Elisa blogi

Juht, värba ise inimesed oma tiimi ehk Motivatsioonikiri on ajast ja arust | 2. osa

Mailiis Ploomann, Elisa telekomiteenuste valdkonna juht.

Sobiva töötaja leidmisele tuleb tänapäeval läheneda nagu turunduskampaaniale. Ehk kui eelnevates punktides on töö korralikult tehtud, saab tegelikult üsna hästi ära kirjeldada sihtgrupi.

Eesmärk ei tohiks kunagi olla see, et koguda võimalikult suur hulk kandidaate. Lootuses, et vot siis on hea konkurss ja küll saab ikka hea valiku teha. Vastupidi. Selleks, et oma ettevõtte ressursse (sealhulgas iseenda omi!) kõige efektiivsemalt kasutada, peaks olema eesmärk koguda võimalikult vähe kandidaate — aga just neid õigeid.

Alustada tasub sellest, kas see soovitu, keda sa oma tiimis hea meelega näeksid, otsib hetkel tööd või on oma praeguse töökohaga üsna rahul. Neile, kes aktiivselt tööd otsivad (noored, tudengid, eriala vahetada soovijad jne), valige koos personalipartneriga välja sobivaim tööotsingu portaal.

Pidage meeles, et noorem põlvkond eelistab pigem LinkedIni jm ajakohaseid kanaleid. Kui aga tulevane kolleeg tööd ei otsi, siis ei ole mõtet ka agressiivselt oodata, et ta kogemata sinu kuulutuse otsa komistaks.

Pigem tasub mõelda, millised on need kohad, kus tema silmad käivad. On see mõni ajakiri, portaal, sotsiaalmeediakanal või hoopis füüsiline ruum, kuhu ta mingil põhjusel kindlasti satub?

Tänapäevased sotsiaalmeedia võimalused on üüratud ja ka profileerimise tööriistad üsna täpsed — nendesse tasub investeerida ning kuulata personalispetsialisti nõu, kuidas neid kasutada.

Taaskord, kui sul on ettevõttes mõni kolleeg, kelle koopiat sa hea meelega enda tiimi liikmena näed, siis mine ja tee ka temaga üks südamest südamesse intervjuu. Turunduskeeles kutsuksime seda fookusgrupi uuringuks.

Mida kuulutusse kirjutada?

Järgmisena tuleb läbi mõelda, mis on SEE, mis nende silmade ette peaks sattuma. Mis oleks piisavalt atraktiivne, et pilk vähemalt paariks sekundiks pidama jääks ja saaks esimese sõnumi kohale viia?

On see kujutis mõnest situatsioonist, kuhu ta tööalaselt satub? Mõnest keerulisest probleemist, mida talle meeldib lahendada? Mõnest emotsioonist, mida talle meeldib kogeda? Kriitiline on siinjuures see, et mis iganes see on, see peab olema ehe, siiras ja aus.

Pole mõtet panna pilti kohvikus kõõluvast paljaste pahkluude ja siniste prillidega hipsterist, kui tegelik töökeskkond on konservatiivne ning ametlik.

Samamoodi ei tohiks otsida tühje märksõnu ettevõtte kodulehel olevast tutvustusest, kui sa ise oma tiimis nende järgi ei ela. Inimene ei tule ju tegelikult tööle ettevõttesse — ta tuleb sinu tiimi. Ja see esimene kuulutus on sinu esimene lubadus oma töötajale. Ära muuda oma esimest kommunikatsiooni tulevase kolleegiga valeks. See ei ole hea algus!

Siira ja ausa kuulutuse varjukülg on see, et see võib olla atraktiivne ka “valedele” kandidaatidele või niisama õnneotsijatele. Aga see ei tähenda, et sa oled midagi valesti teinud. Turunduse kuldreegel ongi, et umbes 50% kogu turundustegevusest läheb täppi. Lihtsalt keegi ei tea, kumb 50% … Seega vaja on veel järgmist kriitilist komponenti. Filtrit.

Motivatsioonikiri on ajast ja arust

Õige filtri leidmiseks on vaja tagasi minna nende isikuomaduste juurde, millest esimeses osas kirjutasin. Mida meeldib õigele inimesele teha ja mis tal hästi välja tuleb? Kui sa parajasti ei otsi copywriter’it või keeletoimetajat, siis ära palun vaeva inimesi sooviga saata motivatsioonikiri või essee põhjendusega, miks ta sinu juurde tööle tulla tahab.

