Alates 1. jaanuarist 2025 hakkab kõikidele Eestis registreeritud autodele kehtima mootorsõidukimaks, mis koosneb auto esmaregistreerimise tasust ja iga-aastaselt kogutavast maksust. Kuidas mõjutab automaks populaarsete Peugeot’ mudelite hindasid
Registreerimistasu hakkab sõltuma sõiduki CO2 heitest ja täismassist. Kindlasti tuleb arvestada, et suurema heitkogusega ja raskemaid sõidukeid maksustatakse kõrgemalt.
Registreerimistasu tuleb tasuda sõiduki esmakordsel kandmisel Eesti liiklusregistrisse, aga ka sõiduki esimesel omanikuvahetusel pärast automaksu jõustumist 2025. aasta alguses.
Seaduse järgi tasub registreerimistasu sõiduki registrisse kandja ning registreerimistasu kohaldub M1, M1G, N1 ja N1G sõidukitele. Registreerimistasu kogub Transpordiamet.
Mootorsõidukimaksu teiseks komponendiks on iga-aastane maks, mis kujuneb sõiduki heitenäitaja, vanuse ja massi järgi.
Maksu tasumise kohustus lasub 1. jaanuari seisuga auto omanikul või vastutaval kasutajal. Maksu tasutakse kaks korda aastas, 15. juuniks ning 15. septembriks maksuteate alusel. Sõiduki aastamaksu haldab Maksu- ja Tolliamet.
Kuidas mõjutab automaks populaarseid Peugeot’ mudeleid?
Automaks mõjutab kõiki autoomanikke. Kui palju mõjutab see aga Peugeoti omanikke? Kõik allpool näitena välja toodud Peugeot’d on 2024. aasta mudelid. Siinjuures on oluline märkida, et tegemist on eeldatavate summadega, mis võivad mõningal määral muutuda, olenedes arvutuskäigust.
Aasta autoks valitud Peugeot 408 poole vaadates hakkab silma, et näiteks 1,2-liitrise ja 96 kW võimsusega bensiinimootoriga versiooni eest tuleb iga aasta välja käia 107 eurot. Registreerimistasu jääb sel juhul 925 euro juurde.
Sama mudeli pistikhübriid aga aitab veidi säästa. Peugeot 408 1,6-liitrine 110 kW pistikhübriidi aastamaks on 58 eurot ning registreerimistasu vaid 190 eurot.
Müügihittide hulka kuulub kindlasti Peugeot 3008 linnamaastur. Auto on raske, mis mõjutab veidi ka hinda. Näiteks hübriidmootoriga 3008 registreerimistasu jääb 985 euro juurde ning aastamaksuks kujuneb ligikaudu 109 eurot.
Puhtalt bensiinimootoriga versiooni puhul on hinnad veidi kõrgemad – aastamaks on 134 eurot ning registreerimistasu 1015 eurot.
Suuremate, perele sobivate Peugeot 508 hinnad jäävad ka igati mõistlikkuse piiridesse. Peugeot 508 pistikhübriidi, mille koguvõimsus on 133 kW, aastamaksuks prognoositakse 80 eurot ning registreerimistasu jääb 289 euro juurde.
Veidi lahjema, bensiinimootoriga versiooni eest, mille võimsus jääb 96 kW juurde, tuleb aga iga-aastaselt välja käia 95 eurot ning registreerimistasu on 789 eurot.
Kompaktset linnamaasturit otsides tasub vaadata Peugeot 2008 poole, mille hübriidajamiga versiooni iga-aastane maks on kõigest 50 eurot. Registreerimistasuna tuleb välja käia 705 eurot.
Kõige suurema maasturi, Peugeot 5008 1,2-liitrise bensiinimootoriga versiooni aastamaksuks koguneb 213 eurot ning ühekordne registreerimistasu on 1224 eurot.
Lai valik Peugeot’ mudeleid on kohe saadaval ja kui osta selle aastanumbri sees, saab hoida kokku registreerimistasu pealt. Kõikide laoautode puhul on võimalik juba praegu eeldatavat registreerimistasu ja aastamaksu näha Peugeot’ kodulehel pakkumise juures.
Elektri- ja hübriidajamid on tulnud, et jääda
Selge on see, et arendused elektriliste jõuallikatega sõidukite suunal jätkuvad, sest see on vajalik meid ümbritsevale keskkonnale. Seetõttu on ka automaksu kehtestades võetud arvesse just aspekte, mis toetavad just elektriliste ja hübriidajamitega sõidukite ostu.
Ka automaksu lõplikus versioonis arvestatakse kilovattide asemel CO2 emissiooni ja sõiduki kaalu, mis mõjutab teele avalduvat koormust. Süsinikuheitme suuremahuline arvestamine tõstab kohe harjumuspäraste sisepõlemismootoritega sõidukite tasusid ning toob paremasse valgusesse nii täiselektrilisi- kui ka pistikhübriide, mille maksumäärad jäävad miinimumi lähedale, kui just ei ole tegemist raske sõidukiga.
Nii ongi automaks üks vahend, kuid muuta tarbimisharjumusi ja seeläbi parandada inimeste elukeskkonda. Esialgu võib-olla suuri muudatusi kohe ei märkagi, kuid tulevikus võib see nii mõnegi ostja jaoks tähendada, et otsitakse odavama registreerimistasu või aastamaksuga sõiduki valimist ja praeguse valemi järgi tähendab see ka keskkonnale paremat valikut.