Pikk lugu

Eestlased tegid arvutimängu, mida müüdi miljon, aga miks nad teenisid sellega ootamatult vähe?

"Teleglitchi" üks arendajatest Edvin Aedma 2013. aastal.Foto: Scanpix
See on DigiPRO artikkel. Loe DigiPROst lähemalt siit.

Seitse aastat tagasi anti välja Eesti kõigi aegade kõige edukam arvutimäng, mida on müüdud hinnanguliselt miljon koopiat. See on Eesti mõistes meeletu edulugu, mida pole suutnud enam keegi korrata. Kui tagantjärele uurida, palju see arvutimäng tegijatele raha sisse tõi, siis on need numbrid üllatavalt tagasihoidlikud.

Kui palju mäng tegijatele sisse tõi?

“Teleglitchi” 2012. aastal arendanud firma Test3 Projects OÜ parima aasta müügikäive oli parimal aastal (2014. aastal) 84 432 eurot, mis on niivõrd eduka mängu kohta ootamatult vähe.

Aasta varem oli müügitulu 56 000 eurot ja aasta hiljem 51 000 eurot, hilisematel aastatel on see olnud märgatavalt madalam.

Miks see nii juhtus? Mängu arendasid kolm eestlast, kellest ükski ei olnud nõus Geeniusele teemat kommenteerima.

“Teleglitch” ei näe esmapilgul välja graafiliselt uhke, kui tegelikult on sellesse peidetud sisse hulgaliselt eriefekte.

“Teleglitch: Die More Edition” maksab praegu digitaalses videomängupoes Steam 12,99 eurot ja see on mängu hind olnud algusest peale. 2013. aasta oktoobris tuli müügile mängu lisapakk (DLC) “Guns and Tunes”, mis maksab 1,99 eurot.

Steami mängude mitteametlik, aga laia tunnustuse ja usaldusväärsusega analüütikasait SteamSpy annab “Teleglitchi” omanike numbriks 500 000 kuni miljon. Mängu müüdi aga ka teistel platvormidel, Steami jõudis see müügile rohkem kui pool aastat pärast mängu ametlikku väljatulekut 2013. aasta juulis.

Miks see nii läks?

Arvestades seda, et mängu on müüdud miljon, siis võiks see tähendada selle arendajatele päris suurt sissetulekut.

Põhjuseid on ilmselt palju, alates sellest, et mängude levitamise platvorm Steam võtab juba puhtalt selle pealt, et mängu saaks müüa nende poes, iga müügi pealt 30% endale. Seal võib olla erandeid, aga üldiselt on see nii.

Lisaks võttis ilmselt suure osa müügitulust endale mängu levitaja Paradox Interactive, kelle abil üldse mäng Steami müügile jõudis.

Steami poodi mängu müügile saamine oli aastal 2013 suur asi. Täna saab seda teha praktiliselt igaüks, kes mingi mängu valmis teeb, kuid tollal oli sõel oluliselt karmim. Kuna Paradox Interactive avas “Teleglitchile” selle ukse, siis võis nende saadav protsent müügitulust olla väga suur.

Paradox Interactive’i näol on siiani tegu ühe olulisema Euroopa mängulevitajaga, kes oli tol ajal põhiliselt keskendunud strateegiamängude arendamisele ja levitamisele, kuid kasvas iga aastaga jõuliselt, mis tipnes 2016. aastal IPOga.

Lisaks oli “Teleglitch” ka Humble Bundle’is, mis on heategevusliku suunitlusega keskkond, kus saab osta korraga umbes 10 mängu, makstes selle eest kokku mõned eurod.

See tähendab, et nii mängu levitajale kui ka arendajale jõuab veel omakorda sellest marginaalne osa, sest osa tulust läheb nii platvormi haldajale Humble Bundle’ile kui ka heategevuseks.

Lisaks oli “Teleglitch” 2014. aasta lõpus lühikese aja Humble Bundle’is ka tasuta saadaval.

