Suur lugu

Suur intervjuu: uus IT-minister Kaimar Karu pimesi Helmeid ei usu ja valib endale nõunikud ise

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Väliskaubandus- ja infotehnoloogia minister Kaimar Karu.Foto: Scanpix

Eestil on alates eelmisest nädalast uus väliskaubandus- ja IT-minister Kaimar Karu. Pikas intervjuus Geeniusele ütleb ta, et tema pimesi Helmeid ei usu ning komplekteerib enda meeskonna ise.

Lisaks räägib ta reedel antud intervjuus, mida ta arvab Eesti-USA 5G memorandumist, e-valimistest ja kuidas üldse Eesti e-riik inimsetele läheale tuua.

See telefon, mis teil laual on, ei ole Huawei?

Sony.

Nüüd kui tuleb ministeeriumi töötelefon, siis kas see saab olema Huawei?

Ma arvan, et kui ma seda ei jäta endale. Võimalik, et jätan selle endale. Ma veel ei tea, mis need reeglid on. Ilmselt võtan endale Sony kui vähegi võimalik.

Mis asi on kaheastmeline autentimine?

Midagi mis sul on ja midagi mis sa tead?

Kas olete ministrina dokumente juba digiallkirjastanud?

(Naerdes) Ei ole veel.

Arvatavasti järgmine nädal teete seda juba. Kas see (ID-kaart või Mobiil-ID toim.) on kaheastmeline autent?

On.

Mulle teadaolevalt käis teie nimi EKRE juhtkonnast läbi juba kevadel, kui võimalik minister. Kui palju teie sellest teate?

Kui ta ütlete, et see käis juhtkonnast läbi, siis see on minu jaoks üllatus.

Aga seda, et EKRE sees käis teie nimi läbi kevadel, mitte nüüd paar nädalat tagasi?

Ma olen ühe inimesega rääkinud sel teemal, Elver Loho. Ma ei tea, kas ta on EKRE liige. Tema on mul kontaktilistis ja siis me kevadel rääkisime küll. Tol hetkel ütles ta, et päris okei oleks, kui sina (Kaimar Karu toim.) sinna koha peale läheks. Võib-olla oli see ka see, mis selle seemne minu peas idanema pani. Aga see, et on juhtkonnast läbi käinud, see on minu jaoks uudis.

Toona kevadel hakkasite juba vaikselt mõtlema, et võiks isegi?

Mul käis see mõte peast läbi ja tollal mõtlesin, et what if. Kui peaks selline võimalus tekkima, siis kas see sobiks või ei sobiks. Väga pikalt ma sellele ei mõelnud, see ei tundunud sel hetkel väga realistlik.

Ma ei ole tänaseid uudiseid jõudnud veel jälgida, kas olete vahepeal jõudnud erakonda astuda?

Ei ole.

Seda otsust ikka veel ei ole, jah?

Ei. Lähitulevikus ei tule ka.

Kas oskate öelda, mida lähitulevik tähendab? Paari päeva, kuud?

Me räägime kuudest. Enne kui ma ei tunne, et olen rolli sisseelanud. Ja olen jõudnud mingisugusesse faasi, kus näen, et minu tööl on ka tulemused, siis erakonna liikmelisus ei ole see teema, mis on minu jaoks laual.

Ma saan aru, et Eesti poliitikas toimuvaga ei ole te viimased kuus aastat, mil te ei ole Eestis elanud, end kursis hoidnud?

Üht-koma teist ilmub vahel läbi ja ühe koma teise asja osas olen kriitiline olnud, kui näen midagi, mis tundub jabur, kahtlane või kahjustav. Aga väga ei ole tahtnud kursis hoida. Lihtsalt ei jõua kõikide asjadega tegeleda.

Nii et kui ma küsin, kas te teete marinakaljuranda, siis kas te saate aru?

Tean kellest on jutt.

Marina Kaljurand sai omal ajal välisministriks tänu Reformierakonnale, kuhu ta ei kuulunud. Reformierakond ütles, et tema võiks olla välisminister, temast sai ka välisminister ning pärast astus ta hoopis sotsidesse. Kas te võite ka marinakaljuranda teha ehk olete EKRE nimetatud minister, aga EKREsse ei astu, vaid astute kuhugi mujale erakonda?

