Tule tööle: tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet palkab analüütikuid täiesti uue infosüsteemi ehitamiseks

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti inimesed ise peavad suureks boonuseks seda, et nad on kliendi poole avatud.Foto: TTJA

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti (TTJA) infosüsteemide talituse juhataja Raul Kallas räägib, mida kujutab endast töö Eesti ühe mitmekesisema teenustevalikuga ametis ning millised põnevad väljakutsed nende IT-meeskonda ees ootavad. Kui tekib huvi, siis oled oodatud nende tiimiga liituma!

Tihti ei oska inimesed erinevaid riigiameteid muud moodi iseloomustada, kui öelda, et tegemist on tõsiste ja segasevõitu veebilehega kohtadega. Mis eristab TTJA-d kõikidest teistest riigiametitest? 

Meil on hästi mitmekesine teenuste portfell. Meil on umbes 85 erinevat teenust, millest üle 50 on otseselt avalikud teenused, mida pakume. Meie teenuste ja valdkondade variatiivsus on hästi suur.

Me oleme üsna palju kliendi poole avatud. Kui võtame mõne teise ameti, näiteks transpordiameti, siis seal on ka kliendile suunatud teenused, nagu igasugused sõidukite ostud-müügid, juhiload ja mis kõik veel. Aga neil on ikkagi kõik ühe valdkonna teemad. Meie ametis on teenused hästi eripalgelised. 

Meil on näiteks ettevõtluse, turismi, lõhkeainete käitlemise ja ka taksoteenusega seotud teenused. Kui keegi saab välismaal endale diplomi ja tahab, et see oleks tunnustatud ka Eesti vabariigis, siis tuleb samuti pöörduda meie poole. Seega valdkonnad on seinast seina. Lisaks sellele on meie kliendid nii era- kui juriidilised isikud, on Eesti registris olevad isikud, aga ka välismaalasi.

Rääkisime praegu ametist endast, aga kes on need inimesed, kes töötavad TTJA-s?

Hästi kompetentsed nii-öelda teenuse omanikud – meil on igal teenusel teenuse omanikud, kes on selle valdkonna väga tugevad eksperdid.

Te otsite oma ekspertide hulka analüütikut ja andmeanalüütikut. Kui nendest ametikohtadest rääkida, siis kui palju on seal erinevusi võrreldes tavapärase analüütiku ja andmeanalüütiku tegemistega? 

Tavaanalüütikult eeldame äriprotsesside, -teenuste tundmist ja nende analüüsimist.  Andmeanalüütikult ootame nende teenustega kaasaskäivate andmekomplektide tundmist. Lisaks peab ta oskama näha ja koostada nõudeid nendele andmetele, teha andmekvaliteeti ja kindlasti võiks ka olla oskus koostada nende andmete pealt raporteid. 

Raul Kallas ootab oma meeskonda tublisid ja hakkajaid tegijaid. Foto: TTJA

Mis meid tavapärasest analüütikutööst eristab, on see, miks me hetkel neid inimesi otsime. Me oleme alustanud oma infosüsteemi terviklikku uuendamist. Tegemist on suure, mitmeaastase projektiga, mida me teeme järk-järgult. Erisus analüütiku jaoks seisneb selles, et ta ei pea tegelema pisikeste jooksvate parandustega või sellega, kui mingi teenus vajab infosüsteemis väikest täiendust või muutust. 

Täna on meil vaja praegust teenust tunda, et selle alusel disainida uue infosüsteemi jaoks kogu teenus uuesti. Tööpõld on hästi suur, hästi huvitav ja tegijal on võimalik meie klientidele pakutav infosüsteem teenuste osas mugavamaks muuta. Just klient ongi täna meie põhifookuses. 

Keda te ootate enda juurde uut süsteemi ehitama? Millised eeldused võiks kandideerijal olla ja mida te enda poolt juba eelmainitule lisaks pakute?

Lisaks analüütiku kompetentsile võiksid need inimesed tavapärasest analüütikust natuke rohkem näha suurt pilti ehk analüüsitavat teenust tervikuna. Neil peaks olema ka visioon või ambitsioon teha midagi uut. Meie huvi ei ole täpselt ette öelda, kuidas kõiki detaile teha, vaid meiega liitujal võiks olla nii palju loomingulisust ja initsiatiivi, et ise uusi lahendusi välja pakkuda.

