Neli aastat tagasi nullist alustanud IT-ettevõtte Solita Eesti üksuses töötab täna kolmkümmend kaks spetsialisti, kuid aasta lõpuks plaanitakse oma meeskond kasvatada pea poolesaja töötajani. See saab olema paras väljakutse, sest kuigi andmesüsteemide loojate tööpõld on kasvutrendis, on valdkonna inseneride valik tööturul jätkuvalt napp.
Solita grupis on kokku üle 1500 töötaja kuues riigis: Soomes, Rootsis, Taanis, Belgias, Saksamaal ja Eestis. Klientideks on peamiselt Põhjamaade ja Põhja-Euroopa suured ettevõtted ning riigiasutused, kellest enamik asuvad Soomes, Rootsis ja Taanis.
Eesti osakond töötab suuremas osas Soome ja Rootsi klientide heaks, ühtlasi tehakse projektitööd Eesti klientidele. Solita neli põhilist tegevusvaldkonda on tarkvaraarendus, andmeplatvormide arendus, pilveteenused ja disain. Näiteks andmesüsteemide inseneride (Data Engineer) osas on LinkedIN-i andmetel Solita tiim Eesti suurim.
Ilma andmeplatvormideta ei saa üheski valdkonnas
Solita Eesti juht Märt Ridala kinnitab, et Solita sarnastel ettevõtetel on tööd palju ja tulevikus veelgi rohkem. Modernsetes organisatsioonides liigutakse üha enam selles suunas, et otsused tehakse andmete, mitte arvamuste alusel.
“Otsustamisel minnakse üha rohkem andmetepõhiseks. Seda toetavate süsteemide loomine ja organisatsiooni kultuuri muutus on väga mahukas kuid ülimalt vajalik töö. Otsuseid ei ole mõistlik teha juhi kõhutunde pinnalt, vaid otsustamise aluseks peaksid olema andmetel põhinev selge arusaam sellest, millised teenused, valdkonnad või tooted töötavad paremini ja on edukamad,” räägib Ridala.
Seepärast ongi vaja pidevat ülevaadet olukorrast ehk andmetest reaalajas, mille saamine omakorda eeldab andmesüsteemide loomist ja järjepidevat arendamist. “Selleks, et aru saada, kus on mingid pudelikaelad ja mis vajab korrigeerimist või vastupidi, kus läheb hästi ja milline valdkond on edukas,” selgitab Ridala.
Kaubandus ning eelkõige masinate ja seadmete äri läheb aasta-aastalt üha rohkem teenusepõhiseks. “See tähendab, et meie kliendid, kes müüvad suuri masinaid, lifte või ka sõiduautosid, ei lõpeta kliendiga suhtlemist hetkel, mil masin on müüdud vaid pakuvad lisaks müüdud seadme hooldust või kogu seadet teenusena,” toob Ridala näite.
Tänapäeval on masinatel peal andurid, arvutid ja nutikad digilahendused, mis mõõdavad erinevaid parameetreid ja mille abil saab seadme enda tööd ja kogu protsessi efektiivsemaks teha. Selliste teenuste pakkumine aga eeldab omakorda andmeplatvorme kuhu seadmetelt kogutav info salvestatakse ning kus seda analüüsitakse.
Kolmas suund on Ridala sõnutsi see, et tootmisettevõtted lähevad üha enam üle otsemüügile. Traditsioonilised tootmisettevõtted soovivad vähendada nende ja toote kasutajate vahel olevate hulgi- ja jaekaupmeeste arvu ning pakkuda oma tooteid ja teenuseid otse klientidele.
“Kaubandus muutub sirgjoonelisemaks, vahendajaid jääb vähemaks ning näiteks auto ostame me peagi pigem tootjalt otse kui kohalikust esindusest.Teisalt jällegi otsivad ka kaubandusettevõtted oma kohta uutes ärimudelites ja pakuvad klientidele lisaväärtust, kas mingi lisateenuse, hoolduse vms näol. Mõlemal juhul, nii otsemüüki ja teenindust tegevate tootmisettevõtete kui ka lisateenuseid pakkuvate kaubandusettevõtete jaoks, on IT-süsteemidel väga suur roll mängida,” toob ta näiteid valdkonna kiirest kasvutrendist.
Tartu kontor toob ettevõtte tööjõule lähemale
Mai alguses avati Solita Tartu kontor, mis tähendab seda, et ka ülikoolilinnas on nüüd võimalik töötada Põhjamaade projektides ilma, et peaks Tallinnasse, Helsingisse või Stockholmi kolima.
