Pikk lugu

Mees, kes tuli Google’ist Eestisse üle

“Miks on Eesti edukas? Inimesed teevad kõvasti tööd, nad on head suhtlejad, nad küsivad küsimusi, kui ei saa aru ja nad ütlevad selgelt välja, mis ei tööta. Niimoodi asju tehaksegi.” Foto: Martin Rajdl
See on DigiPRO artikkel. Loe DigiPROst lähemalt siit.

“Me paneme selle Eesti kõige edukama firma kaks korda kiiremini arenema,” ütleb Pipedrive’i uus staar. No pressure, nagu öeldakse.

Silicon Valleys muuhulgas Microsoftis ja Adobes töötanud, Uberi rahvusvahelise äri USA koduturust mööda kasvatanud ja eelmisel aastal Google’ist Pipedrive’i tulnud Vinay Ramani ametinimetus on Chief Product Officer. “See chief võta kohe ära. Ja officer ei tähenda ka midagi,” ütleb ta. Juhin tähelepanu, et siis jääb järele ainult “product“. Vinay ütleb, et tegelikult defineerib ta oma tööd läbi kahe sõna: visioon ja sooritus ehk delivery.

Visiooni all peab ta mägironimise näidet tuues silmas arusaama, millise viie mäe otsa ümber olevast 50-st me ronida kavatseme. Ja delivery on see, kuidas seda mõistlikult, võimalikult vähese vaevaga ja samas võimalikult kiiresti teha. Keeruliste probleemide lahendamisel meeskondadele toeks olemisest räägib Vinay palju. On näha, et ta oskab inimesi väärtustada.

Aga mida ta siia õieti tegema tuli, kolides selleks Silicon Valleyst perega Euroopasse elama? Lühidalt kokku võttes: kasvu kiirendama.

Founder access ja väljakutsed

Vinay ütleb, et üks põhjuseid, miks ta Pipedrive’i tuli, oli võimalus taas töötada koos asutajatega, nagu omal ajal Uberis.

“Kui ma olin Uberis, siis töötasin otse koos tollase tegevjuhi, Travisega (Travis Kalanick, Uberi asutaja, toim.). Ja mulle väga meeldis see väiksema ettevõtte kiiresti liikuv keskkond, otsekontaktis asutajatega,” ütleb ta.

Seal oli tema tööks äri globaalseks viimine. “Kui ma Uberiga liitusin, tuli peaaegu 90% meie tulust USAst ja 10% rahvusvahelistelt turgudelt. Kui ma 2017. aastal pärast kolme aastat lahkusin, tuli 75% ärist rahvusvahelistelt turgudelt. Globaalne äri oli palju suurem kui Ameerika oma. Ja seal sees ei ole Hiinat, sest selle me müüsime Didi-le. Kui see ka sisse arvestada, siis olime ilmselt ülemaailmselt suuremad kui kõik konkurendid kokku. Nii et mõju seisukohast oli see päris võimas,” räägib ta.

Inimeste arvestuses kasvas Uber selle ajaga 3000 inimeselt peaaegu 13 000 inimeseni. “Mu enda meeskond kasvas ühest kolmesajani. Sellise lühikese aja jooksul kordades kasvamisega õpib päris palju.”

Google oli liiga edukas

Uberist Google’isse minnes tundis aga Vinay, et kiire kasvuga saadud kogemusega polnud seal suurt midagi peale hakata.

“Google oli väga hästi sissetöötanud firma, superedukas, tooteid oli küllaltki lihtne edukaks muuta. Mulle meeldib, kui elu on veidi keerulisem. Kui on rohkem väljakutseid – inimestega, värbamisega, strateegiatega. Minu jaoks olid Pipedrive’is need elemendid olemas. Ja ma nägin, et saan siin töötada tihedalt koos Timo (Timo Rein, Pipedrive’i kaasasutaja ja juht) ja teiste asutajatega. Nii et kaks linnukest olid kirjas: võimalus töötada koos asutajatega suure väljakutse keskel,” ütleb ta.

Mis see suur väljakutse tema jaoks on?

“On vaja muutuda taas innovatiivseks”

Kergitan selle lause peale kulmu, kartes, et tegu oli keelevääratusega. Aga ei. “Pipedrive’il on olnud väga suurepärane minek. On näha, et need tüübid saavad päriselt aru, mis nad teevad,” ütleb Vinay. “Aga ma tean, et müügimehe töö on väga keeruline ja on veel palju rohkem viise, kuidas neid aidata,” ütleb ta.

Näiteks: müügiinimeste päevad on täis kohtumisi ja telefonikõnesid. Kõigilt neilt laekub informatsiooni, mida oleks vaja organiseerida ja talletada, aga müügimeestel pole aega sellega tegeleda.

“Mis siis, kui me saaksime märkmete tegemise ümber mõtestada. Selle kahe minuti jooksul, mis sul kohtumiste vahel on, paiskad kogu info meile ja meie kuidagi organiseerime selle ära, koos järgmiste sammude ja vajalike tegevuste loeteluga sulle,” selgitab Vinay.

Küsin, kas tal on vähimatki aimu, kuidas nii keerulist asja võiks teha. Ta ütleb et jah, aga ei räägi mulle sellest, sest ei taha, et konkurendid ka teaks. Fair enough.

Istume igapäevaselt Pipedrive’i Londoni kontoris töötava Vinay Ramaniga nende Mustamäe tee alguses asuvas uues majas, kus kehtib “kingad ära” poliitika.

Aga asi ei piirdu märkmetega. Oluline osa müügist on see, kust potentsiaalsed diilid ehk lead’id tulevad. Lisaks veel on arveldamine ja dokumentide allkirjastamine, vahendustasud, pikk protsess, enne kui raha kontole jõuab.

