Tuleviku linn

Uue ajastu lävel: Suurlinnade elanikud soovivad tänavapildis näha vähem autosid

Pariisi elanike seas läbi viidud küsitlus näitas, et võimalusel kasutaksid nad meeleldi ühistransporti.Foto: Shutterstock

Viimase saja aasta jooksul on autode arv pidevalt kasvanud. Nüüd, kui inimesed on mõtlema hakanud rohkem rohelisele eluviisile ja jätkusuutlikkusele, on näha muutusi. Kolmes suurlinnas läbiviidud uuring näitas, et inimesed soovivad näha linnapildis vähem autosid.

Enam kui kaks kolmandikku Londonis, Pariisis ja New Yorgis elavatest inimestest sooviksid näha oma linnades vähem autosid. Lisaks pooldavad üle poole Londonis küsitletutest, et kesklinn oleks täielikult autovaba, kusjuures erandid on tehtud autojagamisteenustele, taksodele ja puuetega inimeste kasutatavatele autodele.

Autod ei tohi linnaruumi domineerida

Autovabade suurlinnade kampaania kutsub kõigi kolme linna juhte üles võtma julgemaid samme, et vähendada autode domineerimist. Kampaania eestvedajad koostasid hiljuti jalakäijatele mõeldud visioonid tugevalt autokesksetest piirkondadest igas linnas ning kutsuvad linnapead üles neid ambitsioone täitma, mis on vajalikud ka kliimakriisiga võitlemiseks.

Kogu Londonis, Pariisis ja New Yorgis oli linnades autode arvu vähendamise toetus vastavalt 72%, 66% ja 72%, samas kui toetus jalakäijatele ja jalgratturitele linnatänavatel rohkem ruumi andmiseks oli 68, 70 ja 71 protsenti. Kusjuures täielikult autovaba linnade toetus oli vastavalt 51%, 45% ja 49%.

Enamikul linnade küsitluses osalenud inimestest ei olnud isiklikke autosid, 66 protsendil ei olnud autot Londonis, 70 protsendil Pariisis ja 65 protsendil New Yorgis. Lisaks ütles 61 protsenti inimestest Londonis, 68 protsenti inimestest Pariisis ja 54 protsenti inimestest Londonis, et kui ühistransport oleks tasuta, kasutaksid nad seda enamiku sõitude asendamiseks, mis hetkel tehakse veel autoga.

Inimesed muretsevad planeedi tuleviku pärast

“See küsitlus näitab, et linnaelanikud on kliimakriisi pärast väga mures ja soovivad meie linnades vähem autosid,” ütles mittetulundusühingu Possible’i projektijuht Hirra Khan Adeogun.

“Ja see pole üllatus. Autode domineerimisest vabad linnad on turvalisemad, tervemad, õnnelikumad ja rohelisemad. Poliitikakujundajad ja poliitilised juhid peavad tegema julgeid ja muutvaid otsuseid tagamaks, et jalgsi ja jalgrattaga sõitmine ning ühistransport, eriti bussid, on esmatähtsad. Siis on meil linnad, mis töötavad inimeste ja planeedi jaoks,” selgitab Adeogun.

Cathy Lamri Pariisist Sans Voiture ja Pariisi Car Free Megacities projektijuht ütles: “See uuring näitab meile, et kui liiklust Londonis, New Yorgis ja Pariisis radikaalselt vähendataks, siis enamik meie kolme suurema linna linlasi oleks sellest vaimustuses. Nad tahavad elada rahulikus linnas, kus nende lapsed saavad turvaliselt liikuda, hingata puhast õhku ning kus on oma koht loodusel ja elurikkusel. Kõik need asjad aitavad meil ehitada jätkusuutlikke linnu, mis suudavad kohaneda kliimaprobleemidega – liikluse vähendamise vajadus ja soov on universaalsed.”

Doug Gordon, Brooklyni elamiskõlbulike tänavate aktivist lisas: “Linnapiirkondade autovabaks või autovabaks muutmist kirjeldatakse ajakirjanduses sageli vastuolulisena, kuid kui te tegelikult küsite inimestelt, mida nad tahavad, siis on selge, et vähemate autodega ruumide kasutamine on populaarne. Inimestele mõeldud linnaruumi loomine ei ole ainult tervisele kasulik vaid vajalik osa kliimamuutustega võitlemiseks.”

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.