Ridango blogi

Teenäitajad: need linnad ja riigid on tervet oma bussiparki elektrisõidukite vastu vahetamas

Keskkonna saastamine on muutunud viimastel aastatel väga aktuaalseks ja fookuses olevaks teemaks, mille vastu võitlemiseks seavad erinevad riigid ja linnad kogu maailmas järjest endale uusi eesmärke, mis soovitakse kindlasti saavutada teatud kindlaks tähtajaks. 

Paljudes riikides kogu maailmas mõeldakse ja tegutsetakse rohelisema tuleviku ning jätkusuutlikuma arengu nimel. Üks viis, kuidas näiteks linnad keskkonnasaaste vastu võitlevad, on fossiilkütustel töötavate busside väljavahetamine elektriliste sõidukite vastu. Siin on nimekiri viiest suurlinnast või piirkonnast, mis järk-järgult liiguvad süsinikuneutraalse tuleviku poole läbi ühistranspordi kaasajastamise.

Shenzhen, Hiina

Hiljuti teatas Shenzheni linn, et kõik 16 000 bussi, mis linnas ringi liiguvad, on nüüd elektrilised. Lisaks saaste vähendamisele 48% võrra on elektrilisi busse ka odavam hooldada ja remontida.

Linnabusside opereerimisega tegeleb ettevõte Shenzhen Bus Group, kes teatas, et elektribussi käimashoidmiseks, hooldamiseks ja remontimiseks kulub aastas võrreldes diislit rüüpava sõidukiga ligi 12 000 eurot vähem.

Shenzhenist sai ühtlasi esimene suurlinn maailmas, kus pole enam mitte ühtegi diiselkütusel liikuvat bussi.

California, USA

Kuigi valdav enamik kogu maailma elektrilistest bussidest sõidab ringi Hiinas, on ka USA osariigid võtnud suuna sinnapoole. California osariigis kehtivad ühed rangemad keskkonnanõuded terves riigis, mistõttu on ka kõige rohkem elektrilisi busse käigus just selles osariigis.

Ühtlasi on California osariik võtnud eesmärgiks tervenisti lõpetada fossiilkütusel töötavate busside kasutamine 2040. aastaks. Ka teised USA osariigid astuvad samme elektriliste busside järk-järguliseks toomiseks liiklusesse. Siiski leidub 5 osariiki, mis pole selle plaaniga veel kaasa tulnud: Põhja-Dakota, Lõuna-Dakota, Lääne-Virginia, New Hampshire ja Arkansas.

Holland

Euroopas on kõige suurema elektribusside osakaaluga riik Holland. Kokku leidus seal 2020. aasta algul juba ligi 800 elektribussi, mis moodustab 15% kogu Hollandi bussipargist. Eeldatavasti kasvab pistikust laetavate busside arv 2021. aastal koguni 1400 peale. 

Juba 2015. aastal leppisid Hollandi ühistranspordi organisatsioonid kokku, et alates 2025. aastast soetatakse ainult heitgaasivabu busse ja 2030. aastaks muudetakse kogu Hollandi ühistransport elektriliseks.

Santiago, Tšiili

Tšiili pealinn Santiago on samuti seadnud eesmärgiks kasutada tulevikus vaid elektribusse ning projekti tähtajana nimetatakse aastat 2040. Hetkel sõidab linnas kokku juba üle 450 elektribussi, kuid uuel aastal peaks see number juba peaaegu kahekordistuma.

Alles hiljuti näitas Tšiili pühendumust keskkonnasõbralikule transpordile, lisades sõidukiparki 150 uut BYD elektribussi. Hiina ettevõte BYD on elektrisõidukite tootja, mille busse leidub enam kui 30 riigis ning 300 linnas. Suur osa Lõuna-Ameerika riike kasutavadki just BYD toodangut, sealhulgas näiteks Kolumbia, Argentiina, Brasiilia ja Ecuador.

Sydney, Austraalia

Kuigi praegu sõidab enamik Sydney bussidest veel diiselkütusel, siis peatselt loodavad võimud ligi 8000 bussi panna linnas liikuma elektriga. Sydney plaanib kõik diiselbussid asendada elektrilistega juba 2030. aastaks.

Tegemist on Austraalia jaoks ühe suurima ettevõtmisega saastamise vastu võitlemisel, kuna 2050. aastaks soovib terve riik olla täielikult süsinikuneutraalne. Eesmärgiga kooskõlas teatas Sydney alles hiljuti, et toob järgmise aasta alguses teedele järgmised 50 uut elektribussi.

Milline on Eesti panus?

Oma panuse keskkonna säästmisse ning saaste vähendamisse peavad andma kõik. Lisaks juba mainitud suurriikidele ja -linnadele on ka Eesti tasapisi alustanud selles suunas liikumist.

Tallinn plaanib juba 2025. aastaks muuta linna ühistranspordi diislivabaks ning 2035. aastaks soovitakse kogu bussipark muuta täiselektriliseks.

Linn testib pidevalt erinevate tootjate elektrisõidukeid ja näiteks tänavu sõitis Tallinna tänavail ringi uus Hiina päritolu Yutong U12, mis suutis ühe laadimisega läbida üle 400 kilomeetri, niisamuti testiti sügise lõpus MANi elektribussi, mis suutis ühe laadimisega läbida ligi 280 kilomeetrit.

Samuti on elektribussi testitud Tartus.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.