See hüpoteetiline olukord on kolm sammu eespool sellest, kuhu ma oma mõtetega jõudnud olen. Minu eesmärk ei ole kunagi olnud poliitikas olla või erakonda astuda. Minu eesmärk ei ole olnud ka ministriks saada.

Eesmärk on pigem teha midagi, millesse ma usun ja kui see platvorm on ministri roll, siis see kõlab mõistlikult. Mitte see, et ma oleks viimased 15 aastat sihipäraselt tööd teinud, et maanduksin ministrirollis.

Võib minna ka nii, et kui see valitsus lõpetab tegevuse, siis te üldse lahkute poliitikast?

Jah, absoluutselt. Selle võimalusega ma ka siia tulin. Kas saab ametiaeg 3,5 aasta pärast läbi või juhtub vahepeal midagi, siis ma ei pea jääma poliitikasse või sellesse rolli.

Olete arvestanud, et see valitsus kestab veel 3,5 aastat?

Igavene optimist minus… Vaadates, et kui mõned asjad natuke maha rahunevad, kui praegune koosseis saaks 3,5 aastat veel tegutseda ja suund on sinna, kuhu märgid praegu näitavad, siis see oleks hea. Kas see õnnestub ma ei tea. Mina saan oma rolli täita nii hästi kui võimalik, aga ma tean ka, et minu roll on vaid üks.

Kas olete oma nõunikud juba nimetanud?

Ei.

Kui palju saab neid olema?

Kaks.

Kes nad on?

Mul ei isegi nimesid hetkel. Nõunike teema olen lükanud laualt maha kuni järgmise nädalani (selle nädalani toim.). Eile oli ametivande andmine ja valitsuse istung. Täna on briifingud ja intervjuud. Esmaspäevaks on esimene sissejuhatus tehtud ja saan mõelda, kuidas kõige paremini tiimi kokku panna ja kuidas seda kõike suunama hakata. Muuhulgas nõunikud.

Kas nõunikeks saavad need inimesed, kelle kohta EKRE ütleb, et nemad peavad nõunikeks saama?

Nõunikke saan ma ise valida.

Te saate küll ise valida, aga kas nõunikeks saavad ka need inimesed, keda te ise soovite või tuleb sisend ikka EKRE poolt?

Minu arusaamine vähemalt siiani on, et kui tahan seda inimest, siis ma ka selle inimese saan.

Aga mingeid mõtteid peas, et kes nad võiksid olla?

Mõtteid loomulikult on, aga olen ka need mõtted natuke surunud tahapoole. Hetkel on vaja paar asja veel ära teha ja siis ma saan päriselt mõtlema hakata.

Nõunike ametid, mis alaselt hakkavad nad teid nõustama?

Ma ei tea veel sedagi, mis rolli nad täpselt täitma hakkavad. Ma tean, et mul on kaks nõuniku kohta, arvestades seda kui lai on minu haldusala, siis mida rohkem abi mul on seda parem. Kas ma täidan mõlemad nõunikukohad koheselt või ma täidan kõigepealt ühe ja siis teise on veel lahtine.

Mul ei plaanis võtta nõunike tööle, kuna mul on kaks kohta ja siis kaks inimest saavad minu tiimis palka. Tahan ikkagi võtta inimesed konkreetsete eesmärkide, konkreetse tausta ja oskustega aitama mind väga konkreetsete asjadega.

Kas nad pigem tulevad teid väliskaubandusega nõustama, mis ei ole teil see tugevam külg võrreldes infotehnoloogiaga, milles tundute väga kodune olevat?

Vaatab. Ma lihtsalt praegu ei tea, see sõltub ka natuke sellest, millised prioriteedid lõpuks paika paneme. Esimesed paar nädalat annab piisavalt informatsiooni, et prioriteedid paika panna.

Võimalik, et nõunike nimetamine lükkub ka nädalaid edasi, kuni olen saanud prioriteetide nimekirja paika ja ka heakskiidu neile, et tõepoolest nende asjadega võiksime edasi liikuda. Sellest juba sõltub see, kus on rohkem abi vaja. Mul ei ole vaja inimesi, kes täidavad kohta, vaid aitavad konkreetseid asju teha.

