Cleveron Challenge'i blogi

Cleveron Challenge II finalistid on selgunud: kes on esimesed viis finalisti?

Optibike'i meeskond koos enda saladuskatte all oleva rattaga.

Cleveron Challenge II tootearendusvõistluse finaali pääses 10 tiimi: Tii, Honourable Drop, Carbomania, Lendav Hollandlane, Electric Recycle, Uus luud, Küberfüüsikud, Optibike, Team-8 ja Wolfgang.

Järgnevalt kajastame juhuslikus järjekorras Cleveron Challenge II esimest viit finalisti, kes jätkavad 8. juunil toimuval võistlusel. Mõned tiimid jagavad julgemalt oma tootearenduse ideed, teised aga keskenduvad rohkem tiimi tutvustamisele, kuna tahetakse ideid finaalini saladuskatte all hoida.

Ülejäänud viie finalistiga saad tutvuda siin.

Võistluse peaauhinna 5000 € võidab kiireima jalgratta arendanud tiim, kuid eriauhinnad antakse ka parima disaini rakendajale ning Geenius.ee lugeja lemmikule.

Võistlusele kandideeris 17 tiimi, kellest 14 pääsesid edasi poolfinaali. Aprillikuu lõpus oli tiimidel vaja raporteerida tootearenduse progressi, et žürii veenduks tiimi pühendumises, kompetentsides ning tiimitöös. Poolfinaalist finaali mittejõudnud tiimi tõdesid vahekokkuvõtet tehes, et elektrijalgratta arendus ei ole nii kerge kui nad esmalt arvasid ning on projektijuhtimise ja komponentide tellimisega raskustes.

Sarnaselt esimestele tootearendusvõistluse poolfinalistidele, ei pääsenud järjekordsed tiimid finaali just seetõttu, et keskendusid ajaliselt liiga pikalt teooriale. Finalistid tõdesid, et kohene tegutsemine ning töö käigus projekti täiustamine viib sihini.

Tiim Carbomania

Mattias Luha, Tõnis Voitka ja Vootele Aer

Carbomania e-ratta ideeks on minimaalse kaalu juures maksimaalne veojõud. Selle saavutamiseks on mitmed detailid, nagu raam, sadulatoru ja juhtraud valmistatud süsinikfiibrist.

“Kasutame mudellennuki elektrimootorit, millest loodame kätte saada üle 10 kw elektrilist võimsust,” kommenteerib Mattias Luha, tiimi projektijuht ning lisab, et sellest olenemata pole plaanis grammigi järele anda elektriratta disainis ja kasutatavuses. Carbomania peakorter asub Tallinnas, Kultuurikatlas, kus on tiimi kõrgtehnoloogiline arendustöökoda. Lisaks Mattiasele on tiimis kaks liiget: Tõnis Voitka, kes on tiimi tootedisainer ning Vootele Aer, kes tegeleb tehniliste lahenduste väljatöötamisega.

Küberfüüsikud

Andres Nöps, Uku Paul Tuuling, Egert Erm, Lauri Otsmaa ning Markus Trasberg

Küberfüüsikute tiim tuleb Tartust ja koosneb valdavalt sportlikest tudengitest ning teistest erinevate valdkondade asjapulkadest. Tiimi projektijuht Andres Nöps kommenteerib elektrijalgratta tootearendust: “Algselt plaanisime ise controlleri ja PAS programmeerida, et saavutada sujuv kiirendus, kuid nüüdseks oleme vaadatud drooni mootorite suunal ja rakendanud natuke out-of-the box lahendust, mida finaalis näha saab.”

Tiimijuht tõdeb, et mõned komponendid on endiselt Eesti poole teel, kuid usub optimistlikult, et nädala pärast tehakse esimene testsõit. Tiimi kuuluvad ka Uku Paul Tuuling, Egert Erm, Lauri Otsmaa ning Markus Trasberg, kes on kõik TalTech Tartu Kolledži süsteemitehnika tudengid.

