Tuleviku linn

Helsingi elanikud andsid teada, mida nad linnas olevatest robotbussidest arvavad

Helsingis katseperioodil ringi sõitev robotbuss 90R. Foto: Forum Virium Helsinki.

Veel septembrikuu lõpuni saavad soovijad liikuda Helsingis ringis päris ehtsa robotbussiga, mis kahes linnaosas – Kalasatama ja Aurinkolahti – kolme kuu pikkuse perioodi jooksul testsõite teevad. Helsingi Metropolia rakenduskõrgkooli projekti raames on robotbussidega sõitnud juba üle 2000 inimese, kes isejuhtivatele masinatele ka tagasisidet on jaganud.

Bussides on reisijatel olnud võimalus vahetut tagasiside anda ning valdav enamus reisijatest on tundnud end sõidu ajal turvaliselt ja ohutult. Kusjuures enamik tagasiside jaganud reisijatest olid isejuhtivas bussis esimest korda. Samuti on märkimisväärne üle 60-aastaste inimeste hulk, kes on soovinud robotbussis sõitmist ise proovida.

Põhjusteks miks isejuhtivat bussi mõne teise transpordivahendi asemele valida nimetati halba ilma ja raskete asjade kandmist. Lisaks tundsid vastajad, et robotbussi oleks võimalik ka igapäevaseks liiklemiseks kasutada.

Helsingi linnavalitsus on seadnud eesmärgiks aastaks 2035 muuta Helsingi süsinikuneutraalseks linnaks ning isejuhtivad bussid mängivad transpordisektori heidete vähendamises oma rolli.

“Selleks, et me oma liikluse heitkoguse eesmärgid saavutada saaksime, peavad inimeste igapäevased rutiinid muutuma,” sõnas projekti juht Jari Honkonen Forum Virium Helsinkist. “Oma auto koju jätmine tähendab, et saadaval peab olema lai valik avalikke transporditeenuseid. Automatiseeritud ühistransport pakub laiemale klientuurile paremat teenust ja sobivat sõidukogemust.”

Hetkel on robotbussides siiski inimesest järelvaataja olemas. Kui inimene kõrvale jätta, oleks busse võimalik siiski eemalt juhtida. Üks kolmest Aurinkolahtis küsitlusele vastanud inimesest tundis, et võiks robotbussiga ka ilma inimesest teenindajata sõita. Hetkel pole veel isejuhtiv tehnoloogia piisavalt kaugel, et terve Helsingi robotbussidega katta, kuid juba järgmise aasta kevadest algab Helsingis ja veel viies Euroopa linnas just selline projekt.

Käesolev Helsingi robotbusside projekt lõpeb juba tänavu septembris, kuid Sohjoa Baltic projekt jätkub siinsamas Tallinnas.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.