Digitaalne identiteet ja küberohud: Bitdefenderi vastus tuleviku väljakutsetele

Tele2 IT teenuste valdkonnajuht Janek Jaago osales Itaalias toimunud Bitdefender Telco partnerite konverentsil.

Möödunud kuul, 14.-15. septembril, toimus Itaalias, Bolognas ja Maranellos Bitdefender Telco partnerite konverents. Konverentsi eesmärgiks oli anda ülevaade arengutest, mis ootavad ees nii Bitdefenderit kui ka laiemalt küberkaitsemaastikku 2024. aastal. Eestist osales sündmusel Tele2 IT teenuste valdkonnajuht Janek Jaago.

Mitmepäevane konverents pakkus hulgaliselt ettekandeid nii praegusest kui ka tulevasest kübermaastikust ning erinevate telekomifirmade edulugudest. Need näitasid, kuidas Bitdefenderi küberkaitse teenused on kasutajate rahulolu ja turvatunde tõstnud uuele tasemele. Üheks konverentsi tipphetkeks oli Bitdefenderi ja Scuderia Ferrari F1 tiimi partnerluse tähistamine, mille raames said osalejad Fiorano ringrajal Ferrari 296GTB-ga sõita.

Mõtted, mis konverentsilt eriti kõlama jäid, olid seotud digitaalse identiteediga. Ajaloost tuntud “Vitruviuse mees” on asendunud tänapäevase digitaalse inimesega, kes on pidevalt internetiga ühendatud, kasutab mitmeid seadmeid ja kellel on ulatuslik online-jalajälg. See Digitaalne Persona koosneb kõigist konkreetse inimese loodud online-kontodest ja tema poolt internetti jagatud isiklikust infost, fotodest, videotest ning kommentaaridest. Kõige selle haldamine ja kontrollimine on keeruline ning kustutamine praktiliselt võimatu.

Mis moodustab inimese Digitaalse Persona? 

Kõik inimese online-kontod, ühendatud seadmed, isiklik info ja veebis käitumine. Statistika näitab, et digitaalne maailm on plahvatuslikult kasvanud: kolm inimest viiest omab juurdepääsu internetile; neli inimest viiest kasutab nutitelefoni; keskmiselt veedetakse internetis 6 tundi ja 40 minutit päevas ning Euroopas on keskmiselt 17,2 võrku ühendatud seadet majapidamise kohta (USA-s 20,2). Ühel kasutajal on keskmiselt 240 online-kontot (Kõigil erinev parool? Vaevalt!), seitse sotsiaalmeedia kontot ja inimene teeb oma eluea jooksul keskmiselt 10 811 postitust. Keskmiselt on nutitelefonis 80 rakendust kasutaja kohta ja maailmas saadetakse igapäevaselt 306,6 miljardit e-kirja. 

Tele2 IT teenuste valdkonnajuht Janek Jaago.

Miks kõik need numbrid tähtsad on? 

Tänapäeval on ainus võimalus küberkaitset enda kasuks tööle rakendada, pannes see kaitsma kogu oma Digitaalset Personat. Ei ole mingit kasu, kui kaitsta ainult ühte seadet, ega ka sellest, kui kaitsta vaid enda ühte kontot või kasutada ainult tasuta viirusetõrjet. Mida suurem on inimese Digitaalne Persona, seda suurem on pind, mille baasil on võimalik teda rünnata.

Tele2, Telia ja Elisa on kõik teada andnud rünnakute suurenemisest oma võrgus. Tele2 Digikaitse tuvastas ainuüksi augustis 5,6 miljonit turvaohu blokeeringut ja seda vaid viiendikul klientidest, kes kasutavad Tele2 uusi, Digikaitsega pakette. Suurim kasv on tavainimese ja tema Digitaalse Persona vastu suunatud rünnakutes. Rünnaku ohvriks langemiseks ei pea olema kuulsus, piisab sellest, kui olla online.

Enda kaitsmiseks peab tegema rohkem kui lihtsalt ettevaatlik olema, sest AI arenguga on ka rünnakud efektiivsemaks muutunud. Seadmete rohkusega suureneb ka haavatavate vidinate osakaal ja rünnakute automatiseerimine on lihtsam kui kunagi varem. Ainult osade oma Digitaalse Persona tükkide kaitsmine on parem kui mitte midagi, aga see kõik on asjata, kui kurjategijad ründavad kaitsmata osasid ja tungivad sealt kaudu sisse.

Mis on lahendus? 

Mitmekihiline kaitse – see katab kõik erinevad rünnaku nurgad. Pidev innovatsioon – mida kiiremini uusi ohtusid peale tuleb, seda kiiremini tuleb auke lappida ja riske tundma õppida. Mugavus – kasutaja peab saama mugavalt võtta kasutusele kaitsevahendid, mis tema Digitaalset Personat tervikuna turvaksid (seadmeid, kontosid, online-suhtlust ja privaatsust).

Miks inimesed küberkaitse teenuseid ostavad? 

Bitdefenderi poolt läbi viidud kasutajaküsitlusest selgus, et 61% neist on kogenud online-ohtusid viimase 12 kuu jooksul, 41% muretsevad, et võivad küberrünnaku korral rahast ilma jääda, ja 34% kardavad õngitsuskirjade ohvriks langemist. Paljud kasutajad ei mõista ega usalda küll tehnoloogiat, aga nad soovivad siiski olla kaitstud, tagada endale meelerahu ja seda võimalikult mugavalt. See on põhjus, miks nad küberkaitse teenuseid ostavad. 

Digitaalne tarbimine on keskendunud mugavusele: Netflix pakub kinoelamust kodus, Bolt toob takso ukse ette ja netipangad vähendavad vajadust füüsilise raha ning pangakontori külastuste järele. Käes on aeg, et küberkaitse pakuks sama mugavust.

Mis tähendab mugavus küberkaitses? 

Vabadus – enam ei pea kartma, et valel lingil vajutades või vale lehte külastades kaasneb sellega pahavaraga nakatumine. Mobiilsus – sama kaitset saab kasutada nii kodus kui ka liikvel olles. Lihtsus – lihtsad kasutajateekonnad, automatiseeritud kaitse ja telko poolt eelseadistatud paketid. Meelerahu – inimene saab küberohud unustada ja teab, et pere on turvaliselt kaitstud ning ei ole vaja muretseda rahakaotuse pärast.

Just see on põhjus, miks Bitdefender toob peagi turule uue lahenduse – Bitdefender OneApp. See ühendab kõik Bitdefenderi tooted ühe rakenduse alla, tagades, et Digitaalne Persona on kaitstud. Lahendus ei ole veel saadaval, aga Bitdefender on juba tuntud kui üks parimaid küberkaitse teenuseid viimase kümne aasta jooksul. Hetkel tuleb lihtsalt paljud teenused veel seadmesse eraldi rakendusena installida, kuid mitte enam kauaks. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.