Kas teete neile inimestele ka ise, kas just päris taustauuringu, aga vähemalt guugeldamise, et kes see inimesed on. Et kui satub ikka olema nii, et kui see erakond, kes teid ametisse soovitas, kui nemad ütlevad nime ette, siis vaatate üle, et kes see inimene on?

Absoluutselt. Kui kusagilt tuleb konkreetse inimese osas ettepanek, et äkki kaaluks seda, siis loomulikult üks on sellest see, et püüan aru saada, millise inimesega on tegu. Oskused ja taust. Et mitte sattuda ebavajalike probleemide otsa.

Kui tohib küsida, see on teie enda otsus, kas te ka vastate. Viimased kuus aastat, kui te ei ole Eestis elanud, siis kelle poolt olete valimistel hääletanud?

Olen hääli andnud jooksvalt, aga ma ei hakka rääkima, kelle poolt.

Aga see erakond, kes teid ametisse soovitas, kas nende poolt olete hääletanud?

(Naerdes) Kui ma ei vasta küsimusele, siis ma ei vasta küsimusele.

Täna hommikul oli teil üks esimesi teemasid 5G-teemaline briifimine. Kuidas see läks?

Läks hästi. Pilt on kirju. Teema on oluliselt laiem, kui see 5G-tehnoloogia iseenesest. See põhjus, miks me 5G-st nii palju räägime on palju laiem kui konkreetne tehnoloogia.

Kas Eesti tegi valesti, et allkirjastasime ameeriklastega 5G-ühisavalduse?

Mul on selle kohta veel väga vara hinnangut anda. Oli üks briifing sel teemal. Ma alles hakkan süvenema, mida see memorandum meie jaoks tähendab, mis kohustused ja mis õigused, kuidas me peame käituma. Ma veel ei tea.

Ma ei usu, et on tehtud mõtlematud või halbu otsused. Mulle on jäänud mulje, et see memorandum ei kammitse meid selles osas, mida me tahame edasi teha.

Kuidas teil isiklikult, kas te olete kunagi Huawei seadmeid kasutanud? Kas olete teadlikult Huawei seadmed välistanud?

Telefon on mul alati olnud sama bränd alates Ericssonist. Aga Huawei seadmed… võib-olla mõni ruuter on olnud, mis on teenusepakkuja käest tulnud.

Kas olete muidu sellega olete kursis, et möödunud aasta detsembris ütles teie haldusalasse kuuluv riigi infosüsteemi amet (RIA), et riigivõrkudes ei tohiks Huawei seadmeid kasutada. Kas teie arvates on õige, kui RIA ütleb ette, et selle brändi seadmeid ei tohi riigivõrgus kasutada?

Ma eeldan, et sellele eelnevad ohu- ja riskianalüüsid ning nõudmine on põhjendatud. Üldjuhul mulle meeldiks see, et meil oleksid läbipaistvad ja selged juhised millega arvestada. Kui mingil põhjusel on olemas blacklist, et neid tootjaid ei tohi kasutada.

Kui on sellise nimekirja jaoks vajadus, siis ohud peaksid olemas olema. Erandite põhine lähenemine on alguses võib-olla okei, aga pikas perspektiivis see väga hästi ei tööta. Printsiibid on need, millele peab tuginema. Täna võib printsiibipõhisesse blacklisti kuuluda seitse tootjat, homme viis ja ülehomme kolmteist. See sõltub sellest, mida me ja teised avastavad ja mis riskid on.

Miks te üldse olite nõus intervjuud andma, ma ei mõtle ainult mulle, vaid ma saan aru, et täna on kolm intervjuud kokku (minister tõstis neli sõrme püsti), täna on neli, okei, eile oli ka veel terve hulk. Miks te annate neid intervjuusid, see ei ole ju otseselt teie kohustus?

Ministrirollis ma arvan, et siiski on. Eesmärk või põhjus ei ole edevus. Ma annan endale aru sellest, et enamike inimeste jaoks Eestis minu nimi ja nägu ei ütle mitte midagi. Ma annan endale aru, et see roll kuhu, ma olen asunud on inimestes palju küsimärke tekitanud. Nii rolli sisus kui ka rolli mõistlikkuseni välja.

