Staatiline vs digitaalne välimeedia: kummast on reklaamijale rohkem kasu?

Kumb on parem, kas klassikaline staatiline või digitaalne välireklaam?Foto: Hendrik Osula

Välireklaam on üks lihtsamaid ja samal ajal ka efektiivsemaid viise sõnumite edastamiseks. Kui näiteks tele- või online-reklaame on võimalik vahele jätta või blokeerida, siis välimeedias seda teha ei saa – kui teie klipp on ekraanil, siis mängitakse see lõpuni ning tõenäoliselt seda ka märgatakse.

Seetõttu on välimeedial reklaamistrateegias oluline osa, mis võib mõjutada tarbijate teadlikkust ja ostuotsuseid. Tänapäeval tunneme peamiselt kaht tüüpi välimeedia reklaami: staatilist ja digitaalset. Kuna mõlemad pakuvad nii eeliseid kui väljakutseid, tuleb ettevõtetel hoolikalt kaaluda, milline on just nende jaoks sobivaim.

Teeme esiteks selgeks, mis on mis!

Välimeediaks võib nimetada kõiki avalikus ruumis olevaid meediapindasid. Välimeediat kasutatakse tihti toetava kanalina mõne teise meediakanali kõrval või tehakse massiivne välireklaamikampaania ning lisatakse toetuseks online-, raadio- või trükireklaame.

Klassikaline ehk staatiline välimeedia (rahvusvaheliselt OOH ehk out-of-home advertising) hõlmab traditsioonilisi reklaamivorme, mis põhinevad füüsilistel plakatitel, bänneritel, plakatitel bussipeatustes, reklaamtahvlitel jne. Selle eeliseks peetakse stabiilsust ja püsivust. Staatiline reklaam on pikaajalisem, kuna see ei vaja pidevat uuendamist ega tehnilist hooldust. Samuti on sellel suurepärane võime suunata tähelepanu ja luua piirkonnas tugev bränditeadlikkus. Näiteks võib suur plakat mööda teed sõites jääda meelde ning tarbija seostab seda kindla koha või sündmusega.

Samas on staatilisel reklaamil oma piirangud. Selle muutmisega seotud kulud on suuremad ning sõnumi ajakohastamine võib olla keeruline. Lisaks ei ole võimalik erinevaid sõnumeid kiirelt testida ja kohandada vastavalt tarbijate reaktsioonidele.

Digitaalne välimeedia ehk DOOH (digital out-of-home) on kaasaegsem lähenemine, mis kasutab reklaamisõnumite edastamiseks digitaalseid ekraane ja tehnoloogiat. DOOH võimaldab reklaamide kiiret muutmist, interaktiivsust ja isegi reaalajas sisu värskendamist. Sinna alla käivad suured LED-ekraanid, videoseinad, interaktiivsed reklaamid ja muud.

Digitaalse välimeedia suur eelis seisneb paindlikkuses. Reklaamide sisu saab kiiresti kohandada vastavalt muutuvatele oludele, sündmustele ja sihtrühma eelistustele. Lisaks võib interaktiivne reklaam tarbijaga suhelda, luues seeläbi kaasahaarava kogemuse.

Meediaringkondades kuuleb tihti erinevaid selgitusi, miks üks teisele tuule alla teeb. Meediaplaneerijatel on sageli kindel veendumus, kas investeerida tuleks staatilisse või digitaalsesse välimeediasse. Tegelikult pole võtmeküsimus mitte see, kumb on parem, vaid kuidas panna eri tüüpi reklaam tööle just sinu ettevõtte vajadusi silmas pidades, vahendab bizcommunity.com.

Kumba eelistada?

Digitaalsed lahendused välimeedias on viimaste aastate jooksul olnud tugevas kasvutrendis ning linnapildis eelistatakse enim LED-väliekraane, mis on tasapisi üle võtmas staatilisi välimeedia plakateid. Põhjuseks on võimalus lisada reklaamile rohkem loovaid ja liikuvaid lahendusi.

Tänu tehnoloogia kiirele arengule on saanud digitaalne välimeedia viimastel aastatel aina atraktiivsemaks valikuks. Kantar Emori andmetel tõusis DOOH-i käive mullu Eestis aasta varasemaga võrreldes 21%. Nii suurt tõusu ükski teine meedialiik ei näidanud.

