Isesõitvad autod on muutunud igapäevaseks jututeemaks. Näiteks testitakseSingapuris isesõitvaid taksosid, Tesla autopiloot tekitab palju kõneainet, Helsingis sõidavad juhita bussid, Uber paneb käima isesõitvate autode teenuseja Google'i isesõitev auto on juba esimese avariigi korraldanud. Kuid klassikaline autotööstus – suured nimed, millega me praegu tänavatel sõidame – ei taha saabuvast muutusest maha jääda japakkuda midagi isesõitvate autode turule.
Mis see on?
Isesõitev auto – nagu nimigi ütleb – ei vajainimjuhti, vaid juhib endpardal olevatehnoloogia abil. Ent juhiga või juhita, suur saksa tootja BMW tahab olla ka selles parim. "Meie sihtmärk on selgelt paigas: olla number üks autonoomsete sõidukite seas," kinnitas BMW juhatuse esimeesHarald Krüger kevadel. Ja üks trump, millega number üheks saada, on BMW tulevane isesõitev kontseptsiooninimega iNext.
Loomulikult on BMW isesõitva auto puhul ontegu kalli luksusautoga ja mõne vihje selle kohta saab firma praeguseid sõidukeid vaadates. iNext on Krügeri sõnul disainitud suuresti nende juba niigi üsna futuristliku väljanägemisega i8 elektriauto järgi, aga ilmselt võtab see tootja mudelirivis üle prestiižse 7. seeria sedaani koha.
Kuna auto turule tulekuni on veel aastaid aega, siis on ka selle sisu ja täpsema pardal oleva tehnoloogia kohta teada üsna vähe. Teada on, et sõiduk on võimeline autonoomselt liiklema, pidevas internetiühenduses, kerge,innovaatilise disainiga,uue interjööriga ning peaks üleüldse BMW sõnul viima elektrilised sõidukid täiesti uuele tasemele.
Samm-sammult või hüppega?
Kõik see on esiteks oluline samadel põhjustel, miks isesõitvad autod üldse olulised on. Autosid on maailma linnades juba praegu väga palju ning neid on aina rohkem. Sellest tulenevalt juhtub autodega ka iga päev üle maailma kümneid tuhandeid avariisid. Lisaks sellele peavad autoomanikud seisma tihti pikkades ja tüütutes ummikutes. Kõiki neid probleeme aitavad isesõitvad autod lahendada. Kuna arvuti ei väsi, ei puhka ja ei pööra enda tähelepanu liiklusest kõrvale, aitavad isesõitvad autod vähendada liiklusõnnetuste arvu. Pidevas internetiühendusesautodsuudavadsuhelda ka teiste sõidukitega, seega ei teki ka arusaamatusi juhtide vahel, mis omakorda võiksid viia avariideni.
Kuid kuidas suured autotootjad nagu BMW isesõitva tehnoloogia täpsemalt teostavad, sellest sõltub paljugi. Seni on suurte autotootjate ja uute turule sisenejate vahel olnud veelahe. Google ja teised "IT-ettevõtted" ehitavad autot, mis sõidaks 100% ise, inimene oleks selles vaid reisija. Autotootjad on valinud aga "samm-sammulise" tee autonoomsuse poole, pakkudes üha rohkem juhti abistavaid tehnilisi lisavõimalusi, mida praegugi autosalongist leiab. Need on näiteks adaptiivne kiirushoidik, mis jälgib pikivahet, sõidurea ja pimedate nurkade jälgija. Värske BMW 7-seeria mudeli uusim lisavõimalus on see nupuvajutusega garaažist maja ette tellida.
Kuhu BMW oma autonoomsuses siiski välja jõuab?Kogu BMW brändi sisuks on "rõõm sõitmisest", mida firma rõhutab nii turunduses kui ka tagaveoliste autode tootedisainis. Mis sellest sõidurõõmust järgi jääb, kui autot juhib arvuti, on BMW jaoks suur küsimärk, millele isegi firma juht Krüger aktsionäride aastakoosolekul viitas. "Sõidurõõm tähendab ka võimalust valida. Millal ma juhtimise üle annan? Millal ma ise sõidan?"
Juulis teatas firma, et iNexti tehnoloogia loomiseks teeb BMW koostööd Inteliga ja kaameratarkvara arendajagaMobileye NV. Viimane neist töötab ka teiste autotööstuse hiidudega nagu GM, Volkswagen ja Nissan, et luua kaarditehnoloogia, mis kogub reaalajas autotootjate sõidukiteltümbritseva keskkonna kohtaandmeid. Intel peaks aitama koostööd edasi viia riistvara ja arvutusvõimsusega. Ent kas 2021. aastaiNext tuleb täisautonoomne või ikkagi mingi üliarenenud versioon autopiloodist, seda me veel ei tea.
BMW on üks maalima kõige kasumlikemate autotootjate seas:
Ent aastal 2021, millalBMW lubas oma futuristliku iNextiga tänavale tulla, tahab autonoomsete sõidukitega valmis olla ka Ford.
Erinevalt BMW-st ei oleFordil mingit nuputamist, kas luua üliarenenud juhiabidega autopiloodiga sõiduk või sisuliselt ilma roolita isesõitev auto. Ford valib kindlalt viimase ja tahab luua sõiduki nagu arendab Google. Nii jätab Ford vahele vahepealsed juhiabi etapid ja tahab 2021. aastal tänavatele lasta isesõitvad autod. Kas me hakkaksime neid ostma? Ei, sest Fordi nägemus on viie aasta pärast oma autosidpakkuda isesõitvate taksode näol, täpselt nagu kavatseb Ameerika tootja GM teha koos äpiga Lyft.
“Me usume oma plaani, et inimene juhtimisest täiesti ära võtta on väga oluline," ütles Fordi tegevjuht Mark Fields. Põhjus on lihtne: Ford ei leidnud head viisi, kuidas "eikellegimaast" läbi pääseda. Nii nimetatakse seda kriitilist hetke, kui autonoomse juhiabiga sõiduk tänaval liigub ja peab ohu või segaduse korral otsustama, et inimene peab juhtimise üle võtma. See on autotootjate samm-sammulise autonoomsuse plaanis kõige nõrgem lüli, sest kui olukord liikluses juba nii ohtlik on, et arvuti sellega toime ei tule, on ilmselt inimjuhil samuti ülivähe aega reageerimiseks ja olukorra turvaliseks lahendamiseks. Nii otsustaski Ford selle strateegia hüljata ja Google'i lahenduse valida.
Et selline nägemus ellu viia, on Ford sõlminud koostöölepped üle 40 erineva ettevõttega, kes tegelevad isesõitvate autode jaoks tehnoloogiate loomisega. Nende ettevõtete seas on ka radarite ning LIDARide loomisega tegelevad ettevõtted.Fordi esindajate sõnul soovivad nad võimalikult palju lahendusi välja töötada majasiseselt, kuid tunnistavad, et parim lahendus on luua partnersidemeid ettevõtetega, kellel on parimad tehnoloogilised lahendused.
Viie aasta pikkunetähtaeg autonoomsete sõidukite tänavale jõudmiseks tundub ülioptimistlik. Ent isegi kui Ford, BMW ja teised 2021. aastaks robottaksosid või isesõitvaid luksusautosid tänavatele saata ei jõua, on üks asi selge. Olemasolev autotööstus ei jää käed rüpes istuma ja pealt vaatama, kuidas Google'i ja Uberi taolised IT-firmad nendelt leiva laualt võtavad. Konkurents saab olema tihe.
Hans Lõugas ja Gregor Sibold panustasid artikli valmimisse.
Fotod: BMW