Ma usun läbipaistvusesse. Kui tuleb tundmatu nimi veel välismaalt ja võtab enda kätte rolli, millest on viimasel ajal nii palju juttu olnud ja siis veel ei räägi ka, et kes ta on ja mis ta teeb. Siis see ei oleks hea. Küsimusi on inimestel tekkinud valdkonna kui väärtuste põhiselt. Ma usun, et mul on oma tööd lihtsam teha, kui inimesed saavad aru, kellega on tegu. Et ma ei ole lihtsalt teise torni kümnendal korrusel resideeriv isik, kes vahepeal torkab silma ja siis on ka võib-olla negatiivne. Pigem olla avatud ja kättesaadav.

Tasakaal tekib aja jooksul. Tasakaal mitmete asjade vahel, kui palju võtab enda alla valitsuse töö, kui palju valdkondlik, kui palju reisimine, kui palju kohapeal olek, kui palju dokumentide lugemine, kui palju intervjuude andmine. See kõik läheb paika. Natuke on endale ka mulje jäänud, et olen ametis olnud kaks päeva, aga see tundub olevat nagu kaks kuud. Kogu protsessist saab täna, mil nimi välja hõigatu, nädal.

Tavaliselt see nii kiirelt ei käi inimeste puhul, kes tulevad väljastpoolt poliitikat. Mulle on endale ka mulje jäänud, et nädal aega on tohutult palju kommunikatsiooni olnud ja tööd pole tehtud, aga tegelikult on täna teine tööpäev. Ja nüüd uuest nädalast see ümber pöörata, et rohkem jääks silma sellega, mis tööalaselt toimub ja vähem tutvustamisega.

Kas järgmine nädal (täna alanu nädal toim.) on juba tööalaseid uudiseid oodata?

Ma ei luba midagi.

Aga siht on olemas, et esimese täispika töönädalaga saaks saavutada midagi, mis on mainimist väärt?

Riigistruktuuris päris nii ei käi, et esmaspäeval tuleb hea idee ja reedeks on seadus vastu võetud.

Aga kas see võiks nii käia?

(Naerdes) Mõnes osas võib-olla küll. Aga riik on ikkagi ka väga keerukas süsteem ja valitsuse eesmärk on püüda kaaluda võimalikke otsuseid erinevate külgede pealt. Kõik asjad ei pea käima läbi seaduste.

Ma usun, et ka minu rollis võib olla isegi palju suunavat tegevust, et anda ideid või lihtsalt nagu ma ka mitu korda varem olen öelnud, et eemaldada takistusi. Ja takistuse eemaldamine alati ei tähenda seda, et selleks peab võtma vastu seaduse või andma välja määruse.

Takistuste eemaldamine võib tähendada seda, et ma lähen ja räägin kellegagi ja seda saab teha võrdlemisi kiiresti. Lihtsalt mul on vaja aru saada, kus need takistused on ja mida selleks vaja on, seadused ja määrused on kindlasti üks aga mitte ainus.

Kõik töörühmad, mis on eelneva ministri kokku kutsutud, need jäävad?

Hetkeseisuga.

Tahan natuke e-valimiste töörühmast rääkida. Kui eelmine minister töörühma kokku kutsus, ma nüüd loen maha, et ma ei eksiks. Töörühm peab hindama e-valimiste süsteemi ja protsesside vastavust kehtivate küberturbe regulatsioonide ja valimisseadusega. Ehk seaduste ja regulatsioonidega vastavust. Aga kas või teie eilne intervjuu ETV “Esimene stuudio” saates ja kõik mis on MKMist tulnud on olnud see, et ühiskonnas on e-valimiste osas küsimusi. Mingi hulk inimesi ei mõista seda ega saa neist aru, aga samas need küsimused ei ole seotud regulatsioonide ja seadustega.

Enamik e-valimiste töörühma murekohtadest ei ole seotud seadusandluse või vastavusega, vaid ma ütleks, et pooleldi tehnilised ja pooleldi inimlikud küsimused. Loomulikult vastavus seadustega ei ole küsimus, see peab olema kindel.

Kas praegu on e-valimised seaduste ja regulatsioonidega vastavuses?

