Veebilehele tuleb läheneda läbimõeldult

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
istock_84748279_small.jpg

Veebileht, olgu väike ja isetehtud või keerukas ja väljast tellitud, ei ole midagi, mida uisapäisa tegema hakata. Küsimus ei ole sugugi ainult kujunduses – kõigepealt tuleb otsustada, mida üldse hakatakse kujundama.

“Enne kui üldse ülesehituse ja paigutuse kallale minna, peaks olema eesmärgid ja taust paigas,” ütleb veebirakendusi valmistava ettevõtte New Garage Time juhatuse liige ja Veebimajutuse partner Mehis Pärn. “Lühidalt – kellele ja miks sa lehte teed? Ja mis töö see veeb peab ära tegema?”

Ta soovitab sellega seoses rea abistavaid küsimusi, mis tasub alati läbi käia. Mida sa kasutajale öelda tahad? Mida kasutaja sinu veebist otsib või mida ta siin teha tahab? Mida sina tahad, et kasutaja teeks?

Veebiarendaja ja Veebimajutuse partner Tanel Terras rõhutab, et igasugusel planeerimisel tuleb tellijal mõelda sellele, et veebilehte ei tehta iseendale, vaid oma kliendile ja tema nõudmistele vastavalt. “Tunne ära enda kliendi soovid – vajadusel küsi neilt ise nõu,” soovitab ta.

Kui palju raha on?

Oluline on muidugi see, kui palju on raha. Selge eelarve paikapanemine aitab ilmselt nii mõnegi punkti puhul otsustamisele kaasa. Ettevõttel, kellel on võimalik välja käia 10000 eurot või rohkem, ja kellel läheb vaja ka keerukamat veebi, tasub hakata mõtlema sellele, et ehk tasuks veeb väljast sisse tellida.

Ka väiksema lehe tegemisel ei pea firmast osalema üks inimene. “Iga inimene arvamusega oleks siiski hea ligi hoida juba planeerimisel, mitte ainult tagantjärele tarkust jagama,” leiab Terras.

Pärn siiski lisab, et päris alati ei ole mitme pea kaasamine mõistlik, sest see võib hakata otsustamist pärssima. Tema sõnul võiks veebi plaanide paikapanemisel põhiliseks vahendiks olla selge pea ja sobiv kirjutusvahend vastavalt maitsele, kas elektrooniline või manuaalne: “See pole ajurünnak, mille eesmärk on saada palju ideid, vaid vastupidi fookuse leidmise koht, mille käigus ideed peavad saama koondatud – vähem on rohkem!”

Arvestada tasub sellegagi, et veebileht enamasti ei ole ühekordne sündmus, mis saab valmis ja selliseks jääbki, vaid paindlik ja alati laiendatav kommunikatsioonivahend, mis ühtlasi kujundab firma mainet. Nii tuleb edasipürgival ettevõtjal ka lehte edasi arendada või edasi arendada lasta – näiteks parandada ajapikku lehe paigutust ja leitavust. Igal puhul muidugi ei olegi keerulist lehte üldse tarvis – kui kasvõi arvestada praegu maailmas levinud tava pulmade või muude suuremate pidude tarbeks eraldi veeb teha.

Kas paned muusika ka?

Veebilehe planeerimisel tuleb silmas pidada tervet rida erinevaid detaile, tekstist kuni muusikani. Ajad, mil veebilehe sisuks või isegi peamiseks sõnumikandjaks oli paljas tekst, on ammu möödas. Enda sõnumi paremaks edastamiseks oleks hea rakendada videopilti, integreerida sotsiaalmeedia kanaleid lehele, kasutada helifaile ja panna selleks lehele ka heli taasesituseks mängija.

Alati ei kehti reegel, et rohkem on uhkem – näiteks piltide valimisel tuleks arvestada kindlasti pigem kvaliteedi kui kvantiteediga. Ja mitte mingil juhul ei tohi unustada seda, et suvalisi Google’i pildiotsinguga leitud fotosid oma veebi üles riputada ei tohi, vaid alati tuleb veenduda selles, et see kasutusõigustegagi lubatud oleks. Tihtipeale on hea mõte lasta teha mõned pildid fotograafil – neid saab kasutada mujalgi, kui ainult veebilehel.

Suuremate lehtede või kiireloomuliste tööde puhul, kui arendustiimis on rohkem kui üks inimene, siis tuleb kindlasti selgelt piirid paika panna, kes teeb mida. „Seda oleks ju oluline teada, kui sooviksid mingit aspekti arutada või lihtsalt helistada ja küsida – igasugune edasi-tagasi kõnede ja meilide suunamine võtab jällegi üleliigselt aega ja jaksu,“ ütleb Terras. See hõlmab kõikvõimalikke detaile – nagu kes hoolitseb lehe juures tekstisisu eest või kelle vastutusalasse kuulub piltide leidmine, mida leheküljel probleemivabalt kasutada võib.

Lehe teksti kirjutamine ei ole sugugi nii lihtne kui lehe tellijale võib tunduda. Lühemad tekstid löövad paremini, ent kogu info tuleks samuti edasi anda – seega tuleb leida tasakaal. Vajadusel tasub kaaluda ka eraldi copywriteri teenuse kasutamist.

Kui veebilehe tegija-tellija on kõik selle enda jaoks selgeks mõelnud, järgneb veel üks oluline etapp – see kõik tuleb ka korralikult ja kasutaja jaoks selgesti haaratavalt veebi paika sättida. See on aga omakorda üks laiem teema.

Algne artikkel avaldati Veebimajutuse blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.