Tuleviku linn

Raport: Isejuhtivad autod võivad panna inimesed maale kolima

Uberi isejuhtiv sõiduk liikluses.Foto: Scanpix/AP/Eric Risberg.

Paljud autoomanikud oleksid tulevikus nõus isiklikust autost loobuma, kui selle asemel saaks kasutada isejuhtivaid sõidukeid nagu busse ja taksosid või nõudluspõhiseid teenuseid, selgus uuringufirma Accenture’i raportist.

Isejuhtivad sõidukid võivad isikliku auto omamist vähendada

Rahvusvahelises küsitluses osales 7000 tarbijat Euroopast, USAst ja Hiinast. Uuringus leiti, et 96% autoomanikest arvavad, et omavad autot ka tulevikus, kuid ettevõtte ekspertide hinnangul on see hoiak siiski muutumas. Samas ütlesid 48% küsitletutest, et kaaluksid autost loobumist, kui saadaval oleks isejuhtivaid transpordilahendusi.

Samuti leiti, et 47% linnas elavatest autoomanikest kaaluksid asukoha vahetust, kui nende igapäevase transpordi saaks lahendada isejuhtivate sõidukitega. Kõige suurema tõenäosusega olid elukoha vahetust nõus kaaluma hiinlased (55%), kellele järgnesid 42% eurooplased ning kõige vähem kaaluksid kolimist USA linnaelanikud (37%). Kusjuures kõikides regioonides olid kõige suurema tõenäosusega nõus asukohta vahetama just premium-klassi autode omanikud.

Kas tulevikus võiksid inimesed hoopis linnast välja kolima hakata?

Kõikidest linnaelanikest kaaluksid omakorda 11% ka maapiirkondadesse kolimist. Isejuhtivatest autodest rääkides olid 76% linnapiirkonnas elavatest vastajatest nõus autonoomse sõiduki eest lisatasu maksma. Äärelinnas elavatest inimestest oli vastav protsent 69% ja maaelanikest oleksid isejuhtiva auto eest rohkem nõus maksma 59%, mis ei ole sugugi madal näitaja.

“Üleminek auto omamisest nõudluspõhise transpordilahenduse juurde tundub vältimatu, seega on autotootjatel oht kliente kaotada, kui uued teenusepakkujad suudavad juba täielikke lahendusi tekitada,” sõnas Alex Schmidt, Accenture’i üks juhatuse liikmeid, kes juhib firma rahvusvahelist transpordiharu.

“Autotootjad peavad tõsiselt hakkama senise isikliku auto omamise ärimudeli alternatiive omaks võtma – muutuma ainult sõidukite tootjatest transpordilahenduste vahendajaks. Arvestades, et hiinlaste seas on vastuvõtlikkus isejuhtivate lahenduste vastu suurem, võivad tootjad kaaluda Hiinat oma lahenduste testimiseks, enne nende Euroopasse ja USAsse toomist,” lisas ta.

Accenture’i ekspertide hinnangul näitavad uuringu tulemused, et kuigi autotootjad keskenduvad isejuhtivate sõidukite ja nendega seotud transpordilahenduste arendamisel peamiselt just linnakeskkonnale, on paljude inimeste jaoks oluline hoopis äärelinnast ja maakohast lähimasse keskusesse liikumine.

Samuti on selge, et just väljaspool linna elavad inimesed sõltuvad autodest rohkem kui linnaelanikud, kuna neile on saadaval vähem ühistranspordi võimalusi.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.