Ma ei tea. Mina seda ju ei tea. Võimalik, et on võimalik, et ei ole. Kui töörühmal on see fookus nii ära kadunud, et seda üldse ei vaadata, siis tuleb see fookus tagasi juurde tuua.

Kas seda on võimalik tagasi juurde tuua, kui lõppraport peab juba kuu aja pärast valmis olema?

Vaatame.

Kas on võimalik, et lõppraporti valmimine lükatakse mõne kuu võrra edasi?

Ma ei oska sellele vastata praegu. Kõik on võimalik. Raportit ei ole mõtet välja saata, siis kui ta ei vasta küsimustele, mis on esitatud. Kui küsimusi on vahepeal juurde tulnud, siis kas lükkame protsessi pikemaks või koostame lisaraporti.

Me ei ütle, et pool aastat tagasi esitasime need küsimused, vahepeal on küsimused muutunud, aga meid see ei huvita, me ikkagi vastame ainult neile ja ignoreerime kõike muud. See ei ole eesmärk. Eesmärk on ikkagi see, et kui on küsimused, siis leida neile vastused. Kui midagi on fookusest välja läinud aga see on oluline, siis tuleb see tagasi tuua.

Isiklikult, kas olete valimistel osalenud e-hääletuse kaudu?

Enamuses päris mitmeid aastaid juba e-hääletuse kaudu.

Kas teil endal isiklikult on e-valimiste osas küsimusi, kartusi, kõhklusi jäänud õhku, kas teie hääl jõuab kohale, kas teie hääl läheb arvesse, kas teie häält muudetakse. (Minister tegi pikema mõttepausi) Kas te näete, et see erakond, kelle poolt teie viimati hääletasite, said teie ühe hääle kätte?

Kas ma saan olla 100% kindel, et nad on minu hääle kätte saanud on täpselt sama vastust, kui ma oleksin hääletanud paberil. Kas ma saan olla 100% kindel, et minu hääl jõudis õigele erakonnale või minu hääl üldse kuskile jõudis, ma ju ei tea.

Ma ütleks, et tehnoloogiliselt või e-hääletamise puhul on loodud lisakontrolli mehhanismid hääletajale, mis annavad selgust selles, kas hääl on registreeritud ja kohale jõudnud.

Kas olete e-hääle kontrollimise võimalust kasutanud?

Ühe korra olen.

Kas see info, mida teile arvutist kuvati oli korrektne?

See oli korrektne. Või noh ootuspärane.

Et enam-vähem nii nagu soovisite läks? Vähemalt erakond oli sama?

Info, mis mulle vastu vaatas oli ootuspärane. Kas see info oli korrektne on tehniline küsimus. Mis mind ennast on häirinud on see, et kommunikatsioon ei ole saanud piisavalt palju tähelepanu. Kommunikatsioon selles osas, et kuidas see (e-valimised toim.) toimib. Et inimesed saaksid lihtsasti aru, kuidas see toimib.

Ma annan aru, et see ongi keeruline teema ja krüptograafia ei ole see, mida me peaksime ühel A4-l kõigile selgitama. Aga ma arvan, et me saaksime teha rohkem. See oleks vähemalt hetkeseisuga minu soovitud tulemitest töörühma tööst, et selle järel valmib uus dokumentatsioon, mis kirjeldab asju veel paremini kui see on praegu kirjeldatud. Ma usun, et sellega on probleeme.

Kas selle lühikese ajaga olete jõudnud töörühma protokollidega tutvuda?

Ei, veel mitte.

Kas soovite nendega tutvuda?

Jah, loomulikult. Muidu ma ei saa hinnata, kuidas jätkata.

Teie isiklikult olete viimasel ajal ainult e-hääletanud. Teil isiklikult ühtegi suurt kõhklust, kahtlust, murekohta õhus ei ole, aga te tahate ühiskonnas olevad küsimused ära vastata, et kahtlusi ei oleks?

Seda, et kellelgi ei oleks kahtlusi ei ole võimalik saavutada.

Aga minimeerida võimalikult palju?

Minimeerida nii palju kui realistlikult võimalik. Valimissüsteemi ühe osa ülevaatamine ei ole Kaimar Karu personaalküsimus, kas minu hääl jõudis kohale või mitte. Olen korduvalt öelnud, et kui küsimusi on õhus tuleb neile vastata.