Eesti meediareklaamituru netokäive 2022 vs 2021Foto: Kantar Emor reklaamipanuste uuring AdEx

Üheks digiekraanide edu põhjuseks on võimalus lisada reklaamile rohkem loovaid ja liikuvaid lahendusi. Teiseks aga paindlikkus.

Nimelt kaasneb staatiliste plakatitega alati iga kujunduse ja formaadi printimine ja paigaldamine, mis on küllaltki ressursimahukas ja vajab pikemalt ette planeerimist. DOOH on oma olemuselt paindlikum ning jätab turundajatele võimaluse kampaaniates käigupealt muudatusi teha, tuginedes värsketele andmetele. Digiekraanidele saab kiirelt paigutada värsket infot ning automatiseerida erinevate sõnumite näitamist. Lisaks jäävad ära lisakulud reklaami paigaldamise ja printimise eest. Selle eelarve saab nüüd suunata kampaania pikendamiseks.

Digitaalne välireklaam annab võimaluse ka suuremaks läbipaistvuseks, kuna kampaaniaid saab mõõta üksikasjalikumalt. DOOH sobib ideaalselt tegevusele kutsuvate lühiajaliste kampaaniate jaoks.

Külma ilmaga kuuma joogi reklaam

Kui osata digitaalset ekraani enda kasuks tööle panna, annab see võimaluse loovaks loojutustamiseks. Näiteks saab luua reklaame vastavalt ilmale või kellaajale. Ekraanidele on võimalik suunata automaatselt erinevaid klippe, kui ilm on päikeseline, vihmane või lumine.

Kui temperatuur väljas langeb, võib digiekraan olla lausa maagiline. Järgmine kord kui väljas külmaks läheb ja õhtul koju sõidad, pööra tähelepanu kuuma kakao reklaamile, mis tee ääres LED-ekraanil helgib. Suure tõenäosusega pole see, et sellist reklaami näed, vaid külmast ilmast tingitud sihitud valik. Lisaks saab näidata erinevaid reklaame ka hommikul, päeval ja õhtul.

Digiekraanidel on reklaamid alati roteeruvad ning pakuvad tarbijatele pidevalt uut ja huvitavat infot. See muudab tarbija ka info osas vastuvõtlikumaks. Staatilistel välimeedia pindadel jääb kujundus nädalateks samasuguseks ning võib tarbija jaoks muutuda tapeediks linnapildis.

Kasuta staatilist reklaami digiekraanide täiendamiseks

See ei tähenda, et staatiline välimeedia kuhugi kaob. Suureformaadiliste staatiliste ja geograafiliselt sihitud kampaaniate järele jätkub endiselt nõudlust, eriti peamiste jaemüügisõlmede läheduses. Kusjuures staatiline välimeedia on üks ainukesi mittedigitaalseid kanaleid, mille reach suureneb. OOH pakub ööpäevaringset kokkupuudet ning on tõestatud, et see suurendab tarbijate usaldust ja brändi ligitõmbavust.

Staatilisel välimeedial on veel üks suur trump: staatilist reklaamipinda on praeguse seisuga lihtsalt rohkem kui digitaalseid LED-ekraane. See tähendab, et geograafiline katvus on endiselt suurem – staatilist reklaami saab teha ka seal, kuhu digitaalsega ei ulatu.

Seetõttu ei ole valik alati must-valge – staatilise välimeedia kasutamine ei välista digitaalset ega vastupidi. Sõltuvalt eesmärkidest saavad turundajad kaasata staatilise ja digitaalse välimeedia tõhusalt samasse kampaaniasse, kasutades mõlema tugevusi (ja vältides seeläbi nõrkusi). Näiteks võib kasutada digitaalseid LED-ekraane pilkupüüdvate dünaamiliste lahenduste jaoks, aga selle kõrval ka staatilist reklaamipinda, et saavutada laialdasemat nähtavust.

Niisiis pole põhjust mõelda digitaalsest ja staatilisest välimeediast kui konkurentidest, vaid kui üksteise täiendajatest, mis nutikalt kasutades aitavad luua mõjusa meediakampaania. Kui teil on küsimusi või soovite täiendavat infot ekraanide kohta, pidage nõu Linna Ekraanide spetsialistidega.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.