Ma ei ole kunagi aru saanud, mida põnevat või uut inimesed nendest lugeda loodavad. Mis peamine — see konkreetne inimene ju tegelikult ei tahagi (veel) kusagile tulla. Sel hetkel oled sa pälvinud vaid paar sekundit tema tähelepanu. See ei ole koht, kus eelmise sajandi kommetega vehkima hakata.

Kui otsid inimest, kes peab tegema iseseisvat analüütilist tööd, anna huvilistele mõni põnev (aga lühike!) iseloomulik harjutus. Kui otsid näiteks konkreetse programmeerimiskeele valdajat, siis anna talle oma kontaktandmed koodina või ligipääs nendele ning vaata, kas ta oskab koodirea lõpuni kirjutada.

Kui otsid inimest, kes peab olema julge esineja, palu tal teha endast video elevator pitch’ina. Kui aga müügimeest, kes iga kliendi kontakti kas või maa alt välja ajab, siis ära pane kuulutusse kontaktandmeid, aga ütle, et ootad tema kõnet hiljemalt kolmapäeval. See esimene lühiülesanne peab olema töölõiku austav, mitte naeruvääristav, et lahedam välja paista, ning võtma huviliselt aega vaid minuti või kaks, et näha, kas ja kuidas ta selle n-ö läbi hammustab.

Ära esita nõudmisi, milline kandidaat peab olema, vaid näita, milliste ülesannete jaoks neid oskusi päriselt vaja läheb. Nii saab kandidaat sulle füüsiliselt tõestada, et ta neid oskusi valdab. Näiteks ära nõua inglise keele oskust, vaid esitagi küsimus ja kuulutus ingliskeelsena ning palu vastata inglise keeles.

Kui sinu pakkumine on piisavalt köitev, kanalid õigesti valitud ja filter piisavalt tihe, peaksid nii jõudma 3–7 kontaktini. Kui reaktsioon on null, siis mine algusesse tagasi ja hakka ükshaaval komponente muutma. Nii sihtgruppi, visuaali kui ka filtrit. Kui huvilisi tuleb liiga palju, tekita veel teine filter. Selleks võib olla veidi rohkem aega nõudev, sisu poolest esimesega sarnane kodutöö, mis aitab inimese mõnda teist oskust või omadust hinnata.

Kui kandidaadid on olemas

Filtri läbinud inimestega soovitan kas isiklikult või virtuaalselt kohtuda. Kohtumine peaks toimuma eelistatult rahulikus ja eraldatud ruumis.

Ka tööd aktiivselt mitte otsiva kandidaadi jaoks on see väga ebamugav ja kunstlik olukord, kus stressitase on kõrgem kui kunagi teismelisena esimesele kohtingule minnes. Enamasti ei sobi kohtumiseks kohvikud või muud avalikud pinnad, kus ootamatud tuttavad võivad emba-kumba osalist eksitada.

Kui ettevõttel ei ole oma kontorit, vali meelepärane koostöötamiskeskuse renditav koosolekuruum. Planeeri ka enda aega nii, et saaksid täies mahus kohal olla ja keskenduda. Vestluseks kandidaadiga planeeri umbes 45 minutit kuni tund ja lisaks pooletunnine puhveraeg. Seda selleks, et järjestikku intervjueeritavad kandidaadid omavahel kokku ei juhtuks ning sul endal oleks aega märkmeid teha, välja ja taas sisse elada.

Tutvumisvestluse eesmärk ei ole tulevast kolleegi üle kuulata, vaid anda mõlemale poolele võimalus teineteisest parem pilt saada. Suuremas ettevõttes tasub mitte järele anda kiusatusele terve konsiiliumiga kodanikku uudistama minna, samas mõne kolleegi soovitan alati kaasa võtta. Kas siis hea personalipartneri või mõne kolleegi, kes oskab anda tagasisidet nii sulle kui ka intervjueerijale.

Meeles tuleb pidada, et esimesel vestlusel oled sina eelkõige müügimees. Esmalt müüd ennast, siis müüd ettevõtet ja alles viimases järgus tööd. See järjekord on tohutult oluline, sest esimese kohtumise tulemusena peab mõlemal poolel olema võimalus ka üksteisele siiralt ja südamest ei öelda.

Autor: Mailiis Ploomann, Elisa telekomiteenuste valdkonna juht.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.