See kõik tõstis eestlaste tehtud mängu müüginumbreid, osalt ka kunstlikult, kuid vähendas reaalset müüki või kui seda tehti, siis võileivahinnaga.

Miks mäng nii edukas oli?

Miks aga üks kolme mehe tehtud mäng niivõrd edukas oli? Nagu paljude teiste väikse tiimi ja eelarvega mängude puhul oli Teleglitchi edu põhjuseks õigel ajal õigel kohal olemine.

“Iga mängude müügiedu hindaja peab arvestama, et “Teleglitchi” ajal oli arvutimängude turukonkurents kuni 10 korda väiksem (võrreldes tänasega- toim.),” ütleb Edvin Aedma, kes tegeles peamiselt mängu tekstide kirjutamise ja turundusega.

Mängu on võimalik läbida tunniga, aga juhuslikult genereeritud tasemed tagasid, et seda oli korduvalt mõtet teha.

Mängu mõtlesid välja aga vennad Johann ja Mihkel Tael, kellest esimene tegeles programmeerimise ja teine mängu kunstilise poole ning tasemedisainiga.

Kuigi Edvin Aedma pole nõus mängu müüginumbreid jagama ja me peame leppima SteamSpy mitteametlike numbritega, siis hindab ta selle müügiedu arvestades asjaoludega 8-9 punktile kümnest.

Mäng oli õigel ajal õiges kohas

“Teleglitch” oli kahtlemata oma aja mäng. See on pealtvaates tulistamismäng, mis näeb välja väga lihtne, kuid selle sees on peidus raske, mõnedele isegi frustreerivalt keeruline mäng, kus korra surma saades on ka mäng jäädavalt läbi.

Ja see oli just aeg, kus sellist tüüpi indie-mängude järele oli karjuv vajadus. Peavoolu videomängud muutusid aina lihtsamaks ja värvilisemaks ning mängurid tahtsid midagi sellist, mis oleks neile tõsine väljakutse.

“Teleglitch” seda kahtlemata pakkus ja nagu enne öeldud, see oli aeg, kus sul oli piisavalt hea mänguga võimalik pildile saada.

Mängu tehti kolm aastat, aga täistööna viimased kuus kuud. Mäng ilmus ainult arvutile, teistele platvormidele mäng kunagi ei jõudnud, mis oleks võinud mängu müügiedu kasvatada.

“Mul pole kunagi olnud konsooli ega nutitelefoni, nii et mul pole huvi portida “Teleglitchi teistele platvormidele. Mulle tundub ka, et mäng ei oleks nii hea, kui seda mängida puldiga,” vastas Johann Tael 2013. aastal intervjuus küsimusele, kas “Teleglitch” võiks jõuda ka konsoolidele või Androidi/Apple’i seadmtele.

Mida nad teevad nüüd?

Millega tegelevad Johann ja Mihkel Tael, selle kohta meil info puudub.

Edvin Aedma on olnud pärast seda seotud mitme mänguga, näiteks on ta eelmisel aastal välja tulnud Eesti strateegiamängu “Circle Empires” produtsent ja tema firma Interactive Fate andis eelmise aasta sügisel välja ambitsioonika kosmoselaeva mängu “Shortest Trip to Earth”, mis on Early Accesis ehk veel arendusjärgus, kuigi seda saab juba osta. Mõlema mängu levitajaks on Hollandist pärit Iceberg Interactive.

“Teleglitchi” edust on aga need mängud veel kaugel, kuigi ei saa öelda, et neil oleks ka halvasti läinud.

SteamSpy andmetel on “Circle Empires” müünud kuni 200 000 koopiat ja “Shortest Trip to Earth” kuni 20 000 koopiat.

DigiPRO on Eesti parima digiuudiste saidi täiendav teenus kasutajatele, kelle jaoks IT on ka töö.

Telli siit DigiPRO uudiskiri endale postkasti:

  • Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks
  • Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla

Loe DigiPRO kohta lähemalt siit

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.