Pilk ajalukku: neid legendaarseid Sony reklaame ja turundusnippe võiks igaüks mäletada

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Sony asutati Tokyos juba aastal 1946, kuid esialgu Tokyo Tsushin Kogyo nime all. Sellest ajast on Jaapani tehnoloogiafirmal olnud tuhandeid silmatorkavaid reklaamikampaaniaid, millest paljud on olnud reklaami- ja turundusmaailmas legendaarsed ja suundanäitavad.

Sony reklaamiajalugu on samas ka lugu sellest, kuidas Tokyo firma jõudis Jaapani turult maailma tipptegijaks ja tegi seda väga kiiresti. Siin on mõned meeldejäävad reklaamid ja turundustrikid, millega Sony vastavas ajastus silma paistis.

Raadio jaoks suuremad taskud

1955. aastal vapustas maailma pihku mahtuv transistorraadio TR-55. Just siis kõlas nimi “Sony” esimest korda ja see oli uue toote jaoks hoopis suupärasem nimetus, mis jäi meelde ja mida oskasid hääldada ka inimesed väljaspool Jaapanit. Siiski muutis firma oma nime alles aastaid hiljem.

USA-sse veel transistor-raadiod Jaapanist ei jõudnud. See aeg saabus märtsis 1957, kui Sony pakkus New Yorgi edasimüüjale uuemat ja veelgi kompaktsemat mudelit TR-63. Paraku oli sellel üks väike turunduslik puudus – taskuraadio ei mahtunud napilt tavalisse rinnataskusse, küll aga pisut suurematesse taskutesse. Selle probleemi lahendas Sony kavalalt, andes kõigile müügimeestele spetsiaalselt veidi suuremate rinnataskutega disainitud pluusid, nii et TR-63 ka sinna ilusti ära mahuks.

Pöördelised sündmused ajaloos – kaasaskantav makk ja teler

1950. aastal tuli välja Jaapani esimene Sony magnetofon. See oli kui kohver, mida lihtne igale poole kaasa võtta.

Nii uut magnetofoni kui 1960. aastal välja tulnud kaasaskantavat transistor-televiisorit “TV8-301” sai reklaamida juba kui erakordselt mobiilset kaasaskantavat seadet, mis ei pidanud mööblina toanurgas seisma. Inimesi harjutati reklaamides võimalusega olla liikuvad ka oma kodutehnikaga. Kaasaskantav televiisor oli paljudes muudeski tehnilistes näitajates maailma esimene: näiteks kõige esimene täistransistoridel televiisor, milles polnud enam lampe.

Youtube´i eelkäija oli sündinud

Kuuekümnendatel hakkas Sony domineerima videosalvestuse maailmas, kus võis samuti paljude uute seadmete kohta öelda “maailma esimene”.

Novembris 1975 esitles Sony uut tüüpi videosalvestustehnoloogiat – Betamaxi, mis salvestas videod väikesele kassetile. See tähendas paljudes kodudes revolutsiooni – enam ei pidanud arvestama oma tegemistes huvitavate filmide või õhtuste saadete kellaajaga, neid võis hakata videokassetile salvestama ja hiljem vaadata.

Loomulikult oli see ülitugev müügiargument ja sai ka Sony reklaamides ära kasutatud. Videomakki võib pidada isegi Youtube´i kaugeks eelkäijaks: vaatad mida iganes ja millal iganes, nagu Sony reklaamis.

Walkmanid “manduvale” inimkonnale

1979. aastal Sony poolt esitletud kassettpleier Walkman muutis muusikakuulamise ajalugu ja tänavatele ilmusid kõrvaklappidega inimesed. Loomulikult olid vanemad oma n-ö hukkaläinud noorte pärast mures – nad enam muud ei teinudki kui istusid, klapid peas – seda muidugi ainult murelike vanemate arvates.

N-ö hukkaläinud noorte teemat kasutas Sony ka oma iroonilisevõitu telereklaamis, kus mõtlik ahv kuulab Walkmani:

Reklaamiklipis väidab ahv prohvetlikult: “Progress heli vallas jätkub, aga kuidas inimkonnaga on?”

PlayStationi inim-mägi: reklaam, mida ei saanud enam peast välja

“Mäeks” nimetatav reklaam oli PlayStation 2 turuletulemisega sama silmatorkav, kui uus mängukonsool ise, millega sai mängida online´is. 2003. aastal loodud klipis kuhjati majadekõrgune inim-mägi ja põlvkonna mällu sööbis taustal olev lastelauluke, mida ei saanud enam peast välja.

Sony kasvatas PlayStation 2-ga edumaad mängukonsoolide turul 77 protsendile ja kindlasti oli oluline osa selles ka meeldejäävatel reklaamidel.

Värviplahvatus – Sony üks tuntuimatest reklaami(sarja)dest

Sony ilmselt kõige tuntumaks reklaamiks on Bravia telerite klipp tunnuslausega “värvid kui ei kuskil mujal”. Kasutati keskkonnasõbralikke värve, mis plahvatasid lammutamisele määratud kõrghoones Glasgow´s ja mida oli kokku 70 000 liitrit.

Video taustamuusikaks on Gioachino Rossini ooperi “Varastaja harakas” avamäng, mille saatel jooksis ringi kloun. Maja lammutati juba järgmisel aastal.

https://www.youtube.com/watch?v=OsTVYazftFY

San Franciscos filmiti veel üks Sony Bravia reklaam samuti värvilisel teemal: 250 000 värvipalli hüples ja lendas ringi San Francisco tänavail. Kaksteist kahurit paiskasid palle paarikümne meetri kõrgusele, hiljem pidid neid linnatänavatelt kokku korjama viiskümmend reklaamitudengit. Võimalik, et nii mõnigi pallikene on praegugi kuskil majade vahel peidus.

Braviat reklaamiv kolmas hüplevate jänestega video on nagu eelnevadki tehtud nii-öelda päris elus, arvutigraafikat kasutamata:

Erksavärvilisi voolitud jäneseid filmiti stoppkaaderhaaval, nii nagu tehakse nukufilme.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.