Ei ole vahet, miks see küsimus õhus on. Me võime mingeid küsimusi ühiskonnas mõnda aega ignoreerida, aga üldiselt need heade tulemusteni ei vii. Kui on küsimus õhus, sõltumata põhjusest tuleb sellele leida adekvaatne ammendav vastus.

Eesti riigi IT-juhti Siim Sikkutit sel nädalal majas ei ole. Temaga te veel kohtunud ei ole, varasemat kokkupuudet ei oma?

Jah, tuleb järgmisel (sel toim.) nädalal. Me oleme põgusalt kokku puutunud kaudselt ja silmast silma võib-olla kahel korral.

Kuidas teid eelmine (üle-eelmine toim.) nädal EKRE juhtkonna poolt ettevalmistati Sikkutiga kohtumiseks?

Ega ma ei teagi, kas ja kui palju nemad on Sikkutiga kohtunud.

Nad on vähemalt oma raadiosaates öelnud, et eelmise ministri puhul Sikkut töötas vastu ja see oli ka üks põhjustest, miks ta lõppkokkuvõttes otsustas ametist lahkuda. Teil küll isiklikku kokkupuudet Sikkutiga ei ole, aga kuidas te saate hakkama, kui on kaks IT-valdkonnas väga tarka pead, kas siis….

(Naerdes) Aitäh.

Ma eeldan, ma ütlen päris ausalt, ma eeldan. Aga vähemalt selline mulje on jäänud. Kas siin ei või tulla olukorda, kus te annate Sikkutile mõista, et nüüd on aeg siit majast lahkuda?

See on järjekordselt see küsimus, kas on olemas hüpoteetiline võimalus, et midagi sellist juhtub. Loomulikult on selline võimalus olemas koos tuhandete muude võimalustega. Uude rolli astudes püüan ma teha seda, et ei võta teiste inimeste raame endaga kaasa.

Kas see tähendab seda, et hoolimata sellest, mida Mart ja Martin Helme on avalikult välja öelnud. Siit majast ja ka personaalselt Sikkuti poolt toimus eelmise ministri osas vastutöötamine, siis teie seda automaatselt ei usu ja alustate puhtalt lehelt?

Mina alustan puhtalt lehelt ja teiste raame kaasa ei võta. Kuidas ma nüüd ütlen… (Tekkis pikem mõttepaus ja ajakirjanik segas vahele toim.)

Ausalt ja lihtsalt.

Minu eesmärk on koostöö. Minu senine mulje on jäänud, et mulle antakse seda ministrikohta hoidva erakonna poolt vabad käed tegutseda nii kuidas mina õigeks pean. Ja minu õigekspidamise üks osa on see, et ma lähenen inimestele keda ma ei tunne, mitte eelarvamustega vaid puhtalt lehelt ja sealt hargneb edasi. Koostöö, avatus, kõik see.

Kui kõik laabub väga hästi, siis on suurepärane, kui mingil põhjusel ei laabu, siis on väga kurb. Aga mingisugust korraldust ei ole antud, et olgu see või teine inimene läinud mingiks ajaks või mingi aja jooksul. Midagi sellist ei ole toimunud.

Minnes tagasi e-valimiste juurde. Töörühmas, ma võin ka briifida, käis läbi teema, et peame juba tänasel päeval arvestama kvantarvutitega, mis tuleb ja lükkab kogu meie e-riigi RSA krüpto maha. Ja meil pole e-valimistest varsti enam midagi alles. Töörühmas leiti, et see ei ole töörühma eesmärk….

Kui ma õigesti mäletan, siis oli lihtsalt see, et see tuleb nii kauges tulevikus.

Jah, aga tegelikult tuli Google alles hiljuti välja kvantarvuti uudisega. Kas me tegelikult peaks täna kvantarvutitele rohkem keskenduma, et see võib kogu meie e-riigi täiesti ära nullida?

Tehnoloogias on tohutult palju FUDi (fear, uncertainty and doubt). Me peame sellest läbi närima ja saama aru, mis on päriselt riskid. Ma olen seda meelt, et me ei saa tegeleda ainult tänaste ja homsete asjadega.

