Kõik on kuulnud Eesti vanasõna: “Kes kannatab, see kaua elab.” Sellest tarkuseterast võib kasu olla eluteel, aga mitte Internetis. Kes tahab teiste hulgast silma paista ning olla kindel, et tema veebilehe külastajad ei nurise, peab tagama, et veebilehel ringiliikumine ja vahelehtede laadimine toimuks kiirelt. Mida kiiremini, seda parem.
Mis mõjutab lehe laadimise kiirust?
Veebilehe laadimiskiiruse juures peetakse silmas, kui kiiresti suudab see kogu lehe sisu avada. Siin ei mängi rolli ainult teksti pikkus ja piltide suurus, vaid ka lehe tegemiseks mõeldud kood, otselingid ning pistikprogrammid. Just need viimased võivad tihtilugu olla kurja juureks ning põhjuseks, miks veebileht avaneb vaevaliselt.
Küll aga piisab lihtsate põhitõdede järgimisest, et neid vigu vältida. Graafiliste elementide puhul tuleks alati jälgida nende suuruseid ning vajadusel faili mahtu vähendada. Laadimiskiirust võib aeglustada ka mõni liigne veebilink, seega tasuks ka see osa kriitilise pilguga üle vaadata.
Kindlasti mängib laadimiskiiruste juures rolli ka veebiserveri teenusepakkuja. Mida kvaliteetsem on teenus, seda vähem muresid serveripoolsete kiirustega lehe laadimisel tekib. Seega tasuks alati eelistada teada ja tuntud veebiserverite teenusepakkujaid, nagu näiteks Zone’i.
Kui kiire siis on kiire?
Portenti poolt 2019. aastal läbi viidud analüüsi tulemusel selgus, et keskmise e-kaubandusega tegeleva veebilehe avanemiskiirus oli üle 82 protsendi juhtudest kuni 5 sekundit. Samas 2018. aastal Google’i poolt tehtud uuringu kohaselt, mis analüüsis mobiilsete veebilehtede kiiruseid, selgus, et keskmine avanemisaeg oli lausa kolm korda pikem – 15,3 sekundit.
Nagu mitmest uuringust on selgunud, on keskmise külastaja jaoks veebilehe avanemisaeg kuni 4 sekundit hea tulemus ning aitab teda lehel hoida. Ideaalis võiks see aga jääda 1-2 sekundi juurde, sest iga sekund võib suurendada võimalust, et külastaja lahkub lehelt. Näiteks selle uuringu põhjal võib kahe sekundi pikkune viivitus tähendada lehelt lahkujate hulga tõusu üle 80 protsendi.
Kuidas kiirust mõõta?
Lisaks tunnetuslikule poolele ja stopperiga ise mõõtmisele saab veebilehe avanemiskiiruse kohta infot ka spetsiaalsete teenuste kaudu. Üheks populaarsemaks on Google’i PageSpeed Insight, mis aitab analüüsida veebilehe reaktsiooniaegasid. Siit saad hea ülevaate, kui palju mingid toimingud aega võtavad, ning skoori võrdluses teiste veebilehtedega. Selle põhjal antakse ka soovitusi, mida peaks muutma või parandama, et veebileht kiiremini toimetaks.
Lisaks PageSpeed Insight teenusele on võimalik oma veebilehe kiirust hinnata ka näiteks selliste teenuste kaudu nagu GTmetrix, Pingdom Website Speed Test või WebPageTest.