Tuleviku linn

London soovib päevatasu abil vähendada fossiilsetel kütustel sõitvate autode hulka linnaliikluses

London soovib 2030. aastaks vähendada autode hulka linnas 27% võrra.Foto: Shutterstock

Transport for London (TfL) uurib Londoni linnapea Sadiq Khani palvel võimalusi, kuidas maksustada linnas liiklevaid diisli- ja bensiinikütustel sõidukeid.

Ettepanek on osa Ühendkuningriigi pealinnas autoliikluse vähendamise poliitikast, et saavutada nullheite eesmärgid, mis nõuab 2030. aastaks mootorsõidukite kasutamise vähendamist liikluses 27%.

Nutikas maksustamine on ideaal, mis võtab veel aega

Khani sõnul võiks Londonis kasutusel olla nutikas maksustamine, mis võtaks arvesse läbitud vahemaad, asukohti, ühistranspordi alternatiive, kellaaega, aga ka seda, kui saastav on kasutatav sõiduki, võimaldades nii teha erandeid ja allahindlusi madala sissetulekuga ja puudega inimestele ning toetades seeläbi heategevusorganisatsioone ja väikeettevõtteid.

Kuna aga miilitasude skeemi kasutamise tehnoloogia ei ole tõenäoliselt lähiajal valmimas, on linnapea käskinud TfL-il kaaluda teisi poliitikaid, mis võiksid järgmise paari aasta jooksul kasutusvalmis olla. Nende hulka kuulub kõigilt heitmeid tekitavate sõidukijuhtidelt “väikese” – kuni 2 naela suuruse päevatasu küsimist, mis aitaks saavutada kliimamuutuse eesmärke.

Vaid 2% kõigist Londoni teedel sõitvatest autodest on elektrilised

Muude võimalike valikute hulka kuuluvad igapäevane puhta õhu tasu kõikidelt autosõitudelt kogu Suur-Londonis või ülimadala heitkogusega tsoonis (ULEZ) 12,50-naelase päevatasu rakendamine kõikidele bensiini- ja diiselautodele, mitte ainult vanematele mudelitele. TfL kaalub ka ULEZ-i edasist laiendamist ja piiritasu kehtestamist Suur-Londonisse sõitmiseks.

Täiselektrilised ja muud saastevabad autod oleksid kõigi võimaluste puhul vabastatud. Praegu on aga vaid 2% kõigist Londoni teedel liikuvatest sõidukitest elektrilised.

Briti autotööstusettevõte RAC nimetas teemaksuplaani “halvasti ajastatuks”, kuna puhtamad sõidukid on enamiku inimeste jaoks hetkel liiga kallid. Siiski ütles Khan, et ta ei ole nõus meetmeid edasi lükkama ja on arvamusel, et teekasutajate maksustamine oleks lihtne ja õiglane skeem, mis võiks asendada olemasolevad tasud, nagu ummikumaks ja ULEZi piirkonda sissesõidutasu.

“Mõlemad skeemid on üsna nürid ja tehnoloogia on edasi läinud. Ma tahan, et London oleks ülemaailmne liider,” ütles Khan, enne kui lisas, et ei ole nõus kõrval seisma ja ootama, kui meil on võimalus Londonis rohkem ära teha.

London tahab olla kliimaprobleemidega võitlemise esirinnas

„Oleme liiga sageli näinud, et õhusaaste ja kliimaprobleemidega võitlemise meetmed on üle maailma hilinenud, kuna seda peetakse liiga raskeks või poliitiliselt ebamugavaks, kuid ma ei ole nõus edasi lükkama meetmeid, mida meil siin Londonis on võimalik rakendada. “Ütles Khan.

Kui Jemima Hartshorn kampaaniarühmast Mums for Lungs ütles, et see otsus on hea päev Londoni lastele, siis RACi teedepoliitika juht Nicholas Lyes ütles, et ettepanekud tekitaksid tohutuid rahalisi väljakutseid üksikisikutele, peredele ja ettevõtetele, kes omavad Londonis autot ning isegi neile, kes külastavad pealinna äärealasid. Sellised meetmed karistavad tema sõnul neid, kes ei saa endale elektriautot lubada.

Linnapea ja TfL alustavad nüüd konsultatsiooniperioodi londonlaste, kohalike omavalitsuste ja ettevõtetega, et valitud kava saaks rakendatatud 2024. aasta maiks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.