Solita otsib oma spetsialistide ridadesse nii seenior kui juunior spetsialiste. Selleks, et juuniorid ehk ülikooli IT eriala lõpetajad või inimesed, kes soovivad vahetada eriala ja alustada andmesüsteemide ja tarkvara inseneri karjääri, saaksid seda Solitas alustada, korraldab ettevõte Data ja Development akadeemia programme. Tartu kontor annab võimaluse liituda sügisel käivituvate akadeemiaprogrammidega ka Tartu spetsialistidel.
Tallinnaski avati äsja uus suurem kontor, kus on kohti 40 töötajale. Kuna kogu valdkond kasvab, siis on ka Solita pidevalt ja kiiresti laienev ettevõte. Seni on kogu Solita grupp kasvanud 20 protsenti aastas, näiteks sellel aastal on Solita palganud juba üle 200 spetsialisti.
Ridala toob välja huvitava fakti, et kuna ettevõttesse pääseb tööle umbes kolm protsenti kõigist kandideerinutest, siis on kogu grupis sellel aastal läbi vaadatud juba kuus tuhat kandidaati. ”Kuna värbamine jätkub aktiivselt, siis on selge, et 2022. aastal kandideerib Solitasse rohkem inimesi kui on TalTechis või Tartu Ülikoolis üliõpilasi ja nendest viis-kuussada leiavad ka meie juures töökoha,” nendib Ridala.
Eestis on Solita kasvuplaan protsentuaalselt isegi kiirem, plaanis on aasta alguse seisuga kolmekümnele töötajale veel viisteist juurde värvata.
Ettevõttes on värbamisel “sõel” üsna tihe. Töö Solitas teeb keerulisemaks ja huvitavaks see, et lisaks suurepärastele tehnilistele oskustele peab Solita spetsialistidel olema ka oskus aru saada kliendi ärilisest eesmärgist ja mõista laiemalt kogu töö eesmärki. Solita spetsialistid ei täida mitte Jira ticketiga tulnud ülesannet vaid loovad suurtele organisatsioonidele olulisi IT ja andmesüsteeme, millel tähtis roll kümnete tuhandete inimeste teenindamisel.
Pikk ja usaldusväärne suhe kliendiga
Rahvusvahelises ettevõttes hinnatakse kõrgelt Põhjamaist töökultuuri ja hoidutakse liigsest bürokraatiast. Mõne kliendiga kestab koostöö juba paarkümmend aastat, andmesüsteemide loomise kõrval käib pidev arendustöö ja klientide nõustamine.
Üks suur klient, kellega Solita spetsialistid Eestis töötavad, on metsatööstusmasinate tootja Ponsse. Nende harvesteridele ja forvarderidele arendati digitaalne andmeplatvorm, mille kaudu on võimalik masinatest tõhusalt suuri andmemahtusid koguda ja nende tööd tõhusamaks muuta.
Suunto spordikellade tootjale loodi digitaalne platvorm, mille abil kellatootja saab reaalajas ülevaate, kuidas müük edeneb. Kui varem oli tootja ja ostja vahel hulgikaupmees ning tootjal puudus tegelikult ülevaade, kui palju ning milliseid kellasid kõige enam ostetakse, siis Solita lõi lahenduse, mille abil on tootjal ülevaade kuidas müük läheb ja millised tooted on populaarsemad. See aitab paremini tootmist planeerida ja raiskamist on vähem.
Ridala toob Solita klientidena välja veel sellised ettevõtted nagu: KONE, Skanska, YIT, Lehtipiste, Fingrid, Telia, DNA, UPM ning Soome suurima jaemüügi kontserni S Group (muuhulgas ka Prisma marketite omanik).
Kokkuvõtteks ütleb Ridala, et hoolimata andmesüsteemide pakutavatest ärilistest eelistest, on Eestis andmeplatvormide arendamise poolt liiga vähe. “Mind üllatab, et meie oleme oma väikese data engineer’de tiimiga Eesti suurim. Soomes ja Rootsis on pelgalt Solita tiimides üle neljasaja töötaja, Eestis töötab kogu valdkonnas alla 200 spetsialisti. Kui arvestame nii, et Eesti on Soomest umbes kolm korda väiksem, siis andmeinserneerias oleme kakskümmend korda väiksemad,” tõdeb ta ja lisab, et andmete valdkonnas on suurt kasvu oodata.
Solita otsib IT spetsialiste mitmetes valdkondades! Vaata täpsemalt ja kandideeri SIIN.