Eesti Energia teeb koostööd iduettevõtetega

Eesti Energia on sTARTUp Day partner ning esindatud festivali demoalal kui ka seminarides. Nad viivad läbi kaks seminari – „Uuse energia mäng – võimalused, mida energiasektor loob alustavatele ettevõtetele!“ ja „Liituge uue energiamänguga: energiasüsteem, kus klient kehtestab reeglid“. Kuid miks on üks riigiettevõte üldse huvitatud koostööst idufirmadega ning kuidas see koostöö välja näeb? sTARTUp Day intervjueeris Eesti Energia partnersuhete juhti, Kadi Steinbergi.

Riigiettevõtete ja idufirmade koostöö on Eesti ettevõtlusmaastikul suhteliselt uus kontseptsioon. Kuidas sündis idee startup valdkonna poole vaadata? Miks see teie jaoks oluline on?

Eesti Energia paneb innovatsioonile suuremat rõhku kui kunagi varem. Keskendume uutel ärimudelitel ja kompetentsidel põhinevale innovatsioonile, soovides luua kvalitatiivse hüppe, mitte pelgalt noppida nö madalal rippuvaid vilju.

Soovime nii eraisikutest kui ettevõtetest klientidele tuua parimad energialahendused, mis on mugavad ja kasulikud. Selleks peame tegema keerulise lihtsaks ehk ehkki teenuse taga on terve kõrgtehnoloogiline maailm, peab iga uue teenuse kasutamine olema sama lihtne kui laetule süütamine koju jõudes või mobiiltelefoni laadimine.

Tänane energeetika pole kaugeltki elektrijaamad, kõrgepingeliinid ja alajaamad. Tuleviku energiamajanduses on tavatarbijal taastuvenergia, salvestite, juhitavate kodumasinate ja teiste uute tehnoloogiate tõttu aina olulisem roll nii energia hinna kujunemisel kui varustuskindluse tagamisel. Iduettevõtted saavad olla meie partneriks uute teenuste arendamisel.

Näeme koostöös startup-maailmaga suurt perspektiivi. Energeetika valdkond on liikumas aina rohkem tehnoloogia, andmete ja kiirete muutuste suunas. Selleks, et leida ja arendada uusi mugavaid teenuseid ja ärimudeleid on mõistlik teha koostööd kiirete ja agiilsete tiimidega. Sageli kohtuvad start-up tiimides väga erinevate valdkondade tipptegijad ja näeme, et innovatsioon ja veelgi enam transformatsioon, mis energeetika sektoris on hetkel toimumas, saab juhtuda just erinevate valdkondade koostöös.

Te korraldate ka Enefit ideekonkurssi. Tutvustage seda konkurssi ja programmi veidi!

Eesti Energia korraldab ideekonkursi Enefit Idea Hub – The Pitch tänavu teist korda. Selle eesmärk on avada energeetikamaailma köögipoolt, tutvustada lähituleviku uusi suundi ja võimalusi ning panna ka tavainimesi rohkem mõtlema, et nendest sõltub aina rohkem. Ärgitame piirkonna helgemaid päid mõtlema kaasa, kuidas viia meie tänane traditsiooniline energiamajandus senisest jõulisemate sammudega uude nutikamasse ajajärku, kus kõigil on võimalik kasu lõigata.

Eesti Energia tegutseb kuues riigis Baltimaades, Soomes, Rootsis ja Poolas, kus kokku on umbes 60 miljonit elanikku. Osalejate jaoks on suurimaks motivaatoriks võimalus oma idee meie parimate ekspertide abiga arendada teenuseks, mida pakkuda meie kõigil koduturgudel. Oleme arenduspartnerid ja referentskliendid/ukseavajad startup ettevõtetele võibolla mõnevõrra konservatiivses energeetika sektoris.

Tänavu otsisime ideid kolmes valdkonnas: Smart Mobility, Smart Services, Smart City. Ühtekokku laekus 222 ideed kõigilt koduturgudelt, aga ka kaugematest riikidest näiteks Kanadast Sri Lankani. 30 parimat kaitsesid oma ideed poolfinaalis, neist jäi sõelale 10 tugevamat, kes jätkasid meie mentorite toel idee arendamist. Konkursi finaal toimus 21. jaanuaril.

Millised on olnud selle konkursi silmapaistvamad projektid ning kuhu need nüüdseks jõudnud on?

Mullu žürii poolt parimaks tunnistatud idee eesmärk oli luua võrguettevõtte Elektrilevi klientidele mugav lahendus liitumisplatvormi näol. Tänaseks on klientide poolt enim vajatud liitumisteenus juba ka automatiseeritud ja klientidele kättesaadav. Eelmisel aastal teiseks tulnud eeskätt kortermajade juurde mõeldud elektriautode multilaadimislahendus tegeleb toote arendamisega. Kolmandaks tulnud rohelise arvesti autorid on leidnud tugevad koostööpartnerid ja arendavad ideed edasi.

