Suur lugu

Kogu tõde Taxify Aafrika vallutamisest: SOS nupp, makstud artiklid ja lõputu suhtlus

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Kuidas end Aafrikas turundada? Siin on üks Taxify stiilinäide Nigeeriast.Foto: Dr Akin Faminu Instagrami kuvatõmmis

Bolt tahab sel aastal Aafrikas kaks korda suuremaks kasvada.

Bolt (endise nimega Taxify) opereerib hetkel 24s Aafrika linnas, kuid aasta lõpuks peaks neile olema lisandunud veel vähemalt 25 linna. Kuidas toimetada teisel mandril võõra kultuuri keskel edukalt, sellest räägivad Bolti Aafrika arenduse juht Karl Aru (32) ja Aafrika PR-manager Marilin Noorem (26).

1. Kaart selgeks!

Kes meist teab, kus asub Owerri? Või Garden Route? Mõned võivad ju olla geograafiaga eriliselt hästi kursis, kuid üldiselt on Aafrika linnade õppimine paras peavalu. Kolm aastat tagasi Taxifyga liitunud Marilini esimeseks väljakutseks Aafrika regioonis sai kaardi selgeks õppimine.

Bolti teenindatavad linnad Ida- ja Lääne-Aafrikas.
Lõuna-Aafrika Vabariigis tegutseb Bolt 12 linnas.

2. Alusta ohtlikult

Esimeseks linnaks Aafrikas, kuhu Taxify aastal 2016 laienes, sai Johannesburg – linn, mille kohta öeldakse, et sinna on koondunud kogu Lõuna-Aafrika Vabariigi kuritegevus.

Mitte keegi Taxifyst polnud kordagi Aafrikas käinud. Läbi Skype’i võeti tööle kohaliku turu juht. “Esimest korda läksime meie Eestist Aafrikasse poolteist aastat pärast seda, kui olime seal turul tegutsenud juba,” räägib Karl.

“Seni juhtisime firmat puhtalt Tallinnast. Saame läbi süsteemide palju ära teha ega pea käima reisile raha kulutamas. Praegugi käin aastas kaks korda Aafrikas, ainult uue toote lansseerimiseks või muu suurema sündmuse puhuks.”

“Tagantjärele tarkus on, et laienemiseks oli siis õige aeg. Lõuna-Aafrika tõusis kiiresti väga edukaks turuks.”

Samas põrkuti seal ka kõige kiiremini probleemidega.

3. Kuidas tagada juhi turvalisus?

Eelmise aasta märtsis leiti Lõuna-Aafrika Vabariigis Pretoria lähedalt Taxify juhiks olnud Siyabonga Langelihle Ngcobo (21) surnukeha põlenud autost. Enne seda olid sagenenud juhtumid, kus rünnatud oli nii Taxify kui ka Uberi juhte.

Tänaseks on Bolti juhtidel Aafrikas kasutusel Namola SOS-nupp. Sellega saab juht tellida endale appi kiirreageerimisüksuse, kiirabi või autoabi. Vaid paaris linnas kutsub nupp appi kohaliku politsei, enamalt jaolt aga saab juht ohu korral pöörduda otse eraturvafirma poole.

Asi on selles, et politsei pole üldiselt Aafrikas usaldusväärne. Probleemiks on kasvõi seegi, et politsei võib sündmuskohale jõuda alles 2-3 tundi pärast väljakutset, mil enam tast palju abi ei pruugi olla.

Turvaküsimustes ongi Bolt leidnud endale eelmise aasta aprillist partneriks turvafirma  Namola.

4. Kuidas parandada klientide turvalisust?

Reisija poolel veel SOS-nuppu pole, ent sellega tegeletakse. Seni võime meedia vahendusel lugeda hulgaliselt kaebusi selle kohta, kuidas juht kandis sõitu tehes niuetel vaid rannalina, kuidas juht oli täiesti ebakompetentne, viis valesse kohta, tüssas raha tagasi andes jne.