Peame tegelema ka ülehomsete asjadega ja püüdma neid nõrku signaale tehnoloogiasektoris teiste riikide poolt, et mis arenguvariandid on laual. Mitte niimoodi, et ootame asju, mis tulevad projekti plaaniga vaid märgata, et sealt võib midagi tulema hakata ja sellega tegelema hakata.

Aga mitte tegeleda niimoodi, et kui jube, kui jube, kui jube ja siis on paanika ning nõuda 50 miljonit paanika leevendamiseks, vaid püüda adekvaatselt hinnata riske nii palju kui on võimalik ja vaadata pikas perspektiivis ette ja hakata lahenduste kallal töötama täna, kui me ei pea rabistama, mitte homme õhtul piltlikult, kus meil sisuliselt ei ole valikut ja peame võtma esimese pakutud lahenduse sest kui meil lahendust ei ole on veel hullem. Püüaks neid olukordi, kui vähegi võimalik, vältida.

Selle töörühma vaatevinklist on võimalik, et teie soovitusel lisatakse üks murekoht juurde, kvantarvuti osa, ja selle klausliga, et see on asi, millega peame hakkama nüüd kohe tegelema?

Jah, täiesti võimalik.

Aga on ka võimalik, et see ei lisandu sinna?

Jah. Tehisintellekti osas, ma olen sellega viimased paar aastat natuke lähemalt just eetilisest aspektist tegelenud. Ma näen, mis probleemid on tõstatunud ja kui palju on seal väärtuspõhiseid probleeme, mis tegelikult peegelduvad ühiskonnas ka muudes valdkondades.

Teemad, mis on ühel või teisel põhjusel jäänud läbirääkimata. Kus me oleme suutnud navigeerida halltoonide vahel ja mitte öelda, mis on must ja mis on valge. Kuid tehisintellekti ja eetika poole pealt ei ole meil varianti, me peame neid vastuseid leidma hakkama. Sama kehtiv ka ühiskonnas.

Kas olete enda jaoks välja mõelnud trolley problemi lahenduse?

Mul on mitmeid lahendusi. Aga ei ole ühte lahendust, mis oleks õigem või vääram. See ongi väärtuspõhine. Kuidas me sellele läheneme. Kas see klassikaline trolley problem kas üks või viis või muudame seal parameetreid üks inimene teisel rajal on laps, mitte täiskasvanu või see üks inimene teisel rajal on kurjategija, mitte süütu inimene või kanname üle meditsiinivaldkonda.

Kui haiglasse kõnnib sisse terve inimene tervete organitega ja mul on arstina viis haiget, kes on kohe suremas kui nad uut organit ei saa, siis kas ma peaksin laskma sellele inimesel haiglast elusalt väljuda või pigem mitte. Osad sellised küsimused on need millele me tegelikult ei taha neile vastata sellepärast, et ükskõik mida me vastame tundub vale. Või see mis tundub mõistuses õige tundub südames vale.

Aga me oleme natuke sellises olukorras, et peame neile küsimustele vastama hakkama. Kuhu see meid viib on natuke hirmutav. Nii kui me oma väärtuse printsiibid ümber tõlgime, siis neid halltoone väheneb meeletult.

Millal valmib riiklik eesti keele õppe nutirakendus?

Ei oska öelda.

Aga, kas te hakkate järgmisest nädalast (sellest toim.) selle nimel töötama?

Hetkel, kui meenutan oma kalendrit, siis mulle ei tule ette, et selleteemaline briifing oleks sinna pandud.

See on koalitsioonilepingu üks punktidest. See on üks punktidest, mille puhul ka eelmise ministri puhul, vähemalt siit majast väljapoole, ei paistnud, et selle nimel oleks töö käinud.

Kõik punktid, mis on tehnoloogia fookusega kavatsen ma läbi käia ja panna plaani kokku, mida nende osas teha.

Selle punktiga te kursis ei olnud?

See meenub küll, aga kui küsid, et millal valmis saab, siis mul pole vähimatki aimu. Ma ei tea, kus me oleme ja kui palju valmis on.

Millal muutub e-riik mobiilisõbralikuks?

Sama vastus, hetkel pole aimugi.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.