Sel aastal valiti võitjaks MultiFuse – tark ja kaugjuhitav peakaitse, mis võimaldab rohkem energiat müüa ja võrku optimaalselt koormata.

Millised on peamised raskused idufirmadega koostöö tegemisel? Ent mis teeb nendega koostöö lihtsaks?

Raskused tekivad eeskätt siis, kui koostöö alguses pole eesmärgid, koostöövorm ja motivatsioon väga täpselt kokku lepitud. Kui siht ja see, kuidas sinna jõuda, on mõlemale poolele arusaadav, on koostöö ladus.

Idufirmadel on mitmeid põhjuseid, miks suurettevõtetega koostööd teha: suurem eelarve, kontaktvõrgustik jm. Samas kardetakse liigset bürokraatiat, liiga suure osaluse ära andmist, oma visioonist kõrvale kaldumist. Kas need hirmud on põhjendatud? Kui ei, siis kuidas need ümber lükata?

Soovime iga koostöö puhul kohe alguses panna paika miks, kuidas ja kuhu me liigume ning omalt poolt selgitada, kuidas me toimime. Anname Eesti Energias endale väga selgelt aru, et meie töö lõplik kasusaaja on Eesti elanik ja ehkki normaalse äriühinguna oleme valmis võtma riske, peavad need olema põhjalikult läbi analüüsitud. Alustavale iduettevõttele võib see tunduda aeglane, kuid samas on koostöö Eesti Energiaga võimaldanud nii mitmelgi start-upil oma protsesse, analüüsitaset ja ärimudelit täiustada kiiremini, kui see juhtunuks omal käel. Teisalt ootame oma partnerilt küpsust ja arusaamist, mida nad koostööst meiega ootavad. Hirmud on enamasti seatud teadmatusega, kuid kui enda ootused on selged, ei tohiks hirmudele kohta olla.

Kuidas te idufirmadega koostööd teete? Oletame, et tutvute sTARTUp Dayl mõne energeetikavaldkonna idufirmaga. Mis saab edasi? Millised on koostöövõimalused?

Eesti Energia on piirkonnas ainulaadne ettevõte ja koostöövõimalused sisuliselt piiritud. Pakume kuues riigis teenuseid enam kui 600 000 kliendile, arendame nutikaid elektromobiilsus- ja paindlikkusteenuseid, arendame taastuvenergiat, väärindame efektiivsemalt ja puhtamalt kui kunagi varem Eesti olulisemat maavara põlevkivi. Esiteks on seega koostöökohti meiega rohkem, kui paljud ette oskavad kujutada. Teiseks tuleb meeles pidada, et me tegutseme kokku 60 miljoni elanikuga turul Balti- ja Põhjamaades ning Poolas ehk meie potentsiaalne turg on tohutu. Kolmandaks rõhutan, et suurus on meie tugevus. Meil on selge arusaam, kuhu ja kuidas me liigume, mis teeb koostöö potentsiaalse partneri jaoks kindlasti lihtsamaks. Alustada tuleks aga enda ja oma lahenduse/idee tutvustamisest ning seda saab teha kirjutades mulle või meie innovatsiooni laborisse ideahub@enefit.com. Täpsem koostöövõimalus tuleb seejärel koostöös välja selgitada.

Teil on jaanuaris sTARTUp Dayl terve oma ala. Kas te saate juba praegu saladuskatet kergitada, mis seal aset leiab ning millised festivalikülastajad teile kindlasti külla peaksid tulema?

Meie kliimas oleme kõik sunnitud ühel või teisel viisil energiat tarbima ja täna on keeruline nii eraisikuna kui ka ettevõttena ennast ette kujutada ilma elektri või soojuseta. Samas nii kaua kui tuba on soe ja valge, keegi selle peale ei mõtle. Samas kuidagi see energia tekib ja kuidagi ta sinuni jõuab. Püüame rääkida võimalikult avatud ja arusaadava loo energiasüsteemist, selle osadest ja miks me peame aina targemaid lahendusi kasutusele võtma, et meil oleks ka 10 või 50 aasta pärast mõistlikud elektri ja soojuse arved ning võimalikult väike keskkonnajalajälg. Ja kui oluline roll selles kõiges on tavatarbijal. Eesti Energia on selles mõttes Eestis unikaalne, et meie kontsernis on kogu energiavertikaal. Kaevandamine, tootmine, energia ülekanne, elektri ja gaasi teenused. Ja aina jõudsamalt oleme arendamas ka tuleviku vaates kriitilisi valdkondi; rohelise energia tootmist, e-mobiilsust, andmepõhiseid lahendusi jne. Seda kõike soovime kohapeal näidata, selgitada ja kutsuda inimesi üles kaasa mõtlema ja koos uusi lahendusi arendama. Me ei karda maailma muuta.

sTARTUp Day on Baltikumi suurim ärifestival, mis toimub 29.-31. jaanuaril Tartus. Rohkem infot kodulehel.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.