Nüüdseks on Bolti palgal Aafrikas eraldi meeskonnad, kes tegelevad spetsiaalselt juhtide ja klientide turvalisuse küsimusega.

Klassikaline ühistransport Aafrika moodi.Foto: Marilin Noorem

5. Teenusel läheb hästi, kui probleem on väga suur

Põhjuseks, miks Boltil Aafrikas väga hästi on läinud, on täiesti puudulik ühistranspordi-süsteem. Tansaania on üks esimesi Aafrika riike, kus tasapisi hakkab tekkima linnades mingi ühistranspordivõrgustik, aga üldiselt ametlikku ühistransporti, kui sellist, Aafrikas ei eksisteeri.

Laias laastus käib suurtes linnades tööle minemine nii, et sõidad motikaga suurema tänavanurga peale. Ootad seal, kas tuleb mingi buss. Vahel võid 2-3 tundi oodata. Sõidad sellega siis 2 tundi tööle. Pärast tuleb koju tagasi ka saada.

Suure osa päevast võtab inimesel lihtsalt tööle ja koju minek. Aga inimesed on väga tublid ja järjekindlad. Ei anna alla, kui esimese tunni jooksul buss ei tule. Sest kui sul juba korra töökoht on, siis sa oled väga motiveeritud seda hoidma. Inimesed väga hindavad, et neil on koht, kuhu tööle minna.

Buss, mis lõpuks saabub, võib ka olla omapärane. Matatu – nagu nad kutsuvad, on USA koolibussi stiilis buss. Nii paksult enamasti inimesi täis, et ei mahu peale. Aknaid-uksi ees ei ole, reisijad on nii tihedalt üksteise vastu pressitud, et käed-jalad on akendest väljas.

Mingitest bussigraafikutest pole juttugi. Buss tuleb siis kui ta tuleb.

Palju pilet maksab, pole ka kunagi teada. Sest kõigepealt ütleb bussijuht ühe hinna, siis tükk aega vaieldakse selle üle, kuni jõutakse mingi mõlemaid osapooli rahuldava tulemuseni.

Marilin Bolti tuk-tukiga sõitu tegemas.Foto: Marilin Noorem

6. Teenus tuleb teha turule sobivaks

Lisaks klassikalisele taksoteenusele on Ida-Aafrikas  – Keenias, Ugandas, Tansaanias – Bolti all sõitmas ka mootorrattad, kus juht tuleb sulle järele kahe kiivri ja kahe vestiga. Istud ta taha ja sõidad, kuhu vaja. Lisaks on liikvel ka tuk-tukid.

Bolt kaalub ka suuremate busside lisamist sõiduvõrgustikku. Selle eesmärk oleks, et kui suures linnas muidu klient laveerib mootorratta, bussi ja takso vahel ja nii mõnigi kord kasutab ühe sõidu jooksul kõiki kolme, siis äpp ütleks talle kohe ära, et ah-ah: siit sinnani mine Bolti bussiga, sealt võtab sind peale Bolti autojuht ja viimase, kitsa otsa teeb sinuga Bolti mootorrattajuht.

Ehk et laienemisel mõeldakse, kuidas põletavat transpordiprobleemi veelgi paremini lahendada.

7. Pidev suhtlemine

Aafriklastele meeldib suhelda. Kui saadad neile uudiskirja, tahavad nad sulle kohe vastata: “Päikest!” või “Aitäh!” jne. Meile täiesti harjumatu, aga omamoodi muidugi väga nunnu.

Omaette olukord on juhtidega. Karl toob välja, et nad on spetsiaalselt juhtidele koolitusi teinud, et nad ei pea kliendi juurde sõites talle üle helistama, sest rakendus näitab neile täpselt, kuhu nad peavad minema ja klient näeb, samamoodi, väga täpselt, millal juht saabub.

