Zone'i blogi

5 kasutajakogemuse põhitõde, mida uut veebilehte luues silmas pidada

Hoolitse selle eest, et kasutajatel oleks sinu veebilehte võimalikult lihtne kasutada.Foto: Black Salmon/Shutterstock

Uut veebilehte luues pead igal sammul silmas pidama kasutajaid. Kui külastajatele sinu leht ei meeldi või nad ei saa sellest aru, siis on aeg kasutajakogemusele kriitilise pilguga otsa vaadata.

Vaatame üle, milliseid kasutajakogemuse elemente võiks uue veebilehe loomisel silmas pidada. Kui oled põhitõed meelde tuletanud, siis enda veebilehega saad kiirelt ja lihtsalt algust teha zone.ee vahendusel.

Ära hakka uuesti ratast leiutama

Suures pealehakkamistuhinas looma hakates võib näida hea mõttena üllitada midagi sellist, mida keegi varem mitte kuskil näinud ei ole. Tahaks ju pakkuda midagi uut ja värsket ning inimesi rabada enneolematuga.

Liiga usinalt uudsust taga ajades võid endale teha aga korraliku karuteene. Inimestel on tekkinud eeldused, et veebikeskkonnad jagavad teatud malle ja ühiseid jooni. Näiteks võime me kõik tõenäoliselt ette kujutada, kuidas võiks töötada e-poodide ostukorvide menüüd. Nuppe navigeerimiseks leiame ikka lehtede ülaosast, mitte alt.

Sinu uus veebileht ei peaks siin trotslikult vastuvoolu ujuma, vaid andma kasutajatele seda, mida nad tahavad ja ootavad. Külastajatel on nii oluliselt lihtsam sinu veebilehte kasutada, sest nad on sarnaste kasutajakogemuse elementidega juba mujal kokku puutunud. Alati ei ole tarvis hakata nullist uuesti jalgratast leiutama.

Ligipääsetavus kõigile

Head veebilehte saavad probleemideta kasutada absoluutselt kõik. Kasutajakogemust disainides peaks seega mõtlema ka muuseas näiteks vanuritele, värvipimedatele, vaegkuuljatele ja -nägejatele ja puuetega inimestele.

Tee kindlaks, et kõik sinu veebilehe elemendid oleksid nii selgelt hoomatavad kui vähegi võimalik. Näiteks saad tekstielementide taustale paigutada erinevaid värve. See võib aidata nii värvipimedaid kui ka vaegnägijaid. Äkki saad oma veebilehele lisada erinevate tugitehnoloogiate toe, et seda saaks kasutada näiteks teksti kõneks teisaldavate seadmete ja häälkäsklustega?

Mida enam inimesi sinu veebilehte mugavalt kasutada saab, seda suurem on sinu kliendibaas. Kirsiks tordil on mainevõit, mille erinevate vajadustega inimestele mõtlemine endaga kaasa toob.

Mida vähem, seda parem

Veebilehtesid külastades soovivad inimesed võimalikult kiiresti üles leida selle info, mida nad otsima tulid. Seda on keeruline teha, kui leht on täis pikitud tohutul hulgal linke, menüüsid pilte ja muud segadust tekitavat sisu.

Kasutajate elu lihtsamaks tegemiseks peaks veebilehele alles jääma ainult kõige olulisem. Mõtle hoolega läbi peamised põhjused, mis inimesed sinu lehte külastavad ja ehita see üles nii, et kasutajad jõuaksid sihtkohta võimalikult väikese ajakulu ja vaevaga.

Sinu kodulehe iga piksel ei pea olema sisuga täidetud. Vastupidi, ka negatiivset ruumi on võimalik kesksetele elementidele tähelepanu tõmbamiseks edukalt ära kasutada. Samuti saad kasutada ka pilte, kuid ka siin ei tasu üle piiri minna. Pea meeles: mida vähem, seda parem.

Ära tee ilukirjandust

Uuel kodulehel soovid kahtlemata näida asjatundjana, kes tunneb oma valdkonda läbi ja lõhki. Enda eksperdina kehtestamine on läbilöömiseks kahtlemata vajalik, kuid seda ei pea saavutama üleliia keeruka keelekasutusega.

Inimestel on kiire ja sinu veebilehte külastades soovivad nad vajaliku info omandada kiirelt, et oma tegemistega edasi liikuda. Kui kirjutad lihtsalt ja lühidalt, siis teed klientidele enda veebikeskkonna kasutamise mugavamaks.

Väldi keerukate erialaterminite kasutamist, vaid kirjuta nii, et ka lapsed saaksid aru, mida öelda tahad. Jää kirjutades sõbralikuks, too oma mõtete illustreerimiseks arusaadavaid näiteid ja ära kirjuta meeletult pikkasid lauseid. Terve lõigu pikkust lauset lugedes on inimesel lõppu jõudes juba algus meelest ära läinud.

Tagasiside on oluline

Oled tähele pannud, kuidas mõned meilirakendused annavad e-kirja saatmise järel teada, et sinu kiri on edukalt teele läkitatud? See on väike detail, mis toob kasutajale kindlust ja hingerahu: ma saatsin kirja ja sain kinnituse, et see õnnestus.

Sinu veebileht võiks samuti anda inimestele säärast kasutajamugavusele orienteeritud tagasisidet. Nii pakud inimestele kindlustunnet, et nende toimingud saavutavad soovitud efekti. Veebilehe kasutajamugavuse disainimine on suhtluse modereerimine inimese ja masina vahel. Tee see kommunikatsiooniprotsess enda lehe külastajatele võimalikult arusaadavaks.

Näiteks on sul võimalik inimestele teada anda, kas nende ost õnnestus või ebaõnnestus. Ikooni, millele klikiti, saab seadistada muutma kuju või värvi. Huvitavaid ja loomingulisi võimalusi on mitmeid.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.