Kui võrdleme era- ja riigisektorit, siis eraettevõtetes püütakse talente erinevate hüvedega, olgu need siis pitsakolmapäevakud, vabad päevad, sporditoetused ja kõikmõeldavad muud boonused. Mis on see, millega teie talendid endale võidate? 

Ta saab võimaluse avaldada mõju Eestis toimivatele avalikele teenustele. Ehk kui me täna räägime näiteks eraettevõtetest, siis üldreeglina, jättes kõrvale suured rahvusvahelised kontsernid, tähendab arendus eraettevõttes selle konkreetse firma äritegevuses mingisuguse muutuse tegemist. 

Meie juures on klientideks põhimõtteliselt ju kõik Eesti isikud, nii juriidilised kui füüsilised. Seega on ka siin töötava spetsialisti mõju hästi suur. Analüütiku loodud lahendus mõjutab väga otseselt elu Eestis ja siin töötamine on võimalus realiseerida enda suuri ambitsioone.

Aga kui palju on teie IT osakonna töötajatel võimalik tegelikult näha või kokku puutuda nende probleemidega, millega inimesed ja ettevõtted teie poole pöörduvad?

Väga palju, sest see ongi ju üks osa analüütiku tööst, kus ta peab aru saama, milleks seda teenust kasutatakse, miks need inimesed meie poole pöörduvad. Lisaks sellele, et aru saada, miks nad meie poole pöörduvad, tuleb aru saada ka sellest, kui lihtne või keeruline on mingis kohas selle teenuse kasutamine. 

Tuleb olla kursis teenuse sisuga, aru saada, kuidas see toimib, ja osata sealjuures tekkivaid probleeme lahendada. Kui räägime tarbijakaitse poolest, siis on analüütiku vaateväljas ka see, miks tarbijad meie poole pöörduvad, millised probleemid neil on, mida nad loodavad, et me lahendame.

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti maja. Foto: Erlend Štaub

Üks probleem, millest on IT-sektoris palju räägitud, on kaadrivoolavus. Kuidas teil sellega lood on ja kuidas te tagate, et töötaja tõesti tunneb, et ta on teie juures hoitud?

Ma ei tea statistikat, aga ma olen ise töötanud enne tarbijakaitseametit erasektoris.

Ja IT valdkonnas on tõepoolest näha seda, et kui keegi arendaja või näiteks analüütik on töötanud juba aasta või kaks, siis on ta selles töökohas juba kõva staažiga ja on igati põhjendatud otsus töökohta vahetada.

Aga mul on tunne, et avalikus sektoris see päris nii kiiresti ei käi. IT-inimesed, kes avalikus sektoris töötavad, püsivad ühes kohas ikka mõnevõrra kauem. 

Nende kahe analüütiku osas, keda meie otsime, on meie huvi kindlasti see, et nad soovivad pikaajalist töösuhet. See on hästi suur projekt, millega me oleme nüüd alles alustanud. Ja kogu projektile tuleb kasuks, kui need meile tulevad uued spetsialistid on siin lõpuni välja, kuni asi on valmis. 

Kui boonustest rääkida, siis meil on kõik tavapärased väärtuspakkumised, nagu sporditoetused, igasugused üritused, päevad, mis asja juurde käivad. Lisaks kontoris pakutavad teenused, nagu massaaž ja muu. 

Võib-olla ma näen seda asja liiga enda mätta otsast, aga kui inimesel on ambitsiooni teha väga suurt ja väga suure mõjuga IT-arendust, siis see on kindlasti see koht, kuhu tasub vaadata.

Lisaks kõigele on üks oluline märksõna digipööre, kui seda asja riigi vaates tervikuna näha. 

Meie amet on selles valdkonnas päris hästi edenenud ja meid on märgatud. See on kindlasti üks asi, mis võiks ambitsioonikale inimesele motivaatoriks olla. 

Kuna meile pööratakse ka suuremat tähelepanu, siis ei saa me enda arendusi teha päris üksi. Me teeme koostööd Riigi Infosüsteemi Ametiga (RIA) ja teiste asutustega. Hetkel tundub, et me oleme õigel teel, sest me oleme ise positiivselt meelestatud, sest projekt edeneb hästi.

Meie ambitsioonid on suured, meil on uues infosüsteemis hästi palju plaanis ja kui seda võrrelda klassikaliste riigi poolt pakutavate teenustega, siis me toome kaasa suure muutuse selles osas, kuidas üks riigi poolt osutatav teenus hakkab välja nägema. Meile tööle tulles on selles kõiges võimalik väga aktiivselt kaasa lüüa.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.