6 nõuannet idufirmadele enne investoritega kohtumist

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Sul on äge meeskond, maailma muutev idee, kuid selle teostamiseks vajad sa raha. Peamiselt tahavad startupid kasvada kiiremini kui käive seda võimaldab ning saada esimese kolme aastaga kõike, mida nad oma vahenditest lubada ei saa.

Kui tahad oma ettevõttega õige idufirma moodi areneda kiiresti ning mitte kulutada aega aeglasele kasvamisele, siis loe allolevat artiklit, mille abil saad valmistuda raha kaasamiseks.

1) Raha kaasa siis, kui otseselt vaja ei ole. Sel hetkel, kui oled selg vastu seina ja üsna nõrgas positsioonis, näeb seda ka investor. See aga annab talle võimaluse seada tingimused vastavalt ainult enda soovile. Investoritega rääkimiseks oled tugeval positsioonil siis, kui sul on olemas töötajad ja toimiv ärimudel.

2) Tark raha. Väärtuslik investeering tuleb teemakohasest allikast. Ei ole mõistlik, kui ehitusettevõte investeerib tehnoloogiaettevõttesse, saamata aru, miks ja mida startup tegelikult teeb. Näiteks võivad rohetehnoloogia startupid piiluda InnoEnergy ning kosmosetehnoloogia startupid ESA BIC võimaluste poole. Enda jaoks targa raha leidmine võib tunduda kui nõela heinakuhjast leidmine, kuid ettevõtte mainele annab see kindlasti palju juurde.

3) Õige raha. Lisaks teemakohastele allikatele on oluline jälgida, et tegemist oleks õigete allikatega. Kui su soov on kaasata pigem väiksem summa, näiteks 50 000 €, siis ei ole mõtet pöörduda riskikapitalifondi poole, sest vastasel juhul seavad nad investeeringule kõrged tingimused. Jälgi, mis faasis sul raha on tarvis kaasata ning tutvu näiteks äriinglite, Hooandja, Kickstarteri või teiste crowdfunding võimalustega.

3) Võimalikult kiirelt, võimalikult palju. Sageli on idufirmade eesmärk saada ettevõtte väärtus võimalikult kiiresti võimalikult kõrgeks. Kui traditsiooniline ettevõte kasvatab müüki ja kasvab tasapisi, siis startupide puhul ootavad investorid hokikeppi meenutavat tõusu.

4) Mida hiljem, seda parem. Hiljem kaasamisel on omad eelised, sest mida kaugemale oled jõudnud oma tegemistes, seda paremad on tõenäoliselt ka investeeringu tingimused. Ettevõtte väärtus on ilmselt suurem ja investoritega läbirääkimistel on sul tugevam positsioon. Kui lähed kohtumisele ainult ideega, on oodatud summa tõenäoliselt väiksem.

5) Järk-järguline osaluse andmine (cap table). See kirjeldab hästi, kuidas võiks investeeringute kaasamise protsess välja näha. Ettevõtte osaluse jaotus võiks sarnaneda trepiastmetele. Raha kaasamisel ei ole mõistlik kohe suurt protsenti ettevõttest ära anda, vaid esialgu näiteks kuni 10% osalust, järgmine samm oleks 10-25% ja sarnaselt edasi. Esimesel ringil kohe 40% anda on üsna ebamõistlik ning nii arvavad tegelikult ka investorid.

6) Enamusosalust ei pea säilitama. Edukal startupil läheb investorite ring paratamatult suureks ning mida rohkem raha sisse pannakse, seda väärtuslikum on ettevõte. Lõpuks on parem omada 10% osalust miljardit väärt ettevõttes kui 90% ettevõttes, mis on väärt miljon, sest suure tõenäosusega müüd lõpuks ikkagi osaluse maha ja väljud.

Mida aga teha saadud investeeringuga? Kuldreegel on see, et saadud raha investeeri sinna, kust tuleb kõige suurem kasv.

Kuigi soov võib olla tõsta olemasolevate töötajate palku või kolida uhkemasse kontorisse, on mõistlik kasvatada ettevõtte väärtust, sest järgmise roundi investeeringut ei saa minna kaasama, kui su ettevõte on väärt sama palju, kui eelmisel korral.

Edukat kaasamist!

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.