Õhutaksoga saab sõita juba kahe aasta pärast

Kui Karlsson katuselt ja “Blade Runner” on seni kuulunud fantaasia valdkonda, siis varsti ei pruugi lendavad autod ja Karlssoni moodi propeller seljas ringi lendavad inimesed enam ulmevaldkonda kuuludagi.

Juba kahe aasta pärast saavad tavainimesed proovida sõitu lendavate taksodega, kirjutab BBC Future.

Tõepoolest, lendavad autod on juba praegu olemas ning tõenäoliselt pole kaugel aeg, kui hakkame nendega tööle sõitma. Edasiminek akude energiatiheduses, materjaliteaduses ja arvutisimulatsioonis on tiivustanud isiklike lennuvahendite arengut.

Lendavad autod ei näe välja küll sellised, nagu neid 1982 aastal “Blade Runneris” kujutleti, aga nad pole oma fantastilistest eelkäijatest ka ülemäära erinevad. 

Lennukitest on nad palju väiksemad ning õhus hoiavad neid tiibade asemel rootorid. Rootori kasutamine võimaldab ka vertikaalset õhkutõusmist ja maandumist. Lendavate autodega saavad inimesed linnades liikuda kiiremini kui mistahes muu transpordivahendiga. 

Praegu meenutab autonoomne linna õhusõidukite turg natuke Metsikut Läänt. Tosinad startupid on võtnud oma südameasjaks arendada välja jetpackid, lendavad mootorrattad ja isiklikud õhutaksod. 

Riskikapitalistid, auto ja lennunduse korporatsioonid, isegi sõidujagamise ettevõte Uber oma Uber Elevate’iga, on panustanud kasvavasse tööstusharru, mis võib aastaks 2040 olla väärt 1,5 triljonit dollarit.

Seni aga arutavad lennunduse autoriteedid poliise ja turvastandardeid, mis hakkavad sellele uuele transpordiliigile kehtima. 

Sõit lendava taksoga hakkab maksma 300$

Saksa Volocopter on turundanud oma VoloCity sõidukit, kui esimest kommertsõiguslikku elektriga töötavat õhutaksot. Sellest saab sõiduk, mis hakkab sõitma ilma piloodita.

Esialgu mahub VoloCity sõidukisse vaid üks reisija, mis teeb sõidud küllaltki kalliks. Esimesed sõidud hakkavad maksma 300$, kuid firma avalike suhete asepresidendi Fabien Nestmanni sõnul on nende eesmärgiks muuta hind konkurentsivõimeliseks nagu see on Uber Blackil.

Nestmann soovib, et õhutakso ei jääks vaid rikaste mänguasjaks, vaid et igaühel oleks võimalus lennata.

VoloCity sõiduk töötab elektri jõul, on ilma tiibadeta ja kasutab üheksat akut. Esimesed kommertssõidud on plaanitud aastasse 2022.

Mõned ettevõtted on võtnud endale partneriks autofirma. Näiteks Jaapani startup SkyDrive on oma elektrilise õhutakso testimiseks käed löönud Toyotaga.

Nende väljaarendatud õhusõidukit peetakse maailma väikseimaks elektriliseks sõidukiks, mis on võimeline vertikaalseks õhkutõusuks ja maandumiseks. Prototüüpi katsetati edukalt sel suvel.

SkyDrive esindaja Takako Wada räägib, et firma paneb tegutsema vajadus, aga ka edusammud tehnoloogias. Uuendused nagu elektriline tõukejõud, on vähendanud müraemissioone.

Jetpack’iga pääseb ka kõrvalistesse piirkondadesse

Suurbritannia lennundusfirma Gravity on loonud 1050-hobujõulise jetpacki. Gravityga on käed löönud juba õhukiirabi, et simuleerida otsingu- ja päästeoperatsioone. 

Gravity kaasasutaja ja testpiloot Richard Browning tegi sellega Lake Districti piirkonnas 90-sekundilise proovisõidu, mis muidu oleks taolisel maastikul tähendanud 25-minutilist vaevalist mägironimist.

See demonstreeris hästi jetbacki potentsiaali kriitiliste teenuste jõudmiseks kaugetesse ja kõrvalistesse piirkondadesse. 

Lendavate autode ilmumine linnaruumi muudab linnade struktuuri. Linnad kasvavad kõrgusesse, katustest saavad maandumiskohad ja pilvelõhkujaid hakkavad ühendama õhukiirteed.

Vähem autosid tähendab vähem ummikuid maapeal ning see annab ruumi rohkematele parkidele ja rohealadele.

“Kui meil ka ei õnnestu likvideerida autosid ja teid täielikult, siis vähemasti vähendame nende ökoloogilist jalajälge,” räägib Nasa lennunduse uurimisinstituudi direktor Parimal Kopardekar. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.