Miks kardavad inimesed elektriautot osta?

Elektriautod näevad välja täpselt samasugused nagu sisepõlemismootoriga sõidukid.Foto: Citroën

Elektriautodest rääkides on osad inimesed endiselt väga kahtlevad ning kujutavad ette endale, et need on endiselt samasugused munakujulised sõidukid, mis enam kui kümmekond aastat tagasi meie teedele jõudsid. Nüüd on aeg edasi läinud ent skepsis veel kestab. Miks pelgavad inimesed veel elektriautosid?

Enam me ei räägi vaevu 100 km sõiduulatusest, veidrast väliskujust ega lakoonilisest interjöörist. Ühtpidi ei tee enam tänavapildis vahet, kas tegemist on elektri- või sisepõlemismootoriga autoga. Suurim vahe peitub müras. 

Tänapäeval leiab müügilt juba enam kui 400-kilomeetrise sõiduulatusega Citroën ë-C4 või ë-C4 x-i, millel on rohkelt varustust ja mis sõidumugavuse poolest ei jää kuidagi seni harjumuspärastele sisepõlemismootoriga sõidukitele alla. Samamoodi on soovi korral võimalik Citroëni valikust leida ka pakiautosid ja suuremaidki kaubikuid. 

Uus Citroën ë-c3.Foto: William Crozes, Citroën

Või kui nii suurt autot ei tasu, siis one kohe müügile jõudmas uus Citroën ë-C3, mille hind on igati konkurentsivõimeline ning algab 24 490 eurost. Tippvarustusega versiooni hind ei küündi üle 28 990 euro. Auto iseloomustab korralik, 320 kilomeetrine sõiduulatus, kiire laadimine ning muidugi kõik Citroënile omased mugavused. Huvi korral on mudel juba eelmüügis ning esimesed mudelid saavad Eestisse juba sel sügisel.

On tekkinud omapärane olukord: auto on elektrisõidukina juba täiesti valmis ja mitte ühtegi mööndust ei pea sõiduomadustes ja -mugavuses tegema, üle Eesti on olemas ka adekvaatne avalik laadimistaristu, aga ostjad kipuvad ikka veel kõhklema.

Arvatakse, et elektriauto on väga kallis

Tegelikult ei ole. See on küll veidi kallim soetada võrreldes samaväärse sisepõlemismootoriga autoga, aga vahe pole enam niivõrd suur. Hästi varustatud Citroën e-C4 näiteks on tavamootoriga versioonist vähem kui kolmandiku võrra kallim. See vahe kahaneb veelgi, kui võtta arvesse elektriauto tunduvalt väiksemad püsikulud nii läbimõeldult laadides kui ka hoolduses käimistel. Kuniks hinnad veel päris võrdsed ei ole, on abiks ka riigipoolsed toetusprogrammid.

Lõbusa väljanägemisega Citroën AMI on mõeldud just linnaliiklusesse.Foto: Citroën

Kui sõidad palju linnas, siis sobib vaadata ka pisikese ja lõbusa Citroën AMI poole, mis üllatab eriti soodsa hinnaga. Tegemist on Citroëni mopeedautoga, mis on mõnusalt pisike ja millega on ülimõnus linna vahel liigelda. Sellega ei ole sul vaja isegi B-kategooria juhiluba. Küll aga nagu mopeediomanikelgi, peab ka seda juhtides olema AM-kategooria juhtimisõigus.

Elektriauto ja selle uued tehnoloogiad on raskesti hoomatavad

Auto omaniku jaoks muutub tegelikult vaid tankimise protseduur – see asendub laadimisega. Kõik muu käib täpselt samamoodi, nagu oled varasemalt harjunud. Remonti vajavat tehnoloogiat on autos isegi vähem. Gaasi- ja piduripedaal on ikka sama koha peal. Vihmaga sõites särtsu saamist kartma ei pea. Täiesti tavaline auto! Kiirendus on küll veidi krapsakam, kuid kellele see ei meeldiks?

Sõiduulatus on liiga väike 

Nagu öeldud on vaid 100 km sõiduulatusega elektriautode aeg läbi saanud. Elektriautode sõiduulatus võib jääda väikeseks vaid juhul, kui teie töö või elu eeldab päevast päeva 600–800 km pikkuste distantside sõitmist. Kuid siis tuleb ka bensiinimootoriga autot pea iga päev tankida. 

Kuid nii pikkade kilomeetrite läbimisel tuleks tõenäoliselt elektriauto ostmisega veel natuke oodata. Mida enam aga lisandub ultrakiireid laadijaid, seda vähem on ka muret “poolel teel” tühjeneva aku pärast. 

Linnas elav inimene ei sõida tavalisel päeval tihti rohkem kui mõnikümmend kilomeetrit, ka linna külje all asuvad rajoonid on kõige rohkem vaid mõnekümne kilomeetri kaugusel ehk ühe laadimisega saab mitu päeva sõita ning pidevat laadimisjuhtme otsas elamist kartma ei pea. Ostja peab ennekõike läbi mõtlema, kas tal on võimalik laadida autot öösel kodus või päeval näiteks töö juures.

Ühe laadimisega sõidavad elektriautod juba enam kui 400 kilomeetrit.Foto: Citroën

Kui vastupidavad on akud?

Akude tehnoloogia on praeguseks nii palju arenenud, et näiteks Citroëni elektrisõidukite akudel on 70% mahutavuse garantii 8 aastat või 160 000 kilomeetrit. Kuid see ei tähenda, et aja jooksul peaks aku täituvus nii palju langema. Kogemus näitab, et kauem turul olnud automarkide akud on olnud ka 300 000 kilomeetri läbimise järel veel 80% mahutavusega. 

Citroëni elektriautode kasuks räägib ka kiire 100 kWh laadimine, mis tähendab, et aku jõuab 80-protsendilise täituvuseni juba poole tunniga.  

Kas elektriautod ikka on rohelised?

Elektriautode tööstus on ülikiires arengujärgus. Akude tootmisel kasutatava tooraine kaevandamine, töötlemine ja taaskasutamine muutub iga päevaga puhtamaks. Rohelist ja taastuvat energiat, millega autot laadida, on samuti aina rohkem juurde tulemas. Mida kiiremini elektriautode turg areneb, seda puhtamaks muutub ka tootmine. 

Muutused on keerulised ja harjumine uute asjadega võtab aega. Oluline on anda võimalus uutele lähenemistele. Kui kaalute elektriauto ostu, siis tuleks lähtuda oma kasutusharjumustest. Huvi korral minge kindlasti esindusse proovisõidule.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.