Kuulus Champs-Élysées muutub lähitulevikus tundmatuseni

Kui veel praegu upub puiestee autodest, siis tulevikus see olukord muutub.Shutterstock

Pariisi linnapea Anne Hidalgo andis hiljuti rohelise tule Pariisis asuva Champs-Élysées puiestee ümberkujundamiseks. Lähitulevikus luuakse ligi kahe kilomeetri pikkusele alale rohelust täis linnaaed, mille eesmärk on anda linnakeskkond tagasi kohalikele pariislastele, kes selle autostumise tõttu hüljanud on.

Idee sündis vajadusest

Kuulus Pariisi puiestee on tõenäoliselt üks turistide poolt enam külastatud paiku. Küll aga ei kohta piirkonnas kuigi tihti kohalikke inimesi – nimelt pole Champs-Élysées hiilgus enam kaugeltki võrdväärne sellega, milline oli tänav vaid mõnikümmend aastat tagasi.

Et puiestee upub igapäevaselt pikkadesse liiklusummikutesse – ainuüksi ühes tunnis läbib tänavat umbes 3000 autot –, eelistavad pariislased kasutada neid tänavaid, mis on jalakäijate ja ratturite jaoks sõbralikumad ja paremini läbimõeldud.

Pariisi linnapea Anne Hidalgo sõnul peab kuulus puiestee muutuma tagasi jalakäijakeskseks. See tähendab loomulikult suuri muudatusi autoomanike jaoks: nimelt on plaanis kaotada puiesteelt välimised sõidurajad, laiendada jalakäijatele mõeldud ala, istutada rohkem taimi ning luua uusi ja mugavaid jalgrattateid.

Kuulsa puiestee ümberkujundamine läheb maksma ligikaudu 250 miljonit eurot. Champs-Élysées uus nägu peaks valmis saama 2030. aastaks. Samuti on plaanis kujundada ümber ka Eiffeli torni ümbritsev ala.

Osa suuremast plaanist

Champs-Élysées ümberkujundamine on vaid üks osa Pariisi suurejoonelisest plaanist, mis näeb ette linnakeskkonna kohandamist kliimamuutustele vastavaks. Seetõttu planeeritakse linna erinevatesse nurkadesse istutada rohkem rohelust ning anda seeläbi Pariis tagasi kohalikele inimestele, kes elavad sageli väga kitsastes korterites, kuid otsivad just linnaruumist võimalust aja veetmiseks ja puhkamiseks. 

Linnapea Anne Hidalgo seisab eeskätt ka mõtteviisi “15 minuti linn” juurutamise eest, mis näeb ette, et kõik eluks vajalik – kauplused, pargid, kontorid – oleks inimese kodust 15-minutilise jalutuskäigu või rattasõidu kaugusel.

See kõik on vajalik autostumise pidurdamiseks, mistõttu tuleb kasutusele võtta vajalikke meetmeid – näiteks istutatakse puid just parkimiskohtadele, mitte jalakäijatele mõeldud ala arvelt. Linnavalitsus plaanib sellisel moel kaotada Pariisi tänavatelt 140 000 parkimiskohta.

“Me ei saa enam kasutada 50% kapitalist autode jaoks, kui neid kasutatakse inimeste teekondadel vaid 13% ulatuses,” ütles abilinnapea David Belliard ajalehele The Times.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.