siis viimastel aastatel oleme võimaldanud seda teha mugavalt kodus. Nii saavad nad õppida endale sobiva tempoga,” lisab Spuul. 

Turvaline keskkond kordamiseks ja katsetamiseks

Labster on õppekavas valikainena neljandal semestril. Selleks ajaks on tudengitel läbitud kogu teooria, mida keskkonnas õpitakse. See programm pakub niisiis võimalust õpitut korrata ning saada raamatuteadmistele juurde ka visuaalne ettekujutus. 

Spuuli sõnul on nii mõnigi tudeng öelnud, et ta sai tänu Labsterile õpitust paremini aru. 

Rakenduskeemia ja geenitehnoloogia erialast lähemalt 

  • Bakalaureuse õppekava on suunatud õppijale, kes soovib teada, kuidas ja miks ümbritsev keskkond toimib ja seda kuni molekulaarsete protsessideni välja.
  •  Õppekava läbinu saab baasteadmised ning oskused keskkonnasäästlike ja efektiivsete tehnoloogiate ning kestlike materjalide arendamiseks ja rakendamiseks.
  •  Uuemad saavutused keemias ja molekulaarbioloogias avavad uusi perspektiive tootmises, tehnoloogias, põllumajanduses, keskkonnakaitses ja meditsiinis. 
  • Õppekava lõpetajana on võimalik sukelduda teaduse ja tehnoloogia arendamise põnevasse maailma.

Allikas: TalTech

Hea on teada, et Labsteris saab virtuaalselt ka vigu teha. Seal on erinevaid ohutusnõuete simulatsioone, kus on loodud virtuaalne ohtlik olukord, millega tudengil tuleb toime tulla. “Näiteks tekitatakse keemialaboris tulekahju, mille tõttu süttib inimene. Simulatsioonis on näha, et kui valesti käituda, võib inimene hukkuda,” toob Spuul näite. 

Kui simulatsioonis katseklaasis midagi plahvatab ning õpilasel virtuaalseid kaitseprille ees pole, muutub kogu arvuti ekraan pimedaks, mis ilmestab seda, et “päris elus” oleks tudeng ilma prillideta pimedaks jäänud. 

Aine lõpeb posterettekandega

Virtuaalse praktilise laborikursuse valikaine koosneb 20 simulatsioonist. Õppe lõppedes peab iga tudeng valima neist ühe, mille baasil ta koostab posterettekande. “Selle raames püstitatakse uurimisküsimus, hüpotees, õpitakse meetodeid ning saadakse tulemus ja järeldus. Postri juurde kuuluvad ka erinevad illustratiivsed materjalid,” selgitab Spuul. 

Postreid esitatakse suurel ekraanil ning neid kogunevad vaatama kõik kursusel osalenud. Esitlus kestab umbes 2-3 minutit.

Spuuli sõnul on Labsteri uuringud näidanud, et virtuaalsed simulatsioonid koos klassikaliste loengutega toimivad suurepäraselt ning tõstavad ka õpilaste õppimise efektiivsust. 

Keeruline, kuid põnev eriala 

Spuul möönab, et rakenduskeemia ja geenitehnoloogia ei ole kindlasti lihtne eriala, kuid see pakub põnevust ja palju avastamist. 

“See sobib inimesele, kellele meeldib uurida. See on eriala, kus minnakse täielikult näiteks raku sisse ja uuritakse detailideni kõike, mis seal on. Keemia ja bioloogia peaks kindlasti meeldima – sellel kõik baseerub,” lisab ta. 

Mõned näited, mida tudengid on uurinud oma lõputöödes

  • Säilitusainete määramine karastusjookides
  • Kolorektaalvähi muutuste analüüsimine energiametabolismis
  • Kuidas rakud suhtlevad omavahel, et munasari toimiks
  • Erinevate protsesside iseloomustamine neuronites ja astrotsüütides
  • Kuidas mõjub inimese patogeen Helicobacter pylori maksarakkudele 
  • Meetodid, mis võimaldaksid raiheina ja odra genoomi täppismuutmist
  • Erinevaid ensüüme ja ka uusimaid tehnoloogiaid ligniini väärindamiseks

Allikas: TalTech

Spuuli sõnul lähevad peale bakalaureusekraadi omandamist paljud tudengid edasi magistriõppesse. Kui eriala tundub õige ning on soov edasi õppida, saab seda teha TalTechis rakenduskeemia ja biotehnoloogia õppekaval. 

Tegemist on õppekavaga, mis varustab sind teaduspõhise maailmapildiga ning võimaldab töötamist mitmetes valdkondades. Sinu tulevane tööandja võib olla näiteks Synlab Eesti AS, Eesti Kohtuekspertiisi Instituut või Cambrex Tallinn. 

Kas tekkis huvi? Veel jõuad kandideerida, sest avaldusi saab esitada 4. juuli keskpäevani. Loe lähemalt siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.