LED-ekraanid huugavad, aga millist hinda maksab keskkond? Vastus võib üllatada!

LED-ekraan tarbib elektrienergiat umbes sama palju kui väiksemat sorti eramaja.Foto: Hendrik Osula

Tänapäeval on reklaamikandjate valik lai ja üheks populaarsemaks variandiks on digitaalsed LED-ekraanid. Aga kui karmi hinda peab keskkond maksma, et sajad ja tuhanded ekraanid ööpäevad läbi tänavapildis huuata saaksid? Selgub, et üldse mitte nii karmi, kuna võrreldes traditsiooniliste plakatikandjatega on LED-ekraanil mitu eelist.

Kasutame rohelist energiat

Esimene oluline aspekt on energiatarbimine. Kuigi LED-ekraan tarbib elektrienergiat umbes sama palju kui väiksemat sorti eramaja (talvel vähem, sest väljas on pime ja LED-i eredus on maha keeratud ning suvel vastupidi), on tänapäeval suur osa elektrienergiast juba roheliselt toodetud. Taastuvenergia osakaal elektritootmises on pidevalt suurenenud ning see vähendab LED-ekraanide keskkonnamõju.

Lisaks on võimalik LED-ekraane reguleerida vastavalt vajadusele, vähendades nende heledust ja energiatarbimist. Talvisel perioodil, kui päevavalgust on vähem, saab ekraanide heledust vähendada, samas suvel päevasel ajal, kui päike paistab eredalt, tuleb heledust juurde keerata, et pilt ekraanilt näha oleks. Nutikad ekraanid teevad seda juba automaatselt vastavalt väliskeskkonna valgusele – seegi optimeerib energiatarbimist.

Ekraanil käib kõik nupuvajutusega

Teiseks on oluline arvestada reklaamikandjate tootmise ja utiliseerimisega seotud tegureid. Plakatite tootmiseks on vaja transportida tooraineid tehasesse, kus neist tehakse plakatid, ning hiljem transportida plakatid trükikotta ja sealt plakatikandjani. Transport on globaalselt suuremaid kliimaprobleeme: kui mujal sektorites on saavutatud CO2 heitmete vähenemine, siis transpordisektoris nende hulk aina suureneb. Peaaegu viiendik maailma CO2 heitmetest tulebki transpordisektorist. Tegelikult nõuab iga samm selles protsessis energiat ja tekitab süsiniku jalajälge, mitte ainult transport.

Lisaks tekitab plakatikandja pärast kasutusaja lõppu jäätmeid ja nende utiliseerimine võib olla problemaatiline. See kõik suurendab plakatikandja keskkonnamõju.

Digitaalsed LED-ekraanid on selles osas oluliselt keskkonnasõbralikumad. Kõik käib nupuvajutusega – reklaamide loomine, muutmine ja kuvamine on digitaalsel platvormil kiire ja lihtne. Ei ole vaja transportida tooraineid ega tegeleda trükkimise ja füüsilise paigaldusega. Samuti ei teki pärast reklaami “mahavõtmist” jäätmeid, sest ekraan – erinevalt plakatist – ei lähe ühe kasutuse järel prügikasti. See vähendab oluliselt keskkonnakoormust võrreldes plakatikandjatega.

Mis saab siis, kui LED-ekraan “läheb prügikasti”?

LED-ekraanide eluiga sõltub mitmest tegurist, sealhulgas kvaliteedist, kasutamistingimustest ja töötundidest. Kvaliteetsete LED-ekraanide eluiga võib ulatuda kümnetesse tuhandetesse töötundidesse. See tähendab, et ekraan võib kesta mitu aastat, olenevalt sellest, kui sageli ja kui kaua seda kasutatakse päevas. Linna Ekraanide tegevjuhi Mihkel Luksi sõnul on reklaame kuvavate LED-ekraanide eluiga ligikaudu 5–7 aastat.

Pärast LED-ekraani eluea lõppu on võimalik neid taaskasutada või ringlusse võtta. Üks võimalus on uuendada ekraani osi, näiteks vahetada välja vananenud komponendid või parandada defekte. See võib pikendada ekraani kasutusiga ja vähendada vajadust uue ekraani tootmise järele.

