Rahvusvahelise kliendibaasiga Eesti tarkvaraettevõte Fleet Complete on oma alal tegutsenud juba üle 20 aasta ja saavutanud selle ajaga kindla top 3 positsiooni oma valdkonnas. Juba tänavu sügisel valmib ettevõttel uus kontor Tallinnas, lisaks olemasolevale värskele kontorile Tartus.
Uued ruumid tähendavad mõistagi seda, et meeskonda otsitakse ka uusi inimesi. Rääkisime firma rahvusvahelise tootearenduse juhi Jüri Tarkpeaga, keda täpselt otsitakse ja mida Fleet Complete õigupoolest teeb.
Fleet Complete muudab ettevõtete elu logistiliselt kergemaks väga erinevates valdkondades. Milliseid lahendusi te pakute ja kellele?
Üldiselt keskendub meie tegevus selle kõige jälgimisele, mis liigub – olgu selleks autod või muud sõiduvahendid – põhimõtteliselt kõik objektid, millel on geograafiline asukoht, mida on vaja mõõta. Logistika on inimestele enamasti kõige lähedasem valdkond, mis meie puhul puudutab eelkõige pikamaa- ja linnasisest transporti, kuid see pole meie ainuke tegevusala.
Euroopas puudutavad meie lahendused ka näiteks sõidupäevikuid. Võiks öelda, et osa meie tööst tulenebki seadusandlusest – meie kliendid peavad täitma mingisugust kohustust riigile või oma klientidele ning meie aitame seda teha. Kui Eestis on sõidupäeviku pidamine hiljaaegu lihtsamaks tehtud, siis näiteks Skandinaavias on kogu see asjaajamine äärmiselt keeruliseks aetud ning ilma korraliku süsteemita vaat et võimatu.
Lisaks sellele, kui sa transpordid ohtlikke materjale, siis näiteks Tšehhis peab nende päästeamet seda ohtlikku veost jälgida saama. Toidutranspordis on oluline jällegi külmaahelat hoida ning meie lahendused tõestavad kauba protsessi eri osapooltele, et vahepeal pole temperatuur muutunud rohkem kui lubatud on. Mõnes riigis teostame ka teemaksu kogumist või selle kogumise tuvastamist.
Samas puudutab meie tegevus ka näiteks kalapüüki. Peipsi peale ei lähe pea ükski kalamees ilma meie seadmeta, kuna Keskkonnainspektsioon peab reaalajas jälgima, kus kalapaadid on.
Viimastel andmete järgi on teil ligi 47 000 klienti. Kes nad on?
Eestis tuntud firmade seast saan kindlasti välja tuua G4Si, kes on meie nö vapiklient juba väga pikka aega, kuid samuti Telia, Eesti Energia. Suurimaks kliendiks on meil aga umbes 30 000 autoga USA ettevõte. Põhimõtteliselt ei ole vahet, mis valdkonnas meie kliendid töötavad – kõik meie lahendused on kohandatavad vastavalt klientide vajadustele.
Samas tasub märkimist, et kogu meie tegutsemisvaldkond on muutumas selliseks, et tühipaljast sõidukite või muu jälgimisest enam ei piisa, see on juba tavapärane. Üha enam liiguvad asjad selles suunas, et kõiksugu lahendusi integreerida juba kliendi enda äri ja selle protsessidega. Autode jälgimine on paljudel juhtudel küll kasulik, aga valdkond liigub väga selgelt sinna, et kui sa pakud transpordifirmale lahendust, siis on seal juba transpordi planeerimise ja juhtimise komponendid juures.
Kõige universaalsem teenus on endiselt sõidupäevik ise, kuna see ei puutu üldiselt kokku kliendi enda äriga, vaid lihtsalt seadusandlusest tulenevate kohustustega. Üldjuhul ehitame siiski klientidele personaalse lahenduse meie olemasolevate standard komponentidega. Müügiprotsess on juba ammu muutunud selliseks, et me ei lähe kliendile müüma olemasolevaid teenuseid, vaid kuulame ära, mis on tegelik probleem ja pakume omalt poolt vajadusest lähtuvaid lahendusi.
Kas oskad välja tuua mõne erilisema väljakutse, mis oli teistest keerulisem või nõudis eripärast lähenemist?
Võtame näiteks G4Si. Lisaks niisama autode jälgimisele oli nende puhul väga oluline see, kui autost peaks tulema mingisugune alarm. Selleks arendamise välja täiesti uue alarmide süsteemi, mis on spetsiaalselt neile loodud.
Võime võtta ka Eesti suurima logistikaettevõtte DSV, kellele oleme välja arendanud täiesti nende näoga transpordi planeerimise mooduli. Üldiselt on meie “tööriistakohver” aga piisavalt sügav, et klientide soovid ja vajadused olemasolevate lahendustega ära katta. Kui kliendil on tõesti veel omanäolisemat lahendust vaja, siis pakume talle ka seda.
Nagu aru sain, on teil plaan Eestis laieneda. Keda te selle jaoks enda ridadesse otsite?
Kõigepealt rõhutaksin, et eeskätt otsime häid inimesi. Meie peamine tegevus on tootearendus, kuid samas ei tegele me mingisuguse kosmoseteadusega – me ei loo tingimata alati uut tehnoloogiat, vaid püüame mõista klientide profiili ja luua maailma parimat universaalset lahendust sellele kliendigrupile.