“Turul olevad tööriistad vahendustasudega tegelemiseks on ausalt öeldes kohutavad. On miljoneid müügimehi, kes teevad kõvasti tööd, nende perekondade elatis sõltub sellest. Nad kasutavad mitte eriti häid lahendusi. Pipedrive võiks vabalt olla SEE tööriist kõigile neile,” leiab Vinay.

Järgmine peatükk: rohkem intelligentsust

Aga tootele tükikaupa uute funktsioonide lisamine ei ole päris see, mida Vinay silmas peab. Jutt kaldub tehisintellektile ja masinõppele.

“Meil on ilmselgelt olemas kergesti kasutatav tööriist, mis teeb müügiinimeste elu lihtsamaks. Mis siis, kui see suudaks õppida? Mis siis, kui süsteem suudaks vahet teha algajal müüjal ja eksperdil? Kuidas see aitaks mõlemal neist paremaks saada? Väga lihtne on algajat edasi aidata, edasijõudnut aga väga raske. Seda ei tee keegi. Ja see, ma arvan, saab olema Pipedrive’i järgmine peatükk. Rohkem intelligentsust,” võtab Vinay selle suure väljakutse lihtsalt kokku.

Järsem mäekülg

Mis selleks teha on vaja? Kiiremini liikuda. Seekord tuleb paralleel suusatamisest. “Kui näed rühma inimesi suure kiirusega mäest alla sõitmas, siis mis neil on? Enesekindlus, kehahoiak, läbimõeldud liigutused, ja see laseb neil kiiresti liikuda,” selgitab Vinay.

“Ma tahan, et Pipedrive oleks selline, nagu ma enne rääkisin – suurepärane intelligentne tööriist. Ma arvan, et selleks on vaja järsemat mäekülge. Mulle tundub, et meie meeskond on olnud edukas sinisel mäel, aga mustal mäel nad muutuksid veidi närviliseks. Kui muutud närviliseks, hakkad pidurdama ja kaotad enesekindluse. Nii et oleks hea, kui meie tiimid koguksid enesekindlust, et ka nendel järsematel nõlvadel kiiremini sõita,” ütleb ta.

“Tavaline viis oleks lükata inimesed mäest alla, aga ma tahaks teha seda nagu hea treener. Mitte jätta inimesi üksi. Kui surud liiga kaugele ja jätad inimesed üksi, siis nad crashivad ja saavad haiget,” räägib Vinay pikaajalisest juhtimiskogemusest.

Küsin, mis tunne tal eestlaste kiiremale mäele suunamise suhtes on.

“Mis mulle Pipedrive’i juures meeldib, on see, et inimestel on startupi moodi mõtlemine, mis on väga oluline. Isegi meie arendusprotsess on selle loogikaga üles ehitatud. Meil pole sellist korda, et inimesed on püsivalt jagatud tiimidesse, mis tegelevad ainult üht tüüpi projektidega. Me peame veenma insenere, et hei, meil on selline uus idee, kas sa tahaksid sellega tööd teha. Ja ükskõik kes firmast saab tulla seda arendama. Me väärtustame ettevõtlikkust ja näeme seda siin palju,” ütleb ta.

Lisaks, Pipedrive’i inimesed hoolivad sellest, mis ettevõttega toimub ja ei lepiks, kui nende küsimustele reageeritaks mingi “management-vastusega”. “See on hea asi. Inimesed tunnetavad, et see on minu firma. Need on asjad, mida me peame püüdma säilitada, et need ei kaoks, kui saame suuremaks,” räägib Vinay.

Eestis kommunikatsiooniprobleeme ei ole

Vinay ütleb, et teda üllatab see, et Eestis on kõik inglise keeles väga kodus. “See ei ole üldse igal pool nii. Näiteks mu Hiina meeskond Uberis, noh, meil olid kommunikatsiooniprobleemid, sest nad oleks eelistanud hiina keeles rääkida. Siin ma seda ei näe.”

Ta ütleb, et hindab väga eestlaste ausust ja otsekohesust. “Mulle meeldib, et inimesed ütlevad mulle otse, et sa kiirustad liiga palju, või et nad ei saa sellest-teisest asjast aru. Keegi ei luiska, et jah, me saame aru ja siis hiljem on paanika lahti. Kõik on super selge,” räägib Vinay. “Mulle meeldib ka ausus selle kohta, kui asjad ei lähe hästi. Keegi ei püüa halbu uudiseid ilustada.”

“Miks on Eesti edukas?” küsib ta. “Inimesed teevad kõvasti tööd, nad on head suhtlejad, nad küsivad küsimusi, kui ei saa aru ja nad ütlevad selgelt välja, mis ei tööta. Niimoodi asju ära tehaksegi.”

Kolme aastaga 3-5x

Kui kiiresti peaks Pipedrive kasvama? Vinay ütleb, et kolme aasta pärast peaks Pipedrive olema kasvanud ühe-numbrilise arvu kordi: kusagil 3-5 korra vahel.

“Me peame olema palju suuremad, nii et vaja on kiiret kasvu. Aastane kasv peaks olema 40-50-60 protsenti. Ma arvan, et alla nende numbrite me ei täidaks täielikult oma potentsiaali,” selgitab ta.

“Võib väita, et see on Eesti kõige edukam firma. Ma ütlen, et väga hea, nüüd teeme kaks korda nii palju, mis meid takistab?”

DigiPRO on Eesti parima digiuudiste saidi täiendav teenus kasutajatele, kelle jaoks IT on ka töö.

Telli siit DigiPRO uudiskiri endale postkasti:

  • Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks
  • Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla

Loe DigiPRO kohta lähemalt siit

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.