Bang & Olufsen – Taani ikooniline tippdisain põkkub tippkvaliteedi ja tehnoloogiaga

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Täna alustavas Bang & Olufseni blogis saame kirjutada kõigest – alates tippklassi helisüsteemidest kuni sülearvutites või autodes kasutatavate kõlariteni. Nad on teinud isegi mobiiltelefone! Kuid kõigil selle tehnoloogiafirma toodetel on kaks kindlat ühist nimetajat – kvaliteet ja väga hea Taani disain.

Ettevõte loodi 1925. aastal kahe Taani inseneri Peter Bangi ja Svend Olufseni poolt, kes tegelesid sel ajal üsna praktilise probleemiga – raadiote töölesaamisega vahelduvvoolutoitel.

Seni olid kogu maailma raadiovastuvõtjad olnud akutoitel. Ühelt poolt tagas see muidugi suurema turu, sest igal pool polnud elektrit võtta, teiselt poolt aga oli vahelduvvooluvõrguga seotud suur probleem – see häiris kvaliteetset raadiovastuvõttu.

1930ndatel ja 1940ndatel saavutasid Bang ja Olufsen läbimurde filmi helisalvestuse valdkonnas, alustasid suurte seinale monteeritavate kõlarite tootmist tsirkuste jaoks ning samuti valmis neil toode sõjaväe veoautodele, seega mõnes mõttes oli tegemist huvitavate nišitoodete tegijaga, kuid mitte ainult. Esimene tõeline disainihitt oli 1938. aastal välja tulnud legendaarne Beolit 39 raadio, millel oli bakeliidist korpus.

Beolit 39 raadio.

Praegu väga hinnatud antiikmaterjal bakeliit oli eelmise sajandi esimestel kümnenditel leiutatud plastmassi eelkäija. Muidugi oli see väga moodne materjal ning seda sai ümaraks või ükskõik millisele kujule vormida, disainerid said lasta fantaasial vabalt lennata. Seda muidugi Bang & Olufsen tegigi.

Ehkki pärast Teist maailmasõda oli firma väga raskes seisus, kuna tehased olid natside pooldajate poolt maha põletatud, ehitati need siiski üles ja 50ndate keskpaigani tegeleti elektriliste habemeajamismasinate tootmisega. Nende turg oli kiirel tõusuteel.

Raadiote ja televiisoriteni jõuti 1957. aastal, kui ettevõttega liitus disainer Ib Fabiansen. 1960ndatel disainisid firma tooteid Henning Moldenhawer ja Jacob Jensen. See oligi ettevõtte üks stiile – tellida, kuid mitte palgata endale mõned tippdisainerid tooteid välja mõtlema. Nii jõuti 1970ndatel isegi kunstisaalidesse muidu täiesti tavalise kasutusotstarbega laiatarbeseadmetega.

1990ndatel tegutses Bang & Olufsen elitaarse tootjana, mis müüs oma kaupu ise spetsiaalsetes esinduspoodides tunduvalt kallimalt, kui turul keskmiselt. Õiguse kõrgemat hinda küsida andis väga hea disain ja parem kvaliteet.

Selle aastatuhande alguses oli Bang & Olufsen oma elitaarse kaubamärgi andnud ka mitmete teiste valdkondade laiatarbeseadmete teenistusse koos vastava kõrgekvaliteedilise tehnoloogiaga. Nii on mitmed autotootjad, nagu näiteks Audi, BMW ja Mercedes-Benz rakendanud oma sõiduautode salongisüsteemides Bang & Olufseni helitehnikat ja disaini, HP võttis Taani tehnoloogiafirma oma partneriks arvutite helisüsteemide väljatöötamisel ning kõrvaklappide tootja Beats hakkas tegema tõsiselt Bang & Olufseniga koostööd mõned aastad tagasi, kuid osteti siis Apple´i poolt ära.

Apple´i poolt laenatud?

Arvatakse, et Apple on Bang & Olufsenist paljudes asjades eeskuju võtnud: näiteks turunduses n-ö fänniefekti tekitamisel ning müügis võimalikult palju läbi otsekanalite ja oma poodide või siis hoolikalt valitud edasimüüjate kaudu.

Isegi Apple´i kuulus esimene iPod on ilmselt väga palju inspiratsiooni saanud BeoCom 6000-st, mis oli taanlaste traadita telefon, mille disainis Henrik Sørig Thomsen tuttava kettakujulise juhtpaneeliga – vaata videost, kuidas see välja näeb.

Mida Bang & Olufsen praegu teeb?

Praegu võib Taani firma logo kohata ka näiteks paljudel Asuse sülearvutitel. Kuid ise teeb firma oma toodetest juhtmevabasid kõlareid, juhtmega kõlareid, Bluetoothiga kõlareid, televiisoreid, helisüsteeme ja kõrvaklappe.

Disain on endiselt firma üks tugevamaid trumpe, sest kõik tooted on selgelt äratuntavad ja ei jää tähelepanuta. Näitena võib tuua ühe Bang & Olufseni viimase aja hiti – Beosound Shape´i seinale monteeritava kõlarisüsteemi, mille saab vormida nagu skulptuuri oma äranägemise järgi mooduleid kokku seades.

Beosound Shape – seinale monteeritav kõlarisüsteem.

Millise valiku leiab Bang&Olufseni Endla 16 Salongist või e-poest?

Bang&Olufseni Endla 16 Salongis on olemas Bang & Olufseni seadmete valik nii-öelda kõrvast seinani – alates juhtmevabadest kõrvaklappidest kuni suurte 4K OLED teleriteni.

Bang & Olufseni odavaimad kõrvaklapid BeoPlay H5 on stiilsed, vastupidavad, tolmu- ja pritsmekindlad ning äpiga juhitavad. Välimusest ei oska aimatagi, et seadme sisse on peidetud ka aku, mis lubab mängida kuni 5 tundi muusikat. USB-laadimine käib magnetiga kinnituse abil ja kaasas on viis erineva suurusega kõrvaotsikut.

Suured kõrva katvate kuularitega Beoplay H4 klapid on kvaliteetsest materjalist – muuhulgas on pehmetes osades kasutatud ka naturaalset lambanahka. Aku kestab suurtel kõrvaklappidel juba 19 tundi.

Multiruum-kõlarid on disainilt ehk kõige märkamatumad, kuid siiski stiilselt sobivad igasse interjööri. Beoplay M3 ja Beoplay M5 lubavad kattepaneeli vahetada, et leida just endale sobivas toonis seade.

Bang & Olufsen BeoVision Eclipse 55″ 4K OLED teler.

Bang & Olufseni telereid ei pea reeglina telerilauale panema, sest need on disainitud olema iseseisvalt ja kõrge jalaga võib Beovisioni seeria televiisorid panna ka põrandale seisma, et oleks avarust ja minimalismi elutoa kõige tähtsamas seinas ilma üleliigsete kappideta.

Jalg on lisavarustuses, samuti ka puutetundlik pult, mis ei sisalda nupurida, vaid on kettakujuline ja juhib Bang & Olufseni seadmeid enam-vähem samal põhimõttel, nagu iPodi ümar juhtketas muusikapleierit juhib.

Kokku on Bang & Olufseni Endla 16 Salongis ja e-poes praegu müügil 127 Bang & Olufseni toodet, tutvu nendega siin.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.