Kui ekraan on juba täielikult kasutuskõlbmatu või ei ole majanduslikult otstarbekas seda uuendada, siis saab selle materjale ringlusse võtta. LED-ekraanid koosnevad mitmetest komponentidest, sealhulgas metallidest, plastist ja elektroonikast. Neid materjale saab eraldada ja vastavalt taaskasutada.

On oluline märkida, et LED-ekraanide taaskasutamine võib olla keerukam kui mõne teise elektroonikaseadme puhul, kuna need sisaldavad spetsiifilisi komponente ja tehnilisi nõudeid. Seetõttu on oluline järgida asjakohaseid jäätmekäitlus- ja taaskasutusprotsesse ning töötada koos spetsialiseerunud ettevõtetega, et tagada LED-ekraanide keskkonnasõbralik käitlemine pärast nende eluea lõppu.

Linna Ekraanide tegevjuhi Mihkel Luksi sõnul on reklaamiks kasutatavate LED-ekraanide eluiga ligikaudu 5–7 aastat.Foto: Hendrik Osula

Plakatite maailm on plasti täis

Reklaamplakatite taaskasutamine võib selles võrdluses lihtsam tunduda, ent siingi on omad iseärasused. Kui plakatid on valmistatud paberist, pole mingit küsimust – seda saab koguda, sorteerida ja suunata taaskasutusse ilma keeruliste tehniliste protsessideta.

“Suurtel billboard’idel aga paberit ei kasutata, kasutatakse PVC-, PE- või PP-plakateid,” toob Luks välja. Tegemist on plastmaterjalidega ja nagu plastiga ikka, ei ole selle utiliseerimine ega taaskasutamine sama lihtne kui klaasi taha peidetud väiksemate paberreklaamide puhul. Näiteks PVC ehk polüvinüülkloriid on sisuliselt taaskasutamatu, kuna see on sageli segatud teiste materjalidega. Paljudes piirkondades lihtsalt ei ole PVC taaskasutamiseks sobivat infrastruktuuri ega seadmeid.

Olgu öeldud, et suured operaatorid on viimasel ajal valinud “rohelisema tee”, milleks on PE ehk polüetüleen ja PP ehk polüpropüleen. Need on puhtamad materjalid kui PVC, kuna neid kasutatakse sageli ilma keeruliste lisandite või segunemata teiste materjalidega. Tänu sellele on nende taaskasutamine lihtsam ja kulutõhusam. PE ja PP on looduslikumad plastid, mis reeglina ei sisalda kahjulikke aineid nagu PVC. Ideaalis võiks muidugi plastist üldse loobuda.

Üks ühele LED-ekraanide ja plakatikandjate taaskasutust nagunii võrrelda ei saa, kuna plakateid tuleb tihti vahetada iga nädal, LED-ekraane aga mitme aasta tagant.

Kauakestvus muudab LED-ekraani rohelisemaks valikuks

Kokkuvõtvalt võib öelda, et digitaalsed LED-ekraanid on reklaaminduses keskkonnasõbralikum valik võrreldes traditsiooniliste plakatikandjatega. Kuigi LED-ekraanid tarbivad elektrienergiat, on suur osa sellest juba roheliselt toodetud. Lisaks ei tule neil kuvatavaid reklaame füüsiliselt toota ega jäätmeid utiliseerida, vähendades seeläbi süsiniku jalajälge. Digitaalne platvorm võimaldab kiiret ja lihtsat reklaamide loomist ning muutmist.

Enesepettusega tegeleda pole mõtet – ei ole viisi, et ennast reklaamida lõpuni välja keskkonnasäästlikul viisil. Isegi netireklaam, mis silmale nähtavat jalajälge maha ei jäta, kulutab kuskil andmekeskuses serveriruumi ja seeläbi elektrit. Kõike arvesse võttes on kvaliteetsed ja kauakestvad digitaalsed LED-ekraanid, mis töötavad taastuvenergia peal, päris hea variant.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.