Kui meil on selles nö tööriistakohvris 10 moodulit, millel enamik lahendusi baseeruvad, siis igal moodulil on omaette tiim oma arendusmeeskonna ja tootejuhtimisega. Sellistesse tiimidesse me inimesi otsimegi: nii testijaid, arendajaid kui ka disainereid ja tootejuhte. Samuti otsime arendusjuhti ehk tiimide koordinaatorit. Ühe meeskonna otsustusvõime on meie ettevõttes üpris suur ja eesmärgiks ongi, et tiimidel oleks võimalikult palju autonoomiat.
Ütleme, et olen värskelt Fleet Complete’i ridadesse saabunud arendaja. Milline minu esimene nädal välja hakkab nägema?
Arvan, et meie juures on töö alustamine üpris hõlpsaks tehtud. Määrame igale uuele tulijale – mitte küll päris ametlikult ja rangelt – mentori, kes aitab sellel inimesel sisse elada. Nii tehniline kui ka organisatoorne mentor, ühesõnaga. Põhimõtteliselt alustab uus inimene kohe töö tegemist.
Kindlasti ei viska me kedagi pea ees mõnda keerulisse projekti, aga juba esimesel nädalal saab hakata tegema tööd, mille tulemusi on mõne nädala pärast näha. Mingisugust nädalatepikkust treeningprogrammi selles suhtes ei ole, kohe saab käed külge panna ja teha tööd, millest on kellelegi kuskil maailmas kasu.
Miks üks arendaja, disainer, tootejuht või testija just teie juurde tulema peaks? Mida te omalt poolt pakute?
Räägiksin siinkohal sellest, mis mind Fleet Complete’is nii pikka aega töötama on motiveerinud. Esiteks oleme oma valdkonnas maailma tegijate hulgas. Me pole enam mingi pisike Ida-Euroopa ettevõte. Meie kliendibaas ja regioonid on väga laiad, kuid peamiselt Euroopa, Põhja-Ameerika ja Austraalia ehk nö tuttavad paigad.
Ütleksin nii, et meie juurde peaksid tulema inimesed, kes tahavad maailma paremaks muuta. Ma selgitan natuke seda lauset. Nimelt motiveerib mind ennast, et see mida mina ja minu ümber olevad inimesed teevad, muudavad iga päev maailma veidi paremaks. Lihtsalt öeldes raiskavad meie kliendid läbi meie töö palju vähem – kulutavad vähem kütust, toodavad vähem CO2. Kui juba sõita, siis tagame, et seda tehakse võimalikult mõistlikult. Seega on meie tööl vaieldamatu globaalne mõju.
Tööl käimise osas valmib meil lisaks värskele Tartu kontorile sügisel ka Tallinnas kontor. Üheks plussiks meie juures töötamisel on ka see, et näiteks arendaja saab lävida nende inimestega, kes toodet müüvad, kes logistikat korraldavad, kes on kasutajatoes jne. Oleme küll globaalne ettevõtte, kuid kohapeal on võimalik väiksemat versiooni kogu protsessist kohapeal näha.
Rangelt 9-17ni töötamist pole me kunagi toetanud – juhtkond on väga selgelt tulemustele, mitte töötundidele keskendunud. Kui tulemused on olemas ja kommunikatsioon püsib, võib inimene kasvõi välismaal tööl teha.
Tulles nüüd palga juurde siis sellest rääkides küsitakse mult tihti, et kuule, sa töötad ju IT-ettevõttes, teid seal kindlasti poputatakse igasuguste hüvedega. Tõsi, kontoris on meil puuviljad laual ja korra nädalas toimub ka happy hour, aga tegelikult me sellest suurt edasi läinud pole.
Põhjus on lihtne: usume, et maksame inimestele nii head palka, et kui keegi soovib tõesti trenni minna, siis ta saab seda teha. Ma ei arva, et me koonerdame, palk on tõesti hea. Samas ei usu ma, et neid inimesi hoiab kinni see palk, vaid see töö ja meeskond, kellega koos maailma iga päev natukene paremaks tehakse.
Firma tarkvaraarenduse juht Madis Uudam tõi omalt poolt kaks peamist põhjust, miks talle just selles ettevõttes tööd teha meeldib.
Ennekõike meeldib mulle Fleet Complete’s kahel põhjusel. Esimene ja kõige olulisem põhjus on inimesed, kellega ma päevast päeva koos töötan. Need inimesed on kindlasti maailma tasemel tegijad. Vaadates, millised on meie loodud lahendused ning võrreldes neid globaalsete konkurentide omadega, ei jää me neile millegagi alla, pigem vastupidi. Seega, inimesed on siin võimekad.
Teine põhjus miks mulle Fleet Complete’is meeldib on perspektiiv. Me oleme ettevõttena sektoris, mille olemus muutub tõenäoliselt järgnevate aastate jooksul kardinaalselt. See tähendab, et meie kliendid seisavad varsti silmitsi täiesti uute väljakutsetega. Samas on meil võrdlemisi hea aimdus ses osas, kuhu see sektor liigub ning selge on see, et meie edu võtmeks globaalselt saab olla üksnes see tarkvara, mida me siin Tallinnas ja Tartus arendame. Ja see teeb meie töö väga põnevaks.