Jäta auto koju! Bussid on linnade suurim võimalus kliimamuutustega võitlemisel

Ühte liinibussi mahub vähemalt kaheksa korda rohkem inimesi kui autosse. Ja kui sageli me sõidame autoga, mis on inimesi täis?Foto: Shutterstock

USA riikliku linnatranspordiametnike assotsiatsiooni (Nacto) raportis tuuakse esile, et ühistransport on linnajuhtide võimsaim tööriist katastroofiliste kliimamuutuste mõju leevendamiseks.

Aruanne pakub otsustajatele tegevuskava bussiteenuste kiireks ja soodsaks parandamiseks ning transpordiga seotud heitkoguste vähendamiseks.

Aeg hakkab otsa saama

Analüüsi aluseks olid ÜRO valitsustevahelise kliimamuutuste paneeli uuringud, mis hoiatavad, et riigiametnikel on kliimamuutuse halvimate mõjude ärahoidmiseks aega vähem kui kolm aastat.

USA-s vastutab transpordisektor suurima osa kasvuhoonegaaside heitkogustest – eraautode, veoautode ja maasturitega reisivad inimesed moodustavad üle poole riigi transpordi heitkogustest.

Nacto andmetel elavad vaevalt pooled ameeriklastest maanteedest jalutuskäigu kaugusel ja vähem kui 10 protsenti elab piisavalt sageli jalutuskäigu kaugusel, et see võimaldaks neil elada ilma isikliku autota.

Üks buss mahutab kuni kaheksa korda rohkem inimesi kui isiklik sõiduauto, mis lihtsat matemaatikat järgides vähendaks heitkoguseid kuni 82 protsenti reisi kohta. Nacto teatab, et enam kui pooled kõigist reisidest USA-s jäävad alla viie miili; sihipärase teeninduse, kiiruse ja töökindluse täiustamisega ning saaks neid lühikesi sõite teha bussi tunduvalt odavamalt ning loodust säästvamalt.

Raport uurib Põhja-Ameerika linnade parimaid tavasid ja kutsub otsustajaid pühendama aega  bussiteenuse moderniseerimiseks, mille eesmärgid võiksid olla järgmised:

  • pakkuda sagedast, kogu päeva kestvat bussiteenust, muutes sõiduplaane, et suurendada sagedust kogu päeva jooksul, kujundada ümber bussiliine nii, et laiendada juurdepääsu töökohtadele ja sihtkohtadele, kuhu inimestel on vaja tegelikult jõuda ning teha ning vajalikke investeeringuid töökindluse parandamiseks.
  • kujundada ümber linnaliiklus, mis annaks eelise bussidele – eraldada bussidele oma sõidurajad, ning parandada taristut, mis muudaks liikumise bussipeatustest lõppkohta reisija jaoks võimalikult mugavaks.
  • Kujundada kohalikku poliitikat ja võtta vastu otsuseid, mis toetaksid ühistransporti ning võtta sihipäraselt vastu otsuseid, mis vähendaks inimeste motivatsiooni liikuda isiklike autodega tihedates linnapiirkondades.

“Parim kliimamuutustega võitlemise lahenduseks ongi linnaliinibuss,” ütles Nacto tegevdirektor Corinne Kisner. “Meie aruandes kirjeldatud tõestatud bussiliinide täiustuste ja poliitiliste reformide rakendamisega saavad linnad anda suure panuse, et vähendada kasvuhoonegaaside heitkoguseid, luues samal ajal kiiresti õiglasemaid ja juurdepääsetavamaid transpordivõrke. Kõigi tasandite juhid peavad keskenduma sellele üliolulisele jõupingutusele kogu talle antud võimuga,” lisas Kisner.

Nii seatakse linnaelanike elukvaliteet esikohale

Aruandes kirjeldatud bussiteenuste täiustused on kavandatud kiireks, vähem kui kahe aastaga, elluviimiseks, mis peaksid kaasa tooma kohese bussisõitude arvu suurenemise. 

“Me oleme Vancouveri metroos õppinud, et lihtsad ja odavad muudatused meie liikluspildis võivad avaldada bussisõitjate elule tohutut mõju,” lisas TransLinki busside prioriteetsete programmide vanemjuht Daniel Freeman.

„Töötades oma kohaliku omavalitsuse partneritega bussiteenuse pideva parendamisega – luues veel enam spetsiaaliseid bussiradu, valgusfoore ning tegeledes üldise teenuse kvaliteedi tõstmisega, viime oma piirkonna nii kliima kui juurdepääsetavuse eesmärkide saavutamisele lähemale. Lõppkokkuvõttes seame bussid esiplaanile tõstes ka inimesed esikohale,” toonitas Freeman.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.