Optibike

Indrek Petjärv, Riho Koop, Siim Starke, Janno Õunpuu, Klemet-Gustav Tamm, Mario Stepanov ja Toomas Piirsoo

Kui tavapäraselt osalevad ettevõtted kollektiiviga team building‘u korras Tartu Maratonil või Tallinna kolmandas korvpalliliigas, siis Optigon teeb seda Cleveron Challenge’il. Optigon on ühest maailma tugevaimast Tudengivormeli meeskonnast välja kasvanud ettevõte, mis ka igapäevaselt tegeleb erinevate e-mobiilsuse valdkonda kuuluvate projektidega ning kellele ei ole võõras kiirus, tipptasemel inseneeria ega keerukad optimeerimisülesanded.

Tiimijuht Indrek Petjärv kommenteerib: “Kui kuulsime, et Cleveron Challenge II teema on elektrijalgrattad, siis teadsime, et see on midagi meile – teeme elektrijalgratta Optibike, mis sõidab kiiremini kui see eales mõistlik oleks.”

Tiimi jaoks on Optibike projekt, mille kallal meeskonnaga töötada vabal ajal ning mille käigus pole primaarseks seeriatootmine või võimalikult madal omahind. Sellegipoolest peegeldab Optibike seda, millega igapäevaselt tegeletakse: süsinikkomposiit, elektrimootorite juhtalgoritmid, akupakkide disainid, simulatsioonid ning muu taoline.

Lisaks tiimijuhile Indrek Petjärv on tiimis ratta peainsener Riho Koop, tootedisaini ja tugevusarvutuste eest vastutav Siim Starke, süsinikkiust detailide tootmise juht Janno Õunpuu, mehaanika komponentide modelleerimise eest vastutaja Klemet-Gustav Tamm, elektroonika insener Mario Stepanov ja juhtmestuse juht Toomas Piirsoo.

Uus Luud

Ronald Kändla, Gunnar Kändla ja Tarvo Porroson

Tiimi idee on kasutada keskmootorina harjavaba kolmefaasilist sünkroonmootorit ning valmistada kontroller, mis võimaldaks nii akudest kui ka mootorist pigistada välja viimane.

Tiimijuht Ronald Kändla on kaitseväelane ning tulevane elektriinsener, kes vastutab lisaks projektijuhtimisele ka elektroonika eest. “Eesmärgi saavutamiseks viiakse läbi esmalt erinevad katsed, arvutused ja arvuti simulatsioonid ning sealt maalt selgub ka lõplik disain,” lisab Ronald.

Tiimis on lisaks Ronaldile Gunnar Kändla ja Tarvo Porroson. Gunnar on hariduselt automehhaanik, kes on varem ühe jalgratta ehitanud ning enne võistlusest kuulmist oli käsil teise jalgratta arendus. Tarvo on sepp, disainer ja ehtekunstnik, kes hetkel töötab Austraalias skulptorina, kuid on ehitanud läbi aastate mitmeid jalgrattaid, põhiliselt vanarauast ja parasjagu käepärasest materjalist.

Tarvo oli juba mõnda aega plaaninud elektrilist kaherattalist arendada. “Elektrilise kaherattalise loomine oli juba mõnda aega kuklas kummitanud, kuid Cleveron Challenge andis viimase vajaliku tilga, et karikas üle ääre ajama panna,” kommenteeris Tarvo.

Lendav hollandlane

Antti Nöps ja Kaupo Eerme

Tiim koosneb elektriinseneridest, kes on hästi kursis elektrirataste akupankadega. Tiimis on üks hollandlane ning sellest sündis ka tiimi nimi.

Tiimijuht Antti Nöps, kes lisaks projektijuhtimisele vastutab tarkvaraarenduse eest, kommenteerib tootearendust: “Plaanime oma rattale teha sellise aku, mis annab kõige rohkem ampreid ja varsti testime, kas kasutada ka kondensaatoreid.”

Lisaks Anttile on tiimis Kaupo Eerme, kellel on tugev energeetika taust, automaatika kutsekoolis ja ajamid ülikoolis erialaks. Kaupo on üle 10 aasta võrguettevõttes tööl ja igapäevaselt tegeleb müügitegevustega.

Finalistide hübriidjalgrattaid saab 8. juunil toimuvas finaalis näha. Võistlusel toimub ka esmakordne elektrijalgrataste vaba klassi võistlus, kus elektrijalgrataste huvilised saavad oma elektrijalgrattaga võistlema tulla ning püüda rajarekordit.

Lisainfo www.cleveron.com/challenge.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.