Miks on sähkuga linnas parem liigelda kui autoga?

Põhjuseid, miks linnas sähkut eelistada, on mitu.Foto: Tuul

Kuigi kätte on jõudnud talveperiood ja maha sadanud esimene lumi, pole “rattahooaeg” korraliku kaasaegse taristuga linnas muud kui müüt. Samal ajal kui autojuhid ummikutes istuvad, vuhiseb tänaval üha rohkem sähkusid. Miks sõita elektritõukerattaga, kui aastakümneid on saadud hakkama autoga? Põhjuseid selleks on mitu, olgu parasjagu suvi või talv.

Sähkuga hoiad kokku

Esialgu võib ju tunduda, et korraliku elektritõukeratta eest peab välja käima päris krõbeda summa – näiteks ​​Eesti jätkusuutlike sähkude brändi Äike uusima mudeli hind algab 999 eurost – kuid auto kulude kõrval on see köömes. Kui võrrelda seda keskklassi auto hinnaga ja lisada veel kütusekulu, pole küsimustki, kumb on pika puuga soodsam variant. Kaskodest ja ülevaatustest pole mõtet rääkima hakatagi.

Pealegi ei pea tõukeratast tingimata endale koju ostma, vaid vuhiseda võib ka rendisähkuga. Tuule tõukerattaga maksab sõit 20 senti minutis ja kilomeetritasu pole, nii et kui sõita keskmiselt 20 km/h (piirkiirus on sähkuga 25 km/h), saad viie kilomeetri piires hakkama vähem kui kolme euroga. Nii odavat taksot vaevalt leiab.

Parkimisele ei kulu elektritõukerattaga sentigi, olgu sul rendikas või päris oma sähku.

Sähku on keskkonnasõbralikum valik

Et autod paiskavad liikumise ajal õhku mürgiseid gaase, ei tule kellelegi üllatusena. Eriti talviselt krõbeda ilmaga piisab tänaval korra sisse hingata, kui juba tunned, et õhk on heitgaasidest paks.

Elektritõukeratas töötab fossiilkütuste asemel aku peal, mistõttu sõidu ajal mürke õhku ei paisata. Näiteks Tuule sähkuga sõita on 100 korda energiasäästlikum kui bensiiniautoga ning 20 korda energiasäästlikum kui elektrilise autoga.

Küllap olete kuulnud müüti, et elektriakude tootmine on keskkonnale kahjulikum kui bensiinimootoriga autod. Tegelikult see nii pole. Kui varem kasutati paljudes elektrilistes kergliikurites tõesti pliiakusid, mis sisaldavad keskkonnale kahjulikke raskmetalle ja keemilisi aineid, on need nüüdseks välja vahetatud liitiumioonakude vastu. See on palju keskkonnasõbralikum lahendus.

42% Tuule sähku komponentidest on tehtud taaskasutatud materjalist ning üle 90% Tuulest on taaskäideldav.

Sähkuga pääsed ummikutest

Kuna autod on sähkude kõrval suured ja kohmakad, peab nendega sageli ummikus passima, eriti tipptunni ajal. Elektritõukerattaga seda muret pole, sest sähkuga võib Eestis sõita nii ratta- kui kõnniteel (siis muidugi jalakäijatega arvestades). Või vajadusel ka autoteel, kui kõnnitee pole korras. See annab linnas palju suurema liikumisvabaduse kui autoga. Lisaks pääsed igavesest parkimiskoha otsingust.

Kui kunagi jõuame Eestis nii kaugele, nagu sihib majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi loodud transpordi ja liikuvuse arengukava (jalgsi, ratta või ühistranspordiga töölkäijate osakaal peaks tõusma 2035. aastaks 38 protsendilt 55-ni), ei pea muretsema “rattaummikute” pärast, sest kergliiklusteede läbilaskevõime on hulga parem kui autoteedel.

Sähkuga on lihtsalt toredam

Kui kunagi kadestati ilusal suvepäeval kabrioletiomanikke, siis nüüd on samad võlud sähkuga igaühe käeulatuses. Tõsi, praegu ootab kergliikurijuhte ees sooja pesu ja käpikute periood, aga kui tee on puhas ja mingit jama taevast alla ei saja, on värskes õhus alati mõnusam kui kitsas metallkarbis.

Tõenäoliselt kasutad sa transpordivahendit selleks, et liikuda ühest siseruumist teise (näiteks kontorist koju ja vastupidi) – kusjuures mõlemas sa suure tõenäosusega istud –, nii et miks mitte vähemalt sõidu ajal veidi sirutada ja värsket õhku hingata.

Elektritõukeratas vuhiseb täpselt piisava kiirusega, et sõidu ajal vaadet nautida. Eriti mõnus on see linnaturismi jaoks. Näiteks päikesepaistelise ilmaga Reidi teel sähkutamine on Tallinnas igaühele kohustuslik elamus.

Kas autol on sähku ees üldse mingeid eeliseid?

Loomulikult on. Kui on ikka vaja lapsed maale vanaema juurde viia, siis kogu peret elektritõukeratta peale pakkida pole mõtet (võib-olla Tuule peale mahuks, aga ära proovi järele). Või kui tahad kummutit mööblipoest koju transportida, jääb ilmselt ratta pakikas kitsaks. Samas võib mõne pikema sõidu, milleks tõukeratas ei sobi, ette võtta ka rongi või muu ühistranspordiga, mitte tingimata autoga.

Ainuõiget liikumisviisi pole olemas, küll aga on alati võimalus proovida uusi sõiduvahendeid ning avastada, et elu on värvilisem, kui selles on rohkem vaheldust.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.