Ometi, kui vaadata statistikat, peavad juht ja klient keskeltläbi neli telefonikõnet üksteisega enne kui sõiduks läheb.

Moeblogija Dr Akin Faminu on üks influenceritest, kelle abil Taxify Nigeerias turundust teeb. Mehel on Instagramis 65 500 jälgijat.Fotomontaaž/Akin Faminu Instagrami ekraanikuva

8. Omapärane meediapilt nõuab ootamatut turundust

Eestis on iga Taxifyd puudutav asi uudis. Naljaga öeldakse isegi, et kui Markus Villig külge keerab, siis ka see on uudis. Meediasse pääsemiseks pole siin palju muud teha, kui pressiteade saata. Kohe saab teade mitmekordselt publitseeritud paljude väljaannete poolt. Aafrikas aga on meediasse pääsemine teistsugune.

“Väga palju võttis aega, et üldse aru saada, mis meediat koha peal tarbitakse,” ütleb Marilin. “Nigeeria on väga koduturu põhine. Nigeerlased eelistavad ja usaldavad kodumaist. Keenialased, aga vastupidi, usaldavad rahvusvahelist brändi. Vastavalt sellele rõhutame regiooniti natuke erinevaid Bolti väärtusi. Lõuna-Aafrikas ja Keenias on meediapilt suhteliselt Euroopa-pärane. Nigeerias ruulivad influencerid. Keenias ja Ugandas dikteerivad rahva maitset tabloidid. Tansaanias ja Nigeerias tuleb ajakirjanikele maksta, et uudised ilmuksid. Meie mõistes on see sisuturundus, aga nende mõistes on see normaalne ajakirjandus. Neil ei ilmu mitte ühtegi turundusliku sisuga artiklit muidu.”

Tundub, et Nigeerias on oluline end doktoriks nimetada. Doktor Idial (vasakul), kes on Nigeeria uudiste ja äriuudiste ankur, on Instagramis 199 000 jälgijat. Tema kõrval treenib Cynthia Nwadiora, kes on Nigeeria Big Brotheri võitja, kellele on 1,4 miljonit jälgijat. Mõlema naise abil promob Bolt (Taxify) end nende kodumaal.Fotomontaaž

Sageli juhtub, et avaldatakse täiesti valedel faktidel põhinev lugu. “Mul on iga päev täis üllatusi. Kunagi ei hakka igav,” muigab Marilin selle peale. Ta on nüüdseks harjunud, et tema päevad koosnevad pidevast tulekahju kustutamisest.

9. Kasvav turg

“Aafrikas on 1,2 miljardit inimest. Ennustatakse, et järgmise 30 aasta jooksul see arv kahekordistub,” räägib Karl. “Seal on nii palju inimesi. Täna on Nigeerias 200 miljonit inimest, aastaks 2050 on seal 450 miljonit inimest!”

10. Soodsam hind

Taxify sisenes Lõuna-Aaafrika turule pärast Uberit, kuid erinevalt konkurendist, kes võttis endale 25% juhi teenitud tulust, otsustas Taxify võtta 15%. See andis neile kiire populaarsuse juhtide hulgas.

Marilin ja Karl oma Lagose kolleegidega jalgpalli mängimas.Foto: Marilin Noorem

11. Noored ja entusiastlikud inimesed vastutama

Karl tuli Taxifysse 5 aastat tagasi, olles siis 27-aastane. “Tulin siis Markuse juurde töövestlusele. Markus oli 19.”

Marilin oli Taxifysse tulles 23.

Tänaseks on mõlemad nii firma kui ka Aafrika fännid. “Kindlasti poleks ma kuskil mujal saanud sellist võimalust areneda nii isiklikult kui ka firma mõttes,” ütleb Karl. Ta tahab millalgi Aafrikasse mõneks ajaks elama minna – siis kui laps (praegu 1,5